• Hejåhå

Augustibebis 2012

Jag ser fram emot att vara gravid på sommaren, förra vintern var inte kul med ishalka och foglossningar. Inte få på och av vinterskorna utan hjälp, köpa dyr vinterjacka. Jag tänker att det bara är att hoppa i flop-flopen, luftiga klänningar och hålla sig i skuggan. Nätterna lär dock spenderas med ett kylblock invirat i ett örngott nere vid fötterna.

Bada kan man göra tills slemproppen gått.

Vi åker till Kanarieöarna över påsk. Resa bokad och betald. Det lär inte bli så mycket pressande som förr i solen, lillan kommer vara 13 månader och det blir lite skönt poolhäng i skuggan för vår del. Vi ska gifta oss där. Det är dags nu efter 14 år! :) Så nu är jag en bridecilla för fullt, kollar klänning, hår, bokar frisör, make-up, restaurang, tårta osv. Mycket som ska göras!

• Hejåhå

Förra gången gick jag upp 24 kilo och landade på strax över 100-strecket. Känner inte igen mig på korten med svullna läppar och näsa. Såg ut som Fiona i Shrek :)

Hittills har jag gått ner två kilo pga att jag nog äter mindre portioner. Jag mår inte så illa, men jag blir lite äcklad efter ett tag när jag äter och mätt fort. Så var det förra gången också, men då gick jag ändå upp fyra kg till v 10 (samma som nu).

• Hejåhå

Är det bara jag som INTE äter folsyra?
    Jag kommer aldrig ihåg pillrena och nu känns det ändå som att det är för sent....

• Hejåhå

Mamma070912:
    Jag fick tre migränanfall på två veckor när jag väntade dottern. Det första var riktigt läskigt. Det började med synbortfall på en ögat, som blinda fläckar, sedan kom det ljusfläckar i två bågformade zick-zack mönster. När de försvann domnade min ena arm bort. Jag kunde prata, men fann inte orden. Jag trodde jag fått en hjärnblödning. Efter någon timme kom huvudvärken.
    De följande två anfallen följde samma mönster, men utan bortdomningen och talsvårigheterna.
    Jag trodde att resten av graviditeten skulle spenderas i sjuksängen, men det hände inga fler och inte efter graviditeten heller.

Innan dess har jag aldrig haft migrän, men jag fick veta att det är något som kan komma pga hormonpåslaget.

Hoppas att jag slipper det den här graviditeten!

• Hejåhå

Jag hade ännu en blödning för tre dagar sedan en ökad molvärk sedan dess. Har också känt lite stickningar, men ingen smärta. Magen är mer öm och har vuxit mycket de senaste dagarna.
    Först var jag orolig för missfall, men eftersom det bara var två-tre droppar blod så tror jag den faran är över.

Med dopplern hörde jag ingenting, bara klonk och swochande, men swochandet var i samma takt som min egen puls. Ska den inte vara snabbare som barnets?

• Hejåhå

Det kommer bli aktuellt med eget rum för dottern först nu till sommaren. Då är hon ca 15 månader. Nu sover hon i sin spjälsäng i vårt rum. De första tre månaderna sov hon i ett baby nest i vår säng. Jag har ingen panik att inreda kommande barnets barnkammare som jag hade förra gången.

Baby nestet var en grej som vi kände att vi bara var tvungna att köpa när vi kom hem från Bb. Innan dess hade vi tänkt lägga henne i spjälsängen, men det var så svårt att bona om henne ordentligt. Vi använde det även i vagnen den allra första tiden.

• Hejåhå

Sälkut: bara inte bebisen ligger under samma täcke så blir det inte för varmt. Beror ju på hur man bäddar. Ikea har sängar som man jan ta bort ena sidan och ha bädden i två lägen.

• Hejåhå

Jag trodde att hennes rum skulle vara mer av ett lekrum, men alla saker är ändå i vardagsrummet :)

• Hejåhå

Godisbit: innan kub-Ul så ska man lämna blodprov (5 dagar innan så att det hinner analyseras). Vet inte om man kan göra det efter Ul:et i beräkningen.

Svar på tråden Augustibebis 2012