• fru Elle

Augustibebis 2012

Ellenbmt skrev 2012-02-07 08:23:44 följande:
    Sköt upp samtalet till bm och ringde idag. En annan bm svarade nu, hon sa att IOM skulle prata med min bm, och om hon tyckte att jag behövde det så kunde jag förvänta mig ett ul i morgon bitti... Nu är jag så nervös så jag håller på att dö!! Känns iaf bra att den andra bm tig emot mig fint.
    Hoppas du får hjälp med ett UL och att gör att du slipper känna dig så orolig. Men om du känner att din BM inte tar dig på allvar så tycker jag du ska byta, tycker att det det är viktigt att man har en BM man känner att man kan lita på.

En kollega till mig är i vecka 16 nu, på inskrivningen UL så upptäcktes det att det var tvillingar. Sen dess har hon gjort KUB och två veckor efter det ska hon göra ett till UL. Hon kommer att göra många extra UL just på grund av att det är tvillingar och de misstänker att det kan vara enäggstvillingar. De har inte nämt något att det skulle vara farligt med många UL. Kan tänka mig att hon får göra det just för att man bedömmer att det är viktigare att ha koll på barnen än den risk det det är med för många UL

Visst för många är kanske inte bra men att ge en mamma som känner en stor oro och mår mycket dåligt tycker jag med borde klassas som ett motiverat UL att göra. Om en som är gravid med tvillingar gör UL varannan eller var tredje vecka så borde ett extra UL inte medföra en väldigt ökad risk för ett barn. Har svårt att förstå det i alla fall. Är kanke som mycket annat en kostnadsfråga när det gäller sjukvården.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • fru Elle
    godisbit skrev 2012-02-07 10:24:28 följande:
    Hej på er gravidpinglor!
    Sitter i 35-gradig skugga i thailand och njuter av semester. Här är underbart helt enkelt och jag kan absolut rekommendera resor hit även som gravid. Flygresan var lång, men med rejäla stödstrumpor och många bensträckare så var benen ändå inte farligt svullna. Har inte haft några problem att hitta god och fräsch mat och det finns fantastiskt goda fruktdrinkar och fruktshakes att svalka sig med.

Kommer inte ihåg vem mer som nämnde det här i tråden, men även jag har fått låsning/ont i rumpan/skinkan. Känns som ngt har hakat sig och ibland gör det tokont att bara resa sig ur sängen. Märker ingen skillnad om jag promenerat mkt eller varit stilla eller stretchat. Gör plötslugt bara rent ut sagt ont!!

Nåväl, håller tummar för er som ska på undersökningar och kommer på mug att både längta och fasa inför kub när vi kommer hem. Har inte haft mkt gravidsymtom sista dagarna, men heller inte kännt några konstigheter så jag antar att allt är som det ska och njuter av semestern. Är 11+2 idag så lagom till helgen får vi skåla för 12-veckorsgränsen i en fruktshake!

Sköt om er alla!
    Låter helt underbart med lite sol och bad. Var iväg för et tår sen och vi hade planer på att åka i år med, men jag är väldigt glad att vi inte bokade någon resa. För vår lille kille på 19 månader hade inte varit kul att ha med på en sån långflygning idag. Men när han var 6 månader gick det väldigt bra, han somnade innan planet lyfte och han sov när vi landade, både dit och på hemresan. Hade ingen vagga till honom men extra benutrymme. Så ett av barnen sov på filtar på golvet och ett barn sov i sätet dottern hade. Sonen hade ju inget eget. SEn valde vi direktcharter för att få så kort flygtid som möjligt. Skulle kunna tänka mig att åka nästa år när trean är 6 månader om allt fungerar bra.
  • fru Elle
    Ellenbmt skrev 2012-02-07 12:14:48 följande:
    Blir ul i morgon 1130!! Herregud så nervös jag är nu!! Helt gråtfärdig...
    Allt ser säkert bra ut och hoppas verkligen att du kan andas ut lite när du har gjort UL.
  • fru Elle

Är det någon mer än jag som har börjat tänka på förlossningen? Är kanske lite konstigt att redan börja tänka på det i vecka 15. Men jag har börjat fundera allt mer på detta. Att de har varit debattartiklar om nedskärningar i förlossningsvården här i Göteborg har säkert gjort sitt till. Man kommer i år att stänga förlossningsrum och minska vårdplatserna på BB på Östra i Göteborg. Sen min första förlossning 2008 så har det varit så att det blir fullt på förlossningarna Östra i Göteborg och på Mölndals sjukhus. De informerar om att man kan bli hänvisad till andra sjukhus och jag vet flera som har blivit det. Då blir man hänvisad till andra sjukhus som ligger ca en timme bort, NÄL, Borås eller Varberg. Men de har gjort beräkningar att det kommer att födas färre barn i år och därför görs dessa nedskärningar.

Har två ganska snabba förlossningar i bagaget och är ganska övertygad att inte hinna in till sjukhuset om vi blir hänvisade till ett sjukhus en timme bort. Sista förlossningen tog 1 timme och 40 min från första värk, vi åkte in efter tre värkar och sonen är född 20 min efter att vi kom in till sjukhuset. De första värkarna kom var 10:e minut. Som tur var hade vi en barnvakt som sov över, annars hade vi inte kunnat åka in så snabbt.

Går ju inte att ha barnvakt boende hos sig i flera veckor. Förra gången sa de på förlossningen att man inte ska behöva vänta in barnvakt och riskera att föda hemma. Att man fick ta med sig barnen till förlossningen och så löste de det innan barnvakten var på plats. Men det känns inte bra att behöva släpa barnen med sig dit. Skulle nog vilja få en planerad igångsättning när kroppen är redo, att det räcker att de tar hål på hinnorna. För då är man inne på förlossningen och man hinner ordna så att barnen har barnvakt när man ska in till förlossningen.

Är det någon här som har haft en planerad igångsättning?

• fru Elle

Skulle vilja ha en sjal som man kan ha till den nyfödda i sommar. Men den jag provade var säkert över 5 meter och det var besvärligt att få till allt tyg till något man kunde bära barnet i, sen var det varmt. Så viktigt som sagt att den är sval om den ska funka på sommaren. En sjal i två delar har jag nog inte sätt, men gillar din beskrivning om att det var enkelt. Kanske finns hopp om att finna en sjal jag gillar .

• fru Elle

jannonym; så härligt att allt såg fint ut med bebisen, vilken lycka det är att se att hjärtat slår. Sen tycker jag att det är skönt att göra ett UL när moderkakan har tagit över och missfallsrisken har minskat.

Är nog mest orolig över att inte hinna in och att barnvakten ska hinna komma. Är egentligen inte rädd för förlossningen, utan har full tillit till min kropp att den fixar det. Vet ju att jag behöver komma i kontakt med auroramottagningen eller förlossningsläkare för att få beslut om en planerad igångsättning. Men känns på något sätt fel att ta upp deras tid när det finns så många andra som behöver komma i kontakt med dem pga att de har en rädsla för förlossningen. Att de har traumatiska upplevelser sen tidigare eller har en stark rädsla. De har för övrigt sparat in på auroramottagningen med.

• fru Elle
    Novalina skrev 2012-02-07 15:09:21 följande:
    I vilken v. tar moderkakan över?

Gjorde mitt kub i vecka 13 + 0 och då hade moderkakan tagit över sa BM. Har för mig att det är runt vecka 12 eller då missfallsrisken minskar, kommer inte ihåg exakt. Men har för mig att man brukar säga att det första kritiska är när hjärtat ska börja slå och sen när moderkakan tar över näringen till barnet från gulesäcken.

Vi var inte helt själva på den resan till Thailand, min mamma var med på hela resan och satt brevid oss på planet. Sen så mötte min syster och hennes sambo upp oss nere i Thailand. Så vi får väl försöka få med oss resesällskap ifall vi åker. Underlättar ju med lite fler vuxna. Inte säkert det blir Thailand men någon resa tror jag det får bli nästa vinter. Skönt om man inte behöver åka så långt, känns som det är en fördel om det inte är supperhett med tanke på att man åker med små barn.

• fru Elle

Min amning har inte fungerat så bra. Första barnet så var jag inte förbered på att det kunde strula. Dottern gick ner över 10 % på BB. När de tog en amningsvikt på henne där gick hon upp 5 gr eftrer att jag hade ammat henne i 20 minuter. Fick ge henne ersättning redan på BB. Hon hade usel sugteknik, släpte taget hela tiden och tuggade på bröstet. Resultat att jag fick såriga och blodiga bröstvårtor. Amningen gjorde ondare än att föda barn, när en sköterska såg hur det såg ut så fixade hon amningsnapp, en sak i mjuk plast som man har på bröstvårtan. Fick lufta och sitta med brösten i vädret, det och amningsnapp gjorde att det läkte bra. Vi fortsatte traggla på med amning och kompletterade efteråt med ersättning. Fick ett speciellt nässpray som skulle frigöra bröstmjölken av BVC, men det hjälpte inte heller. Testade även att pumpa för att få det hela att komma igång. När dottern var 4 månader vägrade hon bröstet och jag var besviken över att det inte fungerde.

Andra barnet så sa jag till att jag hade haft problem med amningen förra gången och att jag gärna ville att det skulle fungera. Frågade efter elektrisk pump men de tyckte de var onödigt. De visade bara hur barnet skulle ligga vid bröstet. Men amningen kom aldrig igång och vi behövde ge ersättning. Traglade på med amning och flaska, sonen var inte gammal när BVC-sköterskan sa att amning inte var det bästa för alla. Om jag själv kunde tänka mig att sluta och bara ge ersättning. Var inte mogen för det då men när sonen var tre månader slutade jag amma.

Vill gärna att det ska funga denna gången och kommer försöka. Men inte till vilket pris som helst.

• fru Elle

Juliette, tror jag vet vilken vagn det är men är lite osäker. Har den tre hjul och man kan vända sittdelen? Har aldrig provat den själv. Men om det är den jag tänker på så var det en del i en gammal tråd där alla hade urban jungle som bytte till den när de bytte till sittdel. För att kunna ha barnet mot sig. Men den kan ha hetat något annat, är ingen expert på teutonias vagnar. Googla den, finns säkert några son har skrivit vad de tycker.

• fru Elle

A R var du in förra gången med och fick du veta vad blödningen berodde på. Behöver ju inte vara någon fara men man blir ju orolig. Hoppas allt är bra med bebis i magen!

Svar på tråden Augustibebis 2012