Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

Baralillajag skrev 2012-07-03 11:02:28 följande:
    Min lilla kille skulle ha blivit född i augusti men bestämde sig att komma ut den 14 maj nu är han snart 2 månader och får lämna neo i morgon :)
    Grattis i efterskott! Nalle
  • fransyskan

Fick göra mitt ultraljud trots att jag inte hade en remiss. Doktorn pratade till och med engelska vilket var helt "wow".

Dock har jag, enligt doktorn, en "stor" baby. Just nu är jag i vecka 32 +2 dagar och hon uppskattade hans nuvarande vikt till 2.3 kg och gissade att han vid födseln skulle väga en bit över 4kg. Inte för att han var rund om magen, utan han var tydligen "proportionerlig" med långa ben, osv.

Är detta mycket enligt svensk standard också? (Har hört tidigare att franska bäbisar är små.) Hans pappa är över 1.85, jag är dock under 1.55. Har inte haft diabetes, hade normalt BMI innan och har "bara" gått upp ca 10 kg. Har försökt äta nyttigt men det har absolut slunkit ned onyttigheter också

• fransyskan

Vad skönt det är att ha er så att man får lite perspektiv!

Doktorn igår pratade på som om det var något allvarligt. Hon nämnde tom att jag nog vore "klar" att föda om fem veckor och att jag borde prata med min ordinarie doktor om det. (Vad ska han göra menar hon?!) Nej, snarare borde jag ta och lära mig att dom alltid gör en höna av en fjäder här!

Tack! {#emotions_dlg.flower}

Sommaren12 skrev 2012-07-04 10:30:06 följande:
    Själv vägde jag 4800!!! De kallade mej för klumpen... Men plusset är att jag blev lång och ståtlig! ;)
    Hah -- ja, det vore ju toppen om han blev lång och ståtlig; lite blandning mellan viking och fotbollshuligan fast mindre blodtörstig! Vore trist för honom om han ärvde mina kort-gener och behövde pall för att nå "fin-porslinet"... (Skyndar mig och säger att jag skulle tycka detsamma för en dotter! Att vara kort är verkligen ingen höjdare!)
  • fransyskan
    Gadget skrev 2012-07-04 12:32:39 följande:
    Fransyskan: i Tyskland räknas 4 kg som gränsen för stora barn. Då börjar de diskutera snitt...
    Funderar på om sjukhusen tjänar pengar på snitt. Tycker de verkar ha hög andel snitt. Av de som redan fått barn nu från min förlossnigskurs/föräldrautbildning har 3/4 snittats. En planerat och två då förlossningen avstannat eller vad det var. Vi får väl kämpa och vara tydliga med att vi inte vill ha en enkel utväg.
    Mitt sjukhus är privat så dom har ju såklart ett vinst-intresse... Vet inte hur mycket det driver deras råd och attityd, men känns ju inte direkt trevligt att tänka på sin doktor som en "säljare". Har funderat på om vi valde fel som inte valde ett vanligt sjukhus men då säger folk istället att personalen tänker i besparningar...

Det är mycket politik i det där -- usch!

På tal om ingenting -- visst har vi pratat om att många sölar mer än vanligt? Jag tycker jag återvänder från min lunch varje dag med en fläck eller arton på tröjan; helt otroligt (och pinsamt)! Förvånad
  • fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-07-04 22:10:14 följande:
    INGEN är gladare än jag just nu!!! Ä N T L I G E N!!! Skål
    Grattis -- du har ju väntat på detta nästan lika länge som på bäbisen ju! Skål

Maken ska börja operation "Storstädning" nu på söndag. Köket blir första krigszonen. Efter allt är rent och fint skulle han ge sig på 'freezer cooking' så att frysen är full med mat och jag har lovat att hacka all lök. Man måste ju göra sig nyttig på nått sätt!

(Någon som råkar ha erfarenhet av riktigt goda storkok?)
  • fransyskan
    Gadget skrev 2012-07-05 11:53:52 följande:
    Grytor av alla slag passar ju bra att göra mycket av, eller klassisk bolognese. Vi tänkte också göra lite extra när jag lagar mat framöver så vi kan frysa in, men sommarmat känns egentligen inte optimalt för frysen. Men sist jag gjorde bolognese blev det några lådor extra som man bara kan värma på och koka pasta till. Ska kanske göra en stor köttgryta även om det känns lite mer höstigt, men det tycker jag alltid blir gott att värma på. Men annars fungerar ju hämtpizza någon dag också. Det är maken bra på att laga.
    Hah, hämtpizza är jag också riktigt duktig på -- för att inte tala om hämtsushi! Men med bara en inkomst vet jag inte om jag riktigt kan rättfärdiga att beställa sushi för 450 kr flera gånger i veckan...  (Fast minns en gång ska det ske och fy farao vad jag kommer att njuta. Har inte vågat äta sushi då det inte rekommenderas för gravida här.)
    godisbit skrev 2012-07-05 12:42:57 följande:
    <<massa, massa underbara råd och förslag>>
    Du är min nya frys-guru! {#emotions_dlg.flower} Tack, tack, tack! Ska rapportera tillbaka senare hur det gick!
  • fransyskan
    LiJon skrev 2012-07-05 14:38:16 följande:
    Nu ska vi iväg på andra föräldrautbildningen och se förlossningsfilm. Hoppas det inte är fööör detaljerat och zoomat, vet inte om jag klarar av det riktigt, haha.      
    Vet inte hur det funkar just dit du ska -- men de förlossningsfilmer vi fick se under min föräldrautbildningen var helt okej. Inte alls "zoomat" -- finns ju ingen chans att vi kommer se vad som kommer hända där nere i alla fall Beror ju otroligt mycket på utbildarna men jag tror (hoppas?) att de flesta väljer filmer som inte skrämmer slag på blivande mammor och pappor!
  • fransyskan
    Gadget skrev 2012-07-05 18:50:18 följande:
    Ellenbmt: jag tycker mest det verkar jobbigt att sätta mig in i de olika varianterna just nu när allt är nytt med bebis. Och som sagt dyrt om man köper på sig och inte gillar det eller vill byta typ. Är det inte lite olika system?
    Därför tänker jag att om vi börjar med vanliga kan jag byta sen till tyg, för man köper väl ändå olika storlekar? Men då kanske man blivit för bekväm.
    Ang storlekar beror det på -- vissa kommer i "one size fits all", medans andra kommer i olika vikt-klasser.

Vi har köpt två sorters; dels LittleLamb som består av en mjuk och fluffig blöja som man sätter på med velcro och sedan ett skal/skydd som man sätter på över blöjan. Sedan, som back-ups köpte vi amerikanska vik-blöjor som man bara viker till en limpa och sedan ett antal ytter-byxor till det.

Sammanlagt har det kostat mig 127 euro. (Japp, jag har koll på varje krona! )
  • fransyskan
    natlup skrev 2012-07-06 08:39:30 följande:
    Blä måste få klaga lite. Ska ju göra glukosbelastning. Å jag ska dricka det i väntrummet å sen ska ja sitta där i två timmar.

Kunde man inte fått ett rum eller så
    Usch! :( Du kanske kan ta med dig så du har något att lyssna på; podcast, ljudbok, radio, etc? Jag tog med mig en bok men jag blev så trött och illamående att jag kunde inte riktigt fokusera på att läsa.
  • fransyskan
    natlup skrev 2012-07-06 10:37:43 följande:
    Ni som gjort glukosbelastning hur lång tid fick ni på er å dricka det? Läste på nätet att man har 5 min på sig. Men min BM sa 20 min till mig.
    Hah, labb-snubben stod och stirrade på mig medans jag drack; jag ville ta en liten paus efter några klunkar men, nej, det var bara att halsa. Sedan fick jag en glad påminnelse om att "om du måste kräkas, madame, gör det nu för om det sker måste vi börja om från början!"

Googlade lite och där står det att det är bäst att dricka snabbt -- fast ingen motivering om varför...
Svar på tråden Augustibebis 2012