• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget

Sommaren: jobbigt med amningen. Förstår att du känner dig besviken, det kommer jag också bli om det inte fungerar. Fast försök att åtminstone bara se det som något som du aldrig får prova på och lägg inte så mycket tankar på att du inte kan ge det bästa för ditt barn. Det finns så många som inte kan eller vill amma och de barnen blir alldeles säkert bra barn de också. Och mysiga stunder får ni tillsammans även om barnet flaskmatas. Då finns tom fördelen att inte bara du kan mata.
    Tyvärr har jag ju inga egna erfarenheter att bidra med men hoppas att du vänjer dig lite vid tanken och mår att besvikelsen släpper.

• Sommaren12
    Gadget skrev 2012-04-30 11:59:27 följande:
    Sommaren: jobbigt med amningen. Förstår att du känner dig besviken, det kommer jag också bli om det inte fungerar. Fast försök att åtminstone bara se det som något som du aldrig får prova på och lägg inte så mycket tankar på att du inte kan ge det bästa för ditt barn. Det finns så många som inte kan eller vill amma och de barnen blir alldeles säkert bra barn de också. Och mysiga stunder får ni tillsammans även om barnet flaskmatas. Då finns tom fördelen att inte bara du kan mata.
    Tyvärr har jag ju inga egna erfarenheter att bidra med men hoppas att du vänjer dig lite vid tanken och mår att besvikelsen släpper.
    Tack Gadget. Egentligen vet jag inte varför jag är så besviken. Det var ju inte helt oväntat, jag visste redan innan jag blev gravid att det kunde bli såhär. Ändå känner jag mig helt nedslagen nu. Finns säkert fördelar och eg tror jag inte så jättemycket på att det spelar SÅ stor roll om de får bröstmjölk eller flaska. Klart det är skillnad men inte avgörande på nåt sätt. Besvikelsen handlar nog om att jag längtade efter den där kontakten jag antar man känner när barnet ligger intill bröstet. Positivt är iaf att mannen också kan knata sig upp om nätterna och ge mat så kanske jag får liiite mer sömn än andra mammor. ;)
  • NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-04-30 11:20:26 följande:
    Har varit hos bm nu. Får inte amma!!! Rynkar på näsan
    Även om jag visste att det fanns en risk att jag inte skulle få det så känner jag mig så himla oväntat besviken och ledsen. Och hon sa det ganska okänsligt. Eller, jag hade inte ens hunnit komma in i rummet och satt mig ner när hon bara sa det rakt ut: "Du får inte amma!" läste hon högt från datorn. Det har nån läkare beslutat. 
    Känner mig sämst nu. Var så sugen på att få prova på det. Hjälper inte heller att man blir så matad med info hur alla ammade barn blir intelligentare och får bättre immunförsvar bla bla bla än flaskbarn. Som mamma vill man ju kunna ge det bästa liksom. Var inte alls förberedd på att jag skulle bli så ledsen av det.
    Annars såg allt fint ut. Hade väldigt fint blodvärde och behöver inte alls några järntabletter. Hjärtat slog snabbt och fint mellan 145-150. Hamnade exakt på viktkurvan också.

Är det nån här som har barn sen innan och inte fått/kunnat amma alls som kan dela med sig lite erfarenheter? Behöver höra att jag inte är helt kass. Obestämd
    Jag ammade båda mina pojkar.. Ettan så var det konstant skrikande i 3 månader... Till sist gav jag upp amningen, och jag började ge han ersättning, och DIREKT blev han en annan unge, sov gott på nätterna och var nöjd o gla hela dagarna....
    Där orkade jag kämpa lite mer än med tvåan,  med tvåan var det samma visa, och med 2 barn som där var/e 15 månader mellan har man inte lika mycket ork.. Jag minns hur dålig jag kände mig och vilken värdelös mamma jag kände att jag var, för just pga de du säger, alla säger det är SÅ himla nyttigt för barnet osv.. Men jag gav upp och det var samma där, glad och nöjd unge...
    Jag försökte att inte klandra mig själv för visst många glor konstigt när man säger att man inte ammar utan ger flaska... Och tyvärr är det en del av det hårda mammalivet, folk är så snabba med att dömma en när man är mamma för alla beslut man gör..
    Men detta har jag kommit på är enbart för att dom måste försköna sig själv en massa för alla deras brister inte ska synas...

Jag själv har haft en väldigt mysig kontakt med mina barn när dom haft sin flaska, och sen även när dom inte velat ligga i min famn så har jag varit där hos dom och myst....

DU är en bra mamma oavsett vad som sker och klandra dig inte för att det inte blir någon ammning, du kommer bara må dåligt av det.. Och som du säger Underbart att mannen också kan vara med och hjälpa till SPECIELLT nattetid hahaha, du blir inte lika låst.... Sen är det lite lättare att få in rutiner med flaska än med amningen...
    Försök se det positiva
    En mamma som mår bra får barn som mår bra Hjärta och det hänger inte i tutten
  • Sandra1983

Kul att se era namndiskussioner. Problemet med att vara lärare till 8-9åringar är att många av namnen som jag tycker är fina är "upptagna" av mina elever. Får försöka fundera ut något bra ändå, har också en sambo som gärna ratar mina förslag, men som inte kommer med så många egnaGlad . Vi fick ett tråkigt besked förra veckan och det är att en stor del av sambons jobb kommer att bli uppsagda (och även han). Nu har han bara arbete till sista juli och ingen a-kassa efter det... Fattar inte hur vi ska klara oss, eller det vet jag att vi inte kommer att göra. Har försökt att trycka undan oron ett tag, men det är svårt och just nu ser jag ingen lösning..

• Albasmamma

Sommaren: Jag instämmer i NiniMe´s ord! Väldigt bra skrivet. Men jag förstår din känsla och funderingar, men jag lovar att eran lilla tös kommer må alldeles utmärkt av flaska. Jag är själv flaskbarn :) 

• fru Elle

Sommaren12, alltid tråkigt när man får ett sånt besked när man gärna ville prova. Sen hjälper det ju inte att man får höra från olika håll att amma är det bästa osv. Amningen har inte fungerat så bra för oss och det har varit en besvikelse. Har tragglat på tills barnen har ratat bröstet helt. Sköterskan på BVC har tom sagt att amning inte är det bästa för alla och frågat om jag inte har övervägt att sluta. Sen när jag har slutat så har det varit en befrielse.

Nu när du vet att du inte får amma så är ju inte amning det bästa för ditt barn. Och kan förbereda dig på det. Kan ju vara bra att få veta det innan och det inte kommer som en chock när barnet kommer. Vet att en del får hjälp med bröstmjölk från sjukhuset, men det kanske främst är till de som är födda förtidigt. Men jag har försökt att efterlikna amningen så mycket som möjligt när jag har gett flaskan. När vi är hemma så har jag gett flaskan hud mot hud för att få en nära kontakt. Sen så är det en stor fördel att pappan också kan vara delaktig.

• Juliette

Så tråkigt, Sommaren! Men som alla säger så kommer det säkerligen bli bra ändå. Och jag har också hört en massa historier om bebisar som sover mycket bättre och är nöjdare med ersättning så det måste ju inte vara dåligt ;).

Grizabella: Vi köpte också en sådan Ergo via Smartson :)

Nu ska här städas och lagas mat inför Valborgskvällen. Hade lyxen att få komma hem tidigt idag trots att våra elever gått i skolan idag. Så himla skönt!

• Sommaren12

Tack alla!! :) känner mig starkt av att läsa era funderingar och råd!

Tror ni man måste ha med sig egen ersättning till förlossningen eller bjussar de när man är där?

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-04-30 14:31:52 följande:
    Tack alla!! :) känner mig starkt av att läsa era funderingar och råd!

Tror ni man måste ha med sig egen ersättning till förlossningen eller bjussar de när man är där?
    Det är nog olika, jag vet när jag var på neonatalen och hade min praktik så kom personal in ibland och fråga efter ersättning eftersom barnet var slött osv, så jag tror inte att dom har det på själva förlossningen, men jag kan absolut ha fel. Jag hade nog tagit med mig ersättning. Men fråga din bm om det eller ring in till förlossningen och fråga