• mammsen

Augustibebis 2012

Ah, glömde skriva det att vi hadde en brio hos min pappa tror det var en brio happy,, med en liggdel och en sittdel,, för att jag skulle slippa släpa med mig min vagn när jag åkte och hälsade på. (så jag klankar inte ner på något jag själv inte provat)

• mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 13:51:40 följande:
    Tack för input! Hur funkar det med de liggdelar som har höjbar huvuddel? Vissa tycks ju ha som ett ryggstöd så barnet kan sitta med stöd även i liggdelen?

Vi bor i lägenhet med rymlig hiss och även om det blir trångt i hallen så går det säkert att ta med vagnen upp om liten sover. Vi har även ett låst barnvagnsförråd i trapphuset så vi är inte tvungna att ta med vagnen in i lägenheten heller. Vissa liggdelar ser ju ut att enkelt kunna tas loss och bäras med om man hälsar på hos ngn annan... Fast de är nog tyngre än mjukliftar iofs.

Vi håller även på att kolla på bil eftersom sambon troligtvis kommer få tjänstebil under våren. Dvs att vi inte är så styrda av att vagnen ska rymmas i ett visst bagageutrymme. Många beslut att fatta på kort tid
    Jag har med sett sådanna, men man har ju inte sele i liggdelen väll? Och då kommer ju bebisen bara glida ner i liggdelen, med en liten sele så kan ju lillen få lite stöd från selen att halvligga (när den är lagom stor)
    Tycker nog speciellt om man bor i lägenhet att det är smidigare med en vagn än "två vagnar" det nästan blir när man har 2 insatser eller vad det heter..

Det viktigaste är ju att man hittar en vagn man trivs med och har man inte haft en annan sort så vet man ju inte vad man saknar.. "det man inte vet, har man inte ont av"

Jag tänker mig att en liggvagn och en sittvagn är ok om man bor på landet och har gott om plats och utrymme men i stan måste jag säga att lift är otroligt skönt, vi brukade alltid äta på ett fik där man kunde ställa vagnar på nedervåningen där man beställde och åt en trappa upp, vid sånna tillfällen vill man ha lift ;)
    Liftarna i sig väger ju nästan ingenting,,

Men har du vart inne och klämmt och kännt på vagnar i en affär än?
    Gör det annars! Det är om inte annat väldigt kul =) 
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 13:55:13 följande:
    Glömde säga att vagnen behöver funka både i kollektivtrafik men även på stigar och på skogsvägar eftersom vi bor granne med ett naturreservat med härliga promenadvägar
    Men det spelar ingen roll om du har duo eller kombi då,, bara satsa på en stabil men inte för klumpig vagn.. Det är ju lixom chassit och hjulen som räknas då =)
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 15:54:53 följande:
    Hihihi, nej det är ju sant att det jag inte vet har jag inte ont av! Men jag tänkte att det vore bra att ha några tips och erfarenheter med sig innanför västen när man går ut och testar och pratar med försäljare. Just nu känns det nästan som en djungel och ibland behöver man ju nästan tolk för att förstå alla finesser
    Men försäljarna brukar vara jättehjälpsamma och duktiga på vagnarna, det är bara förklara vad man vill ha ut av vagnen och vilken prisklass man vill hålla sig i så visar de några alternativ och förklarar varför de hade passat =)
  • mammsen
    tjockisbullen skrev 2012-02-29 15:58:25 följande:
    Ja vad skönt, hoppas du får må bra nu då:) 
    Vet ni vad det blir?
    Nej, jag vet att första 2 grav var tjejjer, nu tror jag det är en pojke..

Vi ska på RUL om en vecka men de berättar ingenting här, ska filma filmen och kanske ser jag något själv men tänkte även göra ett köns ultraljud på en ultraljudsklinik då jag vet att de inte berättar kön där jag ska göra UL =( 
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 15:54:53 följande:
    Hihihi, nej det är ju sant att det jag inte vet har jag inte ont av! Men jag tänkte att det vore bra att ha några tips och erfarenheter med sig innanför västen när man går ut och testar och pratar med försäljare. Just nu känns det nästan som en djungel och ibland behöver man ju nästan tolk för att förstå alla finesser
    Skulle du tycka att det blir klumpigt med 2 vagninsatser finns det ju liftar till nästan alla sittvagnar om du skulle ångra dig, men sedan handlar det ju om så kort tid man har ju bara liggdelen i några månader =)
  • mammsen
    Sandrina skrev 2012-03-01 13:20:52 följande:
    Det här med vagn, jag är inne på en Brio Happy med endas med liggdel!! Då jag inte tycker lika mycket om sittdelen som liggdelen tänker jag att man köper en ny vagn då istället när det är dags.

Men hur länge använder man liggvagnen egentligen och när går man över till sittvagn?
    Bara så du vet så har min granne en brio happy 2009/2010 och det finns ingen riktig sele i sittvagnen!
    Hon har köppt till en sån man fäster i vagnen och trär igenom barnens armar och knäpper på bröstet men när remmarna är på det kortaste så började hennes dotter stina kasta sig ut ur vagnen när hon var ca 8-9 månader, varav hon blev hängande tills man hjälpte henne upp.. Behöver ag säga att min granne är otroligt missnöjd?
    Hon har köpt min emmaljunga scooter 2009 som jag haft till dottern nu när hon vart lirte större eftersom det är omöjligt att använda brion.. dessutom har dotterns ben (1år 23:e dec) redan växt förbi fotstödet!
    Lite varning bara så du kan ha extra koll n är du kikar på vagnen i affären innan du bestämmer dig =)
    De kanske har fixat riktiga selar nu (de borde ju fått en del klagomål) fotstöden kan ju även dem vara längre, annars är det en vagn som är jättebekväm att köra och snygg är den ju med! 
  • mammsen

Sandrina - Oj, jag slarvläste bara att du var intresserad av brio happy!  När det stog liggdelen.. Förlåt!
    Liggdelen är ju helt ok, Grannen har en jättefin röd liggdel som bara är använd någon månad och ser inte ens använd ut om du bor i västragötaland och kan tänka dig beg, Hon har sittdel med men den är som sagt inte att rekomendera, dessutom är den lite sliten men det är ganska enkelt att sälja vidare senare när man vill byta vagn =) 

• mammsen
    isaochbel skrev 2012-03-02 18:49:01 följande:
    Grattis till oss som varit på RUL idag :O)
    Behöver tips hur man kan få storasyster på 3½ att acceptera att det kommer en till i familjen! Hon tycker det ska bli rolig men samtidigt blir hon helt tokig när man pratar om det med andra eller som idag när vi köpte första klädesplagget.
    Min dotter är 4½ nu jag tror det är lite lättare ju större de är, men jag pratar om det som "våran" bebis, och har frågat om hon vill träna på fina sånger som vi kan sjunga för bebisen sedan,, Dessutom kommer jag att köpa en fin storasysterpresent att ge min dotter när hon kommer och hälsar på på bb och be alla andra som vill köpa något till bebis eller oss att även köpa en "grattis till storasyster present" =)
    Än så länge har jag bara fått possitiv respons, jag säger till min dotter att "åhh vad skönt nu får vi hela mysiga våren och sommaren tillsammans bara "hon och jag" så vi kan bada och ha picknic osv sen får bebisen komma när sommaren börjar ta slut och det är dags att vara hemma och mysa framför filmer och sånt =)

Dock grubblar jag jättemycket på detta och vill absolut ha fler tipps och ideér!

Jo justet när vi köpte lite bebiskläder så fick vår dotter välja en fin klänning aldles själv, "det får man ibland när man ska bli storasyster"
    Försöker lixom vara lite pedagogisk och förknippa edt med possitiva saker och roliga enkla ansvar =) 
  • mammsen
    lillakotten skrev 2012-03-03 10:01:35 följande:
    Är det bara vi som valt att inte berätta något för den blivande storasystern ännu? Hon är 2,5 år så det känns som att det blir en evig väntan om hon får reda på det så här tidigt.
    Nej det är inte farligt, dessutom flyttar de sig en del under graviditeten, uppåt men ibland lite i sidled med..
    Däremot är det inte bra om den ligger i botten av livmodern men et behöver du nog inte oroa dig för =) 
Svar på tråden Augustibebis 2012