DetGodaLivet skrev 2012-02-13 17:44:38 följande:
Jag brukar ta 1-2 veckas obetald semester per år för att förlänga. Men nu har jag bytt fack till vision och då kan man få 5 extra semesterdagar istället för semesterdagstillägget.
Ja så kan man ju med göra. Dock brukar det vara ganska svårt att få semester när man vill vara ledig på sommaren på min arbetsplats och då är de där föräldrapenningdagarna guld värda.
Har ju tagit ut en LN-dag på fredagar nu när jag har gått ner till 80 % och var lite osäker på hur jag skulle ansöka om VAB. Är inte ledig på fredagar utan jobbar lite kortare dagar hela veckan istället. Ringde till FK och hörde hur jag skulle fylla i för att det skulle bli rätt. Fick då tipset att jag kunde ta ut LN-dag på helgen istället för på fredagar. Om jag tog en LN-dag på helgen så kunde jag ansöka om VAB hela dagar, då jag har skyddat min SGI så innebär det att jag inte förlorar så mycket i inkomst. För jag får ersättning baserat på min lön på 100%. Tack för det tipset FK! (Trodde man var tvungen att ta ut på fredagar för att få ta ut på helgen, men det gällde inte för LN).
Med sonen tog jag ut 12 FP-dagar i månaden (ca 3 i veckan), ska försöka snåla ännu mer denna gången. Jag har ansökt om semester 4 veckor innan BF och sen kommer jag ta ut föräldraledigt. Min man kommer ta sen semester, sista veckan i juli och vara ledig hela augusti. Tycker att det är skönt att vara hemma båda två när bebis har kommit.