• fru Elle

Augustibebis 2012

Bokade in RUL sent, då hoppas de kommer se kön. Vet att det var någon som undrade vad de kollar på Kub-UL, här bokade de en timme och kommer gå igenom ordentligt, alltså inte bara titta på nackspalten. Tiden de bokar för RUL är 30 min.

• fru Elle

Säger aldrig om jag tror att någon är gravid, skulle vara så pinsamt att säga det till någon som inte är det.

Brukar vara rätt snabb på att berätta själv så än har det inte hänt att någon har frågat. Är tredje graviditeten nu.

Håller på att skola in sonen på förskola nu och det går jättebra. Här dr med föräldraaktiv inskolning i tre dagar. Man som förälder är aktiv och hjälper barnet med allt till en början. Men när har fungerat så bra så har han ätit lunch utan mig och nu gick de för att vila. Skönt att det funkar så bra .

• fru Elle

05091112 vad härligt att allt såg bra ut på UL. Så underbart att få bekräftat att det någon därinne.

• fru Elle

Vi har inte döpt våra barn, kommer inte döpa trean heller. Maken har gått ur svenska kyrkan och vi slipper helst gå till kyrkan. Var inget svårt beslut att ta, ett dop känns inte aktuellt alls. Vill våra barn döpa sig senare så får de bestämma det själv.

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle

Nu tycker jag att magen har börjat puta ut lite, kan fortfarande ha mina vanliga byxor. Men snart så går det inte utan det blir till att plocka fram gravidkläderna. Är i vecka 10+1 idag.

Ska in till BM idag för att ta blodprov, var för flera olika typer av prover. Blodprovet för KUB-testet, sen skulle hon kolla järndepå, har jag inte kollat tidigare. Innan har jag bara kollat HB för kolla om man behöver äta järntabletter. Kommer att få den BM som jag helst ville ha till KUB-UL och RUL . Hon är väldigt duktig på sitt jobb och är väldigt glad att jag hon kommer att göra UL. På dotterns RUL hade jag en avskyvärd BM. Var inte orolig innan jag gjorde RUL men var det när jag gick därifrån. Enligt henne skulle jag blivit gravid efter jag plussade, rimligt eller hur?! Undersökningen tog nog inte ens 5 minuter. Frågade om allt såg bra ut med hjärtat, BM svarade då inte vet jag jag är ingen hjärtexpert. Frågade även om vi kunde få bilderna och filmerna från UL på skiva. Jag hade med mig skiva. Men BM sa att det inte gick på den maskinen. Var dock samma maskin i samma rum som jag hade fått skiva med bilder och filmer på KUB-UL några veckor innan. Enda skillnaden var att det var en annan BM.

Hon jag kommer få nu på KUB och RUL, visade mig alla delar av hjärtat och zoomade in och bekräftade att allt såg perfekt ut. Sen så frågade hon om det var något speciellt vi ville veta. Min man föddes med läppspalt och då zoomade hon in ansiktet och kollade hur läppen och näsan såg ut.

• fru Elle

Kommer vänta att berätta efter vi gjort KUB, mest för att vi då har en UL-bild som ser ut som en bebis och inte bara en böna som på bilden vi har nu. Sen så har jag passerat vecka 12 då och när vi berättar för dottern snart 4 så kommer alla hon träffar veta om det. Väldigt pratglad liten tjej vi har !

• fru Elle

Grattis och välkomna alla nya i tråden!

Mownlaiz 3 år är lång tid, blir alltid lite extra glad när någon som har försökt länge blir gravid, så ett extra grattis till dig! Tycker själv att det är jobbigt varje månad man har försökt och mensen kommer och då har det inte tagit oss speciellt lång tid att bli gravida. Ettan ca 10 månader, tvåan ett år och trean 3 månader. Med trean började jag med pergotime det tredje försöket, åt det när vi blev gravida med tvåan.

• fru Elle

Har börjat äta godis som jag annars inte brukar gilla. De orangea i tuttifruttipåsen, de andra färgerna och godisarna i påsen tycker jag fortfarande är äckliga. En sån tar bort mitt illamående på en gång. Som tur (eller otur) bor vi ovanför en Ica nära som säljer det godiset i lösvikt. Till och med min man undrade om det var på grund av graviditeten !

• fru Elle

Bullen 85, pergotime eller pergo som det med kallas är ett äggstimulerande medel.

Gyn förklarade för mig att man får en starkare ägglossning, finns dock risk att man släpper fler ägg. Av någon anledning har jag oregelbunden mens, allt från 28 till 45 dagar. Nämnde det för gyn när jag gjorde ett cellprov och att vi försökte bli gravida. Han kollade att jag inte hade pcos och sen föreslog han pergotime för att få mer regelbunden ägglossning. Var helt rätt gyn att ställa frågan till för hans klinik gör fertilitetsbehandlingar och IVF.

• fru Elle

Ja det är inte lätt att pricka in rätt dagar när ägglossningen kommer så oregelbundet. Vad jag har hört så kan det vara så att oregelbunden mens kan vara ett tecken på att man inte har ägglossning varje månad. Hade några gravidkilon kvar när gyn föreslog pergotime och jag var överviktig innan jag blev gravid. Hade nog BMI på 28 -29 då, men han frågade varken om vikt eller BMI. Om du bor i närheten av Göteborg och vill veta vilken klinik och gyn jag besökte kan jag inboxa. Om du skulle vilja ha pergotime i framtiden.

Svar på tråden Augustibebis 2012