• fru Elle

Augustibebis 2012

Min plan är att ta så få dagar som möjligt det första året. Här har vi inte vårdnadsbidraget och jag vill ha dagar kvar. Dels för att ta ut när jag jobbar deltid och för att ge barnen ledigt på lov. Semestern räcker inte till för att vara ledig och ge barnen långa sommarlov och ledigt vid jul.

• fru Elle
    DetGodaLivet skrev 2012-02-13 17:44:38 följande:
    Jag brukar ta 1-2 veckas obetald semester per år för att förlänga. Men nu har jag bytt fack till vision och då kan man få 5 extra semesterdagar istället för semesterdagstillägget.
    Ja så kan man ju med göra. Dock brukar det vara ganska svårt att få semester när man vill vara ledig på sommaren på min arbetsplats och då är de där föräldrapenningdagarna guld värda.

Har ju tagit ut en LN-dag på fredagar nu när jag har gått ner till 80 % och var lite osäker på hur jag skulle ansöka om VAB. Är inte ledig på fredagar utan jobbar lite kortare dagar hela veckan istället. Ringde till FK och hörde hur jag skulle fylla i för att det skulle bli rätt. Fick då tipset att jag kunde ta ut LN-dag på helgen istället för på fredagar. Om jag tog en LN-dag på helgen så kunde jag ansöka om VAB hela dagar, då jag har skyddat min SGI så innebär det att jag inte förlorar så mycket i inkomst. För jag får ersättning baserat på min lön på 100%. Tack för det tipset FK! (Trodde man var tvungen att ta ut på fredagar för att få ta ut på helgen, men det gällde inte för LN).

Med sonen tog jag ut 12 FP-dagar i månaden (ca 3 i veckan), ska försöka snåla ännu mer denna gången. Jag har ansökt om semester 4 veckor innan BF och sen kommer jag ta ut föräldraledigt. Min man kommer ta sen semester, sista veckan i juli och vara ledig hela augusti. Tycker att det är skönt att vara hemma båda två när bebis har kommit.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • fru Elle

Hejåhå, vad skönt att få se bebisen och att allt såg fint ut på UL. Mätte de flera gånger? När BM mätte på min KUB så gjorde hon 5 mått och tog sen ett medelvärde, gjode likadant med huvudmåttet. När jag gjorde RUL med dottern blev jag med flyttat till ett datum som inte kunde stämma, men den BM mätte två ggr och det RUL kändes mycket slarvigare gjort än det RUL jag gjorde med sonen.

Denna gången har jag inte något favoritnamn, jag och min man har några olika namn som vi gillar. Men det kanske kommer någon favorit när det närmar sig.

Zoe heter en flicka på dotterns förskola, tycker det namnet är fint, det var första gången som jag hörde det namnet här i Sverige. På barnens förskolor så finns det några namn som som inte jag heller tycker är så vanliga, eller så är det att jag bara inte har hört dem så mycket innan. Zoe, Cloe, Lucy, Malva, Florence, Silas är de namnen jag kommer på nu. På dotterns förskola så finns det två Levi och två Molly, på sonens så finns det två Harry. När jag gick i skolan så fanns det nästan alltid någon mer som hette Maria och Anna, det är två namn jag inte har hört någon ropa på lekplatsen eller på öppna förskolan och liknande.

• fru Elle

Är det måttet från huvud till rumpa du menar med CRL? Det måttet har jag på mitt papper från KUB, kan kolla när jag kommer hem.

Det finns många olika sätt man ta ut föräldrapenning och olika regler och förutsättningar att tänka på. Sen står inte allt på FKs hemsida. Man måste utgå vad som blir bäst för ens egna familj och förutsättningar.

I vår familj så har jag tagit ut den mesta föräldrapenningen, tror min man har tagit ut tre dagar förutom de 10 pappadagarna. Han tjänar också betydligt mer än mig och han har ett jobb där han har kunnat flexa, ta ut komp och jobba hemmifrån. Så han har kunnat vara hemma utan att behöva ta ut fp. Han har varit ledig ca 8 veckor på somrarna, första månaderna dottern gick på förskolan så var han kompledig två dagar i veckan. Nu i jul var han kompledig i tre veckor. Han hade ett jobb där man jobbade ganska mycket vissa perioder på året och kunde bygga upp en hel del komp. Sen fick han lov att spara komptid från året innan vi fick barn. Sen får jag 10 % extra av min arbetsgivare ett helt år.

Men nu har han börjat ett annat jobb så nu har han inte längre denna kompledighet. Men han har ju kvar fp-dagar att ta ut.

Vabbat jag han aldrig gjort, vi får samma ersättning om vi vabbar och han tjänar mer än dubbelt vad jag tjänar. Men han har varit hemma med sjuka barn med men då flexat eller jobbat hemifrån.

• fru Elle

Stod CRL på pappret jag fick från Kub, (Crown-rump-lenght) var 68,1 mm i medelvärde och står att jag är i vecka 13+0 enligt CRL.

• fru Elle
    Hejåhå skrev 2012-02-14 16:43:28 följande:
    Fru elle: stämmer 13+0 enligt sista mens?
    När jag var på KUB så sa BM att jag var i vecka 13 + 0 och BF skulle vara 6/8. Det var det datumet som BM fick fram på snurran vid inskrivningen. Jag har dock oregelbunden mens och datumet från snurran stämmer inte alltid. Vet när ÄL var och enligt äl ska BF vara 8/8. Enligt KUB så går jag in i en ny vecka på måndagar, medans uträkningen på FL menar att jag går in i en ny vecka på tisdagar. Men de beräknar lite olika, sen är det inte så stor skillnad på BF 6 eller 8 augusti. Men tycker det är enklare att byta vecka på måndagar så där räknar jag som BM som gjorde KUB .

Dottern var beräknad enligt RUL 6/3 och kom 2/3, sonen var beräknad samma dag han kom den 2/7. Så har faktiskt siktat in mig på BF 2/8 .
  • fru Elle

Välkomna alla nya!

Grizabella, jag väntar också vår trea och går på BMG i Göteborg. Hur gamla är dina barn?

• fru Elle

Har inte färgat håret på över två år, inga grå hår än men är 32 så det kommer säkert snart. Min mormor blev vithårig tidigt. Men än så länge håller de sig borta. Med små barn tycker jag det är svårt att hitta tid till allt man vill göra och färga håret är en sak jag har slutat med. Sista gången jag färgade så bad jag henne färja i samma ton som hårbotten. Sen har jag naturliga slingor i håret så det funkar. Brukar få komplimanger för hårfärg och folk undrar om jag nyligen har färgat/gjort slingor. Så min plan är att strunta i det så länge de grå håren håller sig borta .

• fru Elle

Grizabella; jag har en dotter som blir 4 nu i mars, sen har jag en son som snart är 20 månader. Han fyller 2 den 2 juli.

Går hos Lena, har haft samma BM de tidigare graviditetens med.

• fru Elle

När jag gjorde KUB så lyssnade hon på hjärtljudet under UL, ingick som en del av riskanalysen. Ett väldigt högt hjärtljud hade varit en indikator på en av de svårare kromosomavvikelserna man analyserar på KUB.

RUL kommer jag göra i vecka 20+1 och samma vecka ska jag till BM. Tror vi kommer lyssna på hjärtljudet och borde nog få moderskapsintyget då. Har för mig att jag har fått det efter RUL tidigare. Gör ju RUL ganska sent, valde själv att boka in det sent för jag vill att allt ska vara så tydligt som möjligt och vi vill veta om det gömmer sig en pojke eller flicka i magen. Vi har kollat de andra två graviditetens med och sist fick vi veta på RUL.

Efter en dag på jobbet hämtade jag sen barnen på förskolan och sen hem och göra middag. Efter middagen så var det dags för föreläsning (har föreläsning varje onsdag), sen hem och natta och läsa för ett av barnen. Brukar vara väldigt trött vanligtvis efter föreläsningen på onsdagar men idag var jag ovanligt pigg, har till och med fått läst lite inför tentan nästa vecka. Under tiden jag var på föreläsning och nu ikväll har jag känt lite sparkar från bebisen. Mysigt ! Nu så unnade jag mig en liten paus för att läsa vad ni hade skrivit. Nu tillbaka till böckerna. Trevlig kväll!

Svar på tråden Augustibebis 2012