• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Challelotten

Någon som vet om kön på bebisen även kan vara ärftligt? Tänkte min mamma fick tre flickor och en pojk. Min ena syster har fått det samma, jag och min andra syster har fått varsin flicka :0) även mamma syskon har fått flickor och en pojk. Var säker på att denna var en pojk i början för att graven har varit helt olika men nu är jag inne på en tjej igen.

Man har inte bättre för sig att tänka på sånt när man sitter på jobbet en sån här fin dag och ingen annan jobbar :D

• Naimis
    Challelotten skrev 2012-04-30 08:45:09 följande:
    Någon som vet om kön på bebisen även kan vara ärftligt? Tänkte min mamma fick tre flickor och en pojk. Min ena syster har fått det samma, jag och min andra syster har fått varsin flicka :0) även mamma syskon har fått flickor och en pojk. Var säker på att denna var en pojk i början för att graven har varit helt olika men nu är jag inne på en tjej igen.

Man har inte bättre för sig att tänka på sånt när man sitter på jobbet en sån här fin dag och ingen annan jobbar :D

Det är pappan som avgör könet. Eller de små simmarna. Så på hans sida kan de vara ärftligt
  • Challelotten

Min lill* ligger så långt ner hela tiden :0) men min moderkaka ligger väldigt långt ner så det kan ju vara därför. Och vid varje ul så har den haft huvudet neråt. Får se hur den ligger nästa tis då jag ska på läkare ul.

Bebisen kanske hinner byta plats flera gånger om innan det är dags :0)

Kul att man kan se sån skillnad man kanske ska börja fota varje dag.

• Grizabella

Angående ErgoBaby så är den toppen, väld värd sina pengar, köpte en 2008 som jag bar sonen i hela dagarna då han hade kolik och vägrade sova själv, tyckte aldrig det var tungt och städade, tvättade och lagade mat med sonen i Ergon, använde den även till andra barnet men sålde den tyvärr sedan då jag inte trodde vi skulle ha en trea.

Men har nu köpt en ny för halva priset via Smartson, blev en ErgoBaby Performance denna gång, i blått, himla snygg

799 för en ny på Jollyroom är ett bra pris då begagnatpriserna på tex Tradera är högt för Ergon,

• LindaPernilla

Hej allihopa! Och Välkomna alla nya!! :)

På onsdag går jag in i vecka 26 och har även mitt första besök hos BM sedan ultraljudet! Spännande, spännande! Har massor av frågor, så jag har en liten fusklapp som jag tar med mig.. annars glömmer jag hälften! ;)

Känns verkligen som att tiden rusar iväg. "Snart" har vi våra små busar här :)

Namn diskuteras.. fram och tillbaka!
    Om vi får en pojke som är namnen "Casper, Adam och Lucas" våra favoriter. Får vi en tös så är det en "Maja" :)
    Ska dock komma på lite fler alternativ om det blir en flicka.. det kanske inte alls ser ut som en Maja om det blir en tös :P

Ryggen fortsätter att pina mig! Ont som tusan och igårkväll trodde jag faktiskt att vi var tvungna att åka in till sjukan.. låg med förvärkar & hade jätte ont. Men det gick över. Mannen är underbar med att kunna lugna mig, massera och bara finnas till!

Hoppas att allt är bra med er :)

• Sommaren12

Har varit hos bm nu. Får inte amma!!! Rynkar på näsan
    Även om jag visste att det fanns en risk att jag inte skulle få det så känner jag mig så himla oväntat besviken och ledsen. Och hon sa det ganska okänsligt. Eller, jag hade inte ens hunnit komma in i rummet och satt mig ner när hon bara sa det rakt ut: "Du får inte amma!" läste hon högt från datorn. Det har nån läkare beslutat. 
    Känner mig sämst nu. Var så sugen på att få prova på det. Hjälper inte heller att man blir så matad med info hur alla ammade barn blir intelligentare och får bättre immunförsvar bla bla bla än flaskbarn. Som mamma vill man ju kunna ge det bästa liksom. Var inte alls förberedd på att jag skulle bli så ledsen av det.
    Annars såg allt fint ut. Hade väldigt fint blodvärde och behöver inte alls några järntabletter. Hjärtat slog snabbt och fint mellan 145-150. Hamnade exakt på viktkurvan också.

Är det nån här som har barn sen innan och inte fått/kunnat amma alls som kan dela med sig lite erfarenheter? Behöver höra att jag inte är helt kass. Obestämd

• 14mars

Under 2-3 veckor är rökt hushållsmedwurst det enda pålägger som jag har varit sugen på, och har ätit det varje dag (utan att ha fryst den innan). Vilket slog mig idag, då jag kom på att man ska ju inte äta kallrökt när man är gravid.

Kan man kolla upp någonstans om man har fått toxoplasmos eller nåt?

• 7eHimlen
    14mars skrev 2012-04-30 11:21:12 följande:
    Under 2-3 veckor är rökt hushållsmedwurst det enda pålägger som jag har varit sugen på, och har ätit det varje dag (utan att ha fryst den innan). Vilket slog mig idag, då jag kom på att man ska ju inte äta kallrökt när man är gravid.

Kan man kolla upp någonstans om man har fått toxoplasmos eller nåt?

Jag var oxå nojjig över kallrökt i borjan, men min bm sa att det inte var nån fara så länge det är en stund kvar t bästföredatum Jag äter rökt skinka varje dag, bebis sparkar o har sig o jag ar i v24 men du kan nog kolla det på mvc om du är orolig!
  • Gadget

Rökt skinka är varmrökt så den är med andra ord tillagad. Vet inte hur det är med medwursten om den är varm- eller kallrökt.
    Däremot ska man veta att det är väldigt ovanligt att bli smittad av toxoplasmo-vad-det-nu-heter. Har du blivit det innan graviditeten är det inte längre farligt för bebisen, och hur stor är då egentligen risken att du skulle bli smittad just under dessa 9 månader?
    Mig testade de med blodprover om jag haft toxopl... innan vilket jag inte hade så jag gissar att du skulle kunna testa dig också. Vet dock inte om det är någon inkubationstid. Tror också att det ska yttra sig som en magsjuka om du blir smittad så är allt som vanligt är det säkert ok. Försök inte oroa dig så.
    Men jag är ändå försiktig så jag förstår din oro till viss del. Dock har jag också tjuvätit ett par salamiskivor då och då....