• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Om jag hade fått välja när BF skulle vara så hade jag gärna valt juni/juli. Tyckte det var perfekt med BF i början av juli sist, sonen föddes 2/7. Vi var hemma hela familjen, min man var ledig ca 8 veckor tillsammans med oss. Storasyster fick vara delaktig och ägnade mycket tid åt henne för att hon inte skulle känna sig utanför. Syskonen är helt underbara mot varandra och jag intalar mig att det kanske bidrog till det. De fungerar mycket bra tillsammans, har dem på två olika förskolor och när de träffas på eftermiddagarna så springer de mot varandra och kramas. 

Men nu har jag inte bara kunnat välja BF när jag vill, tog nästan ett år att bli gravid med första barnet, ett år med sonen. Denna gången tog det bara 3 månader, men det kunde vi inte veta innan. Så det blir ett sommarbarn denna gången med även om det blir lite senare på sommaren. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • mammsen
    Gadget och Sommaren12 - Vibrerar.. hmm, hn drar möjligtvis inte hälen mot insidan av livmoderväggen då?? Då kan det kännas som en ryckande känsla kanske lite "skakig" känsla,, eller så bubblar det i tarmarna som ligger tätt emot livmodern nu, oroliga behöver ni nog inte vara iallafall :)

Trossan - Åh, vad mysigt med små tjejjkläder!! Jag har en dotter sedan innan och det finns så OTROLIGT mycket sockersött att klä dem i första åren,, nu när jag väntar en pojke är det inte samma utbud, men nu blir det färglatt och mycket kaxiga tryck och sånt istället :)Har gjort samma som du, min dotter var 52cm när hon föddes i v 40+5 så storlek 50 var redan på gränsen, jag han använde se absolut sötaste sakerna (bara för att) innan jag var tvungen att efter knapt en vecka gå äver till strl 56, Men jag har endå köpt en liten begränsad bebisgarderob med 2 par byxor, 3 bodys och en tröjja i strl 50 och skulle han nu komma ut och vara tidig eller liten så kommer jag sätta min och sambons mamma på att inhandla lite mer i strl 50 medans vi  är hemma och slappar med bebismys, de är bästa vänner sedan ca 15 år och skulle antagligen ta med kläder hem så det räcker till varenda augustipojke, men de skulle absolut bli så glada och stolta av uppdraget :  

Angående att försöka få barn till slutet av sommaren vet jag inte, jag tror det finns både fördelar och nackdelar med alla årstider, om man tänker in inte bara bekvämligheten av kläder till den lilla och ur läksynpunkt till mamman osv,, iallafall, Min dotter på 4½år är född 19 september, nu tog det ca 18månader att bli gravida och vi hade igentligen planerat att få barn innan våren slagit ut 2011,, men nu har vi BF den 19 augusti och det viktigaste för mig är att barnens födelsedag inte krockar med julafton! Min mamma har 5 barn (alla fyller i januari, februari och mars) så man kanske bara är skapt sån att man är menad att ha barn en viss tid :P

Jgus - Härlig känsla!! nu kan ni vara säkra och bara njuta av tjejjgrejjerna!!

Sommaren12 -  du kan köpa sånna spännen till vagnen som man kan hänga typ alla axelremsväskor på =) Ang knipövningar så gjorde jag inte så mycket innan första barnet, hade mycket sex och då är musklerna tipp topp endå, nu har det varit lite ökenperioder ;) Så jag passar på att knipa när jag kissar, då är det lätt att veta att man gör rätt,, Om du kissar så kniper du så strålen slutar och håller dig i 1-2 sekunder och så kissar du igen och så kan du knipa igen osv,, när man endå lixom sitter där villket man endå kommer göra så ofta så kan man ju likaväl passa på att göra något vettigt lixom :)

Giza - Välommen! Jag har en 4½åring hemma och jag tycker nästan att det är svårare att förstå att jag är gravid denna gången än första! Sjukt svårt att förklara haha,, men nu känns det ovärkligare än då!! Det är by the way fler i tråden som bor utomlands :)

Oh! nu måste jag ha frulle, sambon har dukat upp i köket och vi ska flytta idag! Så jag läser sista sidan sedan :D
  • Kampis

Med första barnet körde vi utan skydd i över två år innan det tog sig.
    Efter förlossningen satte jag in spiral, som åkte ut i augusti 2011. Två veckor senare plussade jag och vi räknade ut att det måste tagit sig dagen efter spiralen åkte ut! Helt sjukt med tanke på hur länge det tog gången innan!

Tyvärr slutade det i missfall, men två månader senare kom ett nytt plus :) Så jag verkar ha blivit mer fertil efter första gången :)   

Egentligen hade vi planerat att få syskon tätt, men vi ville vänta tills vår krångelsovande dotter sov bättre.. men om vi skulle vänta på det, skulle vi fortfarande vänta. Inatt var jag uppe tre gånger för hon hade tappat den där jävla nappen,allt innan kl 3 då jag flyttade öve henne till vår säng ist,

GUD vad jag hoppas att denna bebisen inte behöver napp!!  

• mammsen

Kampis, om du tar bort nappen från dottern får du kanske ett helvette i 1-2 dagar max, men sedan är det över :) barn vänjer sig så otroligt fort och då kanske du slipper problemet på nätterna sedan! Min dotter hade napp första 6-7 månaderna, sedan tyckte jag det räckte jag ville se hennes fina leende och höra henne när hon började prata så jag slängde helt enkelt alla nappar, (den möjligheten har man inte med en tume och därför valde jag henne att använda napp) Hon värkade aldrig ha ont av det och har varit nappfri sedan dess.. Kommer göra likadant denna gången :) Men förr eller senare MÅSTE man få barnet att sluta med nappandet! Att man övertalar dem att lämna napparna till jultomten, påskharen eller barnen i afrika eller bara väljer att säga nu är det nog. När du väl har en bebis hemma som antagligen kommer ha någon napp liggandes hemma DÅ kanske det blir ännu svårare att sluta, eller så kan man ju iof låta båda barnen sluta sammtidigt, då blir det kanske inte samma avundsjuka,, Svårt det där, hur gammal är "den stora"

• fransyskan
    trossan skrev 2012-04-12 22:07:45 följande:
    oh, vad spännande med eget vax, det måste jag verkligen prova. Det Är dyrt med vax! Kan du inte skriva ner det du brukar köra på, så man vet att man får ett beprövat!? Och, använder man det kallt eller varmt? Sen antar jag att man bara kan köra på gamla lakansstripor eller något, vad använder du?
    Jag skrev lite fel proportioner innan såg jag, brukar mer vara;

2 dl socker
    1/4 dl vatten
    1/4 dl citron

Blanda allt i en liten panna och koka upp. Låt det puttra tills det blir brunt och klarar ett kul-test. (Kallt vatten, droppa i lite klet och se om du kan forma det till en kula.) Låt smeten svalna lite; den ska fortfarande vara varm, men kom ihåg att vad som är helt okej temperatur om man bara snuddar vid den med fingret fortfarande kan vara väldigt varmt mot smalbenen

Sedan har jag ett super-fult rosa lakan som jag rivit i remsor och har i en liten skokartong. Man kletar ut lite vax på benet (från knäet mot tårna) och sedan trycker man dit en remsa. Sedan brukar jag stryka med fingret neråt några gånger och så *rish* bort med remsan (och håret!).

Sedan finns det verkligen tusentals sätt att göra detta på, men så här funkar för mig i alla fall!

Om du prövar, berätta gärna hur det gick! (Ursäkta alla andra, det bidde lite off-topic.)
    trossan skrev 2012-04-12 22:07:45 följande:
    Angående sned mage- min är likadan och har varit hela graviditeten. Det syns väldigt tydligt mest när jag får sammandragningar och den är hård, inte så mkt när jag bara står upp. Men min BM sa att det är för att musklerna och sammandragningarna ofta börjar på en sida och då blir det så. Sen kan jag tänka mig att de musklerrna har tränat upp sig lite så att därför är nu den sidan större.. kanske? På ultraljudet låg illafall bebisen i mitten och inte alls på sidan där magen buktade mest!
    Hah, så kan det ju absolut vara. Har, trots allt, haft en massa sammandragningar.

Någon sa också att det kunde synas mer om man var lite smalare... fast det kan jag ju tyvärr inte hävda att jag är. Normalviktig enligt BMI, men har absolut alltid haft lite reserver kring magen utifall permafrosten slår till Cool
    giza skrev 2012-04-13 01:55:40 följande:
    Har ni plats för en till? 
    Välkommen! Kul med en till som bor utomlands, även om du har sådan tur att du får föda på svenska!
  • fru Elle

Har använt napp till båda våra barn, dottern spottade ut dem på natten och behövde ny för att somna om. Men hon lärde sig att de låg vid den ena sidan av hennes kudde och försåg sig själv, mycket praktiskt. Sonen kan somna om utan napp. Försöker att minimera nappanvändandet, att de bara får ha den om de ska sova eller är ledsna.

Vi slutade med napp när dottern var lite över 2,5 år, hon började bita på napparna och vi plockade bort en i taget när det blev bitmärken. Sa till henne att man inte kan ha napp om man biter på dem. Jul på Liseberg hade öppet och vi gick dit och visade henne maskinen man lägger napparna i och så fick hon se ett annat barn lägga sina nappar i maskinen och få diplom av Lisebergskaninen. Dagarna efter det kom hon och visade upp napp efter napp med bitmärke som vi la i påsen. Sen gick vi till Liseberg och vi hade tänkt att hon skulle få åka lite saker först, men det första hon ville göra var och lämna napparna till kaninen. Hon har inte rört en napp sen dess.

Planen är att sonen ska sluta innan lillebror kommer, han har den för det mesta bara när han ska sova eller är ledsen. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Ellenbmt

Bebis hade hick igårkväll första gången jag känt det! Kul :)

Idag akut till bm för yrsel och förlamande trötthet. Hade lågt blodtryck och lite lågt järn.

Läser ikapp ikväll! Kram på er

• Kampis

Tack för era tips! Hon är 2 ½ år.

Ang knipövningar så har jag lärt mig att man inte ska träna knipövningar när man kissar, det är inte rätt muskler man använder tydligen.

Sommaren: Köp knipkulor annars, då tränar du utan att du tänker på det :)     

• Saftmedbulle
    giza skrev 2012-04-13 01:55:40 följande:
    Har ni plats för en till? Drömmer Jag har inte gått med i någon grupp tidigare, har haft lite svårt att förstå att jag verkligen är gravid. Med en tvååring är det  full rulle mest hela dagarna, så veckorna har väl pinnat på utan att jag har tänkt på det. Har haft en väldigt enkel graviditet (hittills), det är jag oerhört tacksam för. Nu har jag precis gått in i v 22 och har svårt att förstå att över halva tiden gått redan... 

Snabb presentation: fyller 32 nu i april, bor för tillfället utomlands med min man och lilla dotter. Vi kommer dock flytta hem till Sverige igen innan bebisen föds. Var på ultraljud för några veckor sedan och allt såg bra ut, läkaren var ganska säker på att det är en pojke, men ska tillbaka om någon vecka igen så får vi se vad hon säger då, spännande. :)

Hoppas jag får hänga med i erat gäng här {#emotions_dlg.flower} 
    Klart du får! Välkommen!