• fru Elle

Augustibebis 2012

Sommaren12; BM som gjorde mitt UL kollade idag att delarna i hjärtat finns på plats, att det fins en skiljevägg osv. Men det är ju ganska litet nu i vecka 13 +0. Men på RUL brukar de kunna se lite bättre.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • fru Elle

Har främst gjort KUB-UL för att det är en chans att göra en grundlig UL-undersökning tidigt i graviditeten. Om undersökningen skulle uppvisa något allvarligt fel med fostret så kan man göra ytterligare undersökningar och ta ställning att avsluta graviditeten i ett tidigt skede istället för efter RUL när man har känt bebis sparka osv. Hade barnet haft trisomi 13 eller 18 så hade jag valt att ta bort, men dessa trisomier är väldigt ovanliga. När det gäller trisomi 21 (Down´s syndrome) tycker jag inte valet är lika självklart. Finns ju mycket andra saker som jag hellre skulle vilja veta om mitt barn hade. Tillstånd som skulle ge barnet ett fruktansvärt lidande och plågsamt liv och där chans för överlevnad utanför magen skulle vara minimal. Vissa av de sjukdomarna går att upptäcka på FVP tror jag men det har vi inte valt att göra. Men förstår de som har fått barn med sånna sjukdomar tidigare eller att det finns genetiskt vill kolla och göra FVP.

Efter avklarad KUB är jag givetvis glad över att det blev ett bra resultat och att jag kan släppa att det inte finns någon risk för trisomi 13 eller 18. Men framförallt är jag glad över att bebis utvecklas och växer som den ska, att hjärtat såg ok ut och slår som det ska och att andra organ är på plats.

• fru Elle
    Hejåhå skrev 2012-01-30 20:53:08 följande:
    Fru Elle: wow vilket utförligt ultraljud och bra information du fick med dig hem. Fick du alla siffror på papper eller antecknade du själv?
    På mitt förra kub fick jag bara, längdmått, risk för Downs och huvudmått på ett papper med mig hem.
    Fick utskrivet papper, två sidor med alla siffror och mått, var tom ett diagram. Hade aldrig kunnat hålla alla de siffrorna i huvudet annars
  • fru Elle

Välkommen Lilja85, härligt att vara i vecka 13+0!

Såg att man kunde lägga upp film på sin sida på FL, har lagt upp två filmer från UL. Två väldigt korta, en där man ser hjärtat slå och en där den därinne sparkar. Enligt UL är jag i vecka 13+0 idag.

• fru Elle
    Sommaren12 skrev 2012-01-30 22:15:32 följande:
    Jag hittar inte dina filmer. Skulle gärna vilja se dom! :)
    Nu har jag nog fixat till det. Första gången som jag la upp filmer, fick lägga till video på kontoinställningar.
  • fru Elle
    Novixi skrev 2012-01-30 22:41:48 följande:
    frågade du din BM om det var okej att filma när du gjorde UL? tänkte fråga det när jag ska på UL men de brukar vara lite tjuriga här, så är rädd att de ska vara sura ock säga nej Rynkar på näsan
    eftersom vi har en son på 3 år så hade det varit ganska roligt att visa honom när vi kom hem. får ju inte ha syskon med på UL...
    Det var filmer som hon spelade in under undersökningen. Sa att jag hade med mig en CD-skiva och gärna vilja ha bilder och filmer. Har fått det tidigare på KUB och RUL, var inget problem denna gången heller.
  • fru Elle

Issan 8, du är bara 28 och det är främst när man är lite äldre som risken ökar. När jag gjorde KUB så kollade hon även om det fanns ett näsben. Är en sak man ibland kan se saknas om barnet har Downs så här tidigt i graviditeten. På mitt Kub mätte hon även hjärtfrekvens. Har du mätt hjärtljuden? I de veckorna som kub görs kan ett högt hjärtljud på 180-190 indikera på en av de svårare trisomierna.

Svårt att råda någon annan tror det är ett beslut man måste ta själv.

• fru Elle

Känner att jag behöver förtydliga en sak då jag vet att många har lyssnat med angelsound och liknande. När hjärtat börjar slå är det inte ovanligt med höga hjärtljud, men om barnets hjärtljud fortfarande ligger på 180-190 runt vecka 13 kan vara en indikation på att det är en svårare trisomi. Kommer dock ihåg om det var 13 eller 18. Det var därför hon mätte det, det mätte de inte 2008 när jag gjorde KUB första gången.

• fru Elle

Vagnar kan ju kosta hur mycket som helst. Vad jag skulle önska att jag var bättre på att sälja av saker. Men det blir aldrig av. När dottern kom så ville svärföräldrarna köpa vagn och vi fick välja vilken vi ville. Då blev det en UJ. Vi har fortfarande kvar både vagn och liggdel. Nu är det den vagnen vi använder allra mest och gillar den mycket. Nackdel är dock att den blir lång ihopfälld och tar stor plats i bilen. När sonen kom ville vi ha en syskonvagn. Min pappa köpte UJ Duo när han var i USA och vägrade ta emot pengar. Har sen köpt en liggdel som vi har kvar till den. Sen har vi en buggaboo bee som vi köpte begagnad, en chicco resevagn. Sen har vi fått en gammal sittvagn som vi brukar ta till förskolan.

Så till detta barn så tänkte inte jag köpa någon vagn. Så vi har haft turen att själva inte behöva lägga så mycket pengar på vagnar. Vet inte om det är därför vi är så urdåliga på att sälja av vagnarna. Men förhoppningsvis så får vi ju användning för några av de vi har i förråden igen.

• fru Elle

Jag tror inte jag hade inte valt att ta bort ett barn med DS. Men tycker inte att det är något beslut jag har rätt att fatta åt någon annan familj. Man kan tycka att andra gör konstiga val men som utomstående så vet man inte alltid förutsättningarna för en familj och orsaken till att de gör ett sådant val.

Svar på tråden Augustibebis 2012