Augustibebis 2012
DetGodaLivet fy vad trist med magsjuka
! Hoppas ni är friska snart!
DetGodaLivet fy vad trist med magsjuka
! Hoppas ni är friska snart!
Är ju inte alla som bor i närheten av Göteborg, men det är en Baby och Barnmässa 2-4 mars. Har varit där sen jag fick mitt första barn, brukar vara bra erbjudanden. Förra året hade de en bana som man kunde provköra barnvagnar på olika underlag och miljöer. Vi kommer ha kalas för dottern den helgen men ska försöka gå någon dag.
Tycker att magen har blivit mycket större det sista, kunde inte ha en tröja imorse för det glipade vid magen. Sa det till min man som har varit bortrest i två dagar. Han tyckte magen hade blivit mycket större nu när han var borta.
Molly lyfte på tröjan idag och ville se bebisen, så vi fick sätta oss och kolla på bilderna och filmerna från KUB. Sen så kom min man och då visade hon bebisens huvud, kropp, ben och armar för honom. Sa även att det svarta är vattnet bebisen ligger i.
Har inte haft en bugaboo cameleon men tycker inte den ser så liten ut. Måtten borde väl finnas att söka fram. UJ som vi har haft tycker jag är liten, speciellt till dubbelvagnen eller Swift. Men det har fungerat för oss, när den har blivit för liten har vi bytt till liggdel med fullt liggläge.
DetGodaLivet, du har verkligen koll på det här med vagnar. Tänk om jag hade kunnat fråga dig när vi skulle köpa vår första vagn, tyckte det var svårt att veta vilken som skulle vara bäst för oss. Trodde nog att det skulle räcka med en, men nu med två barn och 5 vagnar senare så vet jag att det inte räckte. Vi använder inte alla vagnar samtidigt men beroende på årstid och vad vi hittar på så använder vi olika vagnar.
När Harry var mindre så använde vi singel och dubbel UJ, använde singel med ståbräda när Molly var på förskola. När hon var ledig från förskolan och fortfarande sov dagtid så hade vi dubbelvagnen. När våren kom så använde vi dubbel UJ med sittdel och bugaboo bee ( går ej att köra i snö). I bee kunde vi ha honom mot oss (för det är vändbar sittdel). Just nu har vi en gammal sittvagn vi har fått och singel UJ med ståbrädan i förrådet vid vår ytterdörr. Sen har vi en reservagn från chicco.
Skötväska ändrar vi med efter behov, en större när bebisen är liten med ombyten, blöjor och flaskor, vällingdoserare och termos. Sen när barnet slutar äta ersättning och välling på dagtid byter vi bort skötväskan till en minikånken. Behöver införskaffa ny väska att ha som skötväskan till bebisen kommer, den vi har haft till två barn har gjort sitt. Någon som kan tipsa om någon bra?
Ellenbmt; är helt inne på din linje. Tycker att börjar bli ganska tydligt.
Naimis, spännande med RUL. När började magen komma förra gången? Min mage har börjat komma med. Nu börjar det bli svårt att dölja, har fått frågan om jag är gravid. Var ju bara att erkänna.
A R: hoppas att allt ser bra ut med bebisen. Vad jobbigt det måste vara med blödningar under graviditeten oavsett vad det beror på. Behöver ju inte vara någon fara men bara oron innan man får veta det måste vara så hemsk.
Kommer ta fram min profylaxbok och läsa igenom, har inte gått någon kurs utan köpte bara denna boken. Har inte hunnit med någon bedövning tidigare och har klarat mig på profylaxandning. Så tanken är att klara sig utan denna gången med, om det hinns med så vill jag gärna bada eller duscha. Har hittills haft snabba förlossningsförlopp och det är bara under ca 15 minuter under förlossningarna som jag har upplevt smärta. Har hög smärttröskel, det har säkert påverkat min smärtupplevelse samt att jag inte har har haft ett utdraget värkarbete.
På min första förlossning så var jag inställd på att det skulle ta lång tid. Hade tänkt testa utan men hade läst på om alla möjliga typer av bedövningar och biverkningar. Trodde jag skulle vilja ha epidural och lustgas. Ville faktiskt ha epidural med första barnet och ringde på BM när värkarna blev intensiva. Men BM ville att jag skulle avvakta, hade bara varit öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen för mindre än två timmar tidigare. Hon ville inte ens kolla hur mycket jag var öppen, fast jag bad henne två ggr. Hon bad mig vänta på min BM och student som förlöste en annan kvinna. Vi ringde på BM en kvart senare och då var jag fullt öppen och barnet hade roterat klart. Också då när de tar ny CTG och konstaterar att dottern har ett hjärtljud på ca 40 och det blir helt plötsligt väldigt bråttom.
Blir faktiskt arg på hur dålig koll de hade på mitt barn och hur min förlossning fortskred. De förutsatte att jag som förstföderska skulle öppna mig långsamt och att det skulle ta tid.
Jag fick sy några stygn efter första förlossningen. Men från att krystvärkarna startade så var hon ute efter 12 minuter. Men hade inga besvär av dessa stygn och det var inte många stygn de behövde sy. Hade läst någonstans att man kunde minska risken att spricka om man bad BM hålla emot med en varm handduk och det gjorde BM. För vem känner inte en oro över att spricka, vem vill det. Födde halvsittandes.
Med sonen så fick jag en väldigt stark krystvärk och han föddes på den enda krystvärken, gick inte att hålla emot trots att det var min plan. Hann precis komma upp i sängen när jag fick krystvärken, hamnade lite på sidan. Fick en liten bristning som BM sa egentligen inte behövdes sys. Men hon sydde den med tre stygn, de använder ju självupplösande tråd så den försvinner ut efter ett tag.
Läste någonstans om en metod en del BM använder för att minimera att man spricker. Det var något om att de ska hålla handen på något speciellt sätt. Ska försöka hitta den infon igen.