• fru Elle

Augustibebis 2012

Gör KUB-UL två dagar innan jag börjar jobba. Där jag gör UL brukar de göra en grundlig undersökning på kub-UL så känner mig trygg att berätta om allt visar sig ok. Har fått bra siffror tidigare så vi har aldrig behövt ta ställning.

Foglossningen börjar kännas av mer och mer . Har känt av foglossning sen i lördags. Innan har det kommit och gått, jag försöker tänka på att undvika rörelser som förvärrar foglossningen. Har bara gått med sonen till och från förskolan idag, ingen lång promenad tar inte ens 5 min att gå. Sen har jag varit hemma och pluggat. Känns inte så hoppfullt att foglossningen känns av så mycket redan nu och en dag som jag har tagit det så lugnt.

• fru Elle

BinniBoo hoppas att allt ser bra ut med den där inne i magen.

Vill också passera vecka 12, egentligen så är jag nog inte så orolig men det är ändå ganska skönt när man har passerat den gränsen. Grattis till alla som är i vecka 12 +.

Nyköpings Bo; har aldrig gjort gynundersökning i samband med inskrivning. Där jag går gör de vanligt UL i samband med inskrivningen, så inget VUL heller. Hade med mig sonen, men han somnade på väg till inskrivningen vaknade inte förren vi var klara . Inte alltid man har sån tur.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • fru Elle

Vad tråkigt BinniBoo, beklagar att det var ett missfall .

• fru Elle

Grattis och välkomna alls nya i tråden!

Känner ni er också extra känslosamma nu? En förskollärare sa en sån fin sak om min dotter att jag kände att ögonen började fyllas av tårar.

• fru Elle

Vaknar också mycket lättare nu när jag är gravid. Till min mans stora glädje, det är nästan alltid han som går upp om barnen ropar på natten. Sen när jag väl har vaknat kan jag inte somna om innan jag har gått på toaletten. Är kissnödig mest hela tiden tycker jag.

• fru Elle

Tifan, inte kul med problem med foglossning så tidigt i graviditeten. Hade du problem din förra graviditet med?

Min första graviditet hade jag inga problem med foglossning. Min andra graviditet så började jag känna av problem runt vecka 15 - 16. Sen bara problemen tilltog, hade ont av foglossning både i fogarna fram och bak. Fogarna bak mer som ett konstant molande och fogarna fram var mer en ilande smärta. Fick även låsningar i bäckenet som gjorde fruktansvärt ont. Då fick jag bara se till att vila i den ställningen som kändes bekvämast. Men när det var som allra värst hade jag även problem att sova, kunde vakna av att det gjorde skitont. Har en ganska hög smärttröskel men till sist gick det inte. Pratade med min BM ang mina problem och hon såg till att jag fick en läkartid. Blev sjukskriven 100 % från vecka 25 fram till BF. Tror jag besökte läkare allt för sent den gången.

Har känt av fogarna denna gången till och från sen vecka 5. Sen någon vecka tillbaka känner jag av det varje dag, men än så länge är det bara molandet i fogarna bak jag känner av. Försöker tänka på vilka rörelser jag gör och låter bli att gå längre sträckor och försöker vila. Är fortfarande föräldraledig och behöver inte gå till jobbet, väljer lekplatser nära hemmet mm. Håller på att skola in sonen på en förskola som ligger 5 minuter bort, vissa dagar har den promenaden varit alldeles för mycket. Det känns inte så roligt. Men nu så funkar det ändå hyffsat. Men kommer säket förvärras när jag börjar jobba och inte har samma möjlighet att vila. Men kommer inte vänta lika länge på att besöka läkare för sjukskrivning denna gången.

• fru Elle

Vi har en säng från Brio som man kan ha i tre lägen. Går att höja och sänka ena långsidan. Tänkte att det var en bra funktion när man skulle bädda sängen osv. Men det var sån dålig konstruktion så det blev inte att vi använde den så mycket. När man skulle höja och sänka så hängde sig i princip alltid en sida. Sen när sonen började klättra över spjälsängen så plockade vi bort den sidan man kan höja och sänka och satte en skyddsbräda man har till IKEAs juniorsängar så att han inte skulle ramla ur. Tror inte det var tänkt att man skulle ta loss sidan på sängen som man kan med vissa sängar men det funkade, var väldigt stabil trots att vi tog bort en sida. Sängen vi har säljs inte längre och heter Blio Moon lux om jag inte minns fel.

Ikeas brukar man kunna ta bort ena sidan på men de brukar bara finnas två lägen på de sängarna. Du kan ju kolla Brio, de har några nya modeller. Troll har jag för mig att de gör bra sängar. Men har fakstiskt inte så bra koll på marknaden idag vi köpte vår säng 2008.

Skulle själv vilja ha en gammal dansk barnsäng som kallas junosängen. Som att vinna på lotto att lyckas hitta en orginal. Men den nytillverkas med så den går att få tag på. Men vet inte om jag kan motivera mig eller min man för den delen att vi behöver en sån säng till kommande barnet, kostar runt 7000 kr och madrass till blir ytterligare 1300 kr. http://www.blaelefant.se/sv/artiklar/barnsang-i-klassisk-dansk-design-fran-sebra-vit.html

• fru Elle
    Har för mig att man inte ska sola magen så mycket. Har inte hört att man inte ska bada, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Sen är det många som tycker att det är jobbigt att vara så stora just när det är varmt, bara graviditeten gör att man blir varmare. Tror det är ganska många som samlar på sig mycket vätska i kroppen när man är högravid på sommaren. Det är i alla fall då jag har sett gravida kvinnor med tofflor på fötter på yttersta läget och fötterna ser ut som bollar.
  • fru Elle

Ska med göra kub den 30/1. Om vi får dåliga siffror så kommer jag göra fvp. När vi gjorde kub med dottern fick vi väldigt bra provsvar, risk på 1 på ca 20000 och 1 på 14000. Med sonen fick vi siffror på 1 på 400 på siffran med högst risk. Minns att jag tyckte det var dåliga siffror, men 1 på 400 är inga dåliga siffror. Var bara att jag jämförde med de siffrorna vi fick förra gången. Tror man blir erbjuden FVP om man får 1 på 200. Men vet inte om jag tycker att det är tillräckligt hög risk. Känner mer om jag får 1 på 50 då vill jag nog veta.

Svar på tråden Augustibebis 2012