• Hejåhå

Augustibebis 2012

Kolla in barnvagnsbloggen.blogspot.com

Själv har jag en Bugaboo cameleon och är nöjd. Klart den snyggaste och mest funktionella vagnen enligt min smak. Däremot är det en cityvagn pga svirvelhjulen fram, men det finns vinterdäck att köpa till. Gillar man att pimpa vagnen och byta färger, sy sufletter m.m så är det vagnen som gäller.

• Hejåhå

Jag ligger på plus åtta kilo sedan förra graviditeten och sedan dess ser det ut som jag är i femte månaden.
    Jag gick upp 24 kilo och vägde in mig på bb på 101 kg, är 173 cm lång. Gick ner 12 kg på 12 dagar, sedan gick det aströgt med vikten.
    Jag är livrädd för att gå upp så mycket i vikt igen när det var så svårt att bli av med.

• Hejåhå

Måste bara berätta. Jag plussade den 14/12 då sambon var borta på tjänsteresa. Jag hade därför tänkt försöka hålla mig till julafton med att berätta, men sen så kändes det så taskigt eftersom jag råkade försäga till en kompis. Så jag slog in graviditetstestet och sa att han skulle få en tidig julklapp som vi kan ha användning för dagen efter (idag) när vi har lilla julafton hemma. Han muttrade lite att det var någon slev eller något och blev väldigt förvånad när han såg innehållet. Precis när polletten trillar ner ringer det på dörren och svärmor kommer på spontanbesök. Under hela besöket kastade han frågande blickar på mig, han var nog chockad eftersom jag veckan innan sagt att jag fått min mens. Inte förrän någon timme senare kunde vi prata genom det.

• Hejåhå

Berättade för mamsen och pappen igår, när vi åt efterrätt och hade öppnat alla klappar.
    Jag: vi har en till julklapp också.
    Mamma: jaha?
    Pappa: ni skulle ju inte köpa så mycket klappar!
    Jag: det är inte bara till er, det är mest till oss.
    (Mamma tittar upp från tallriken och börjar se fundersam ut.)
    Jag: men den kommer inte förrän augusti
    Mamma: är du GRAVID???
    Jag: Hehe, jaa!
    Mamma: men vilken vecka då?
    Jag: det är ju jättetidigt, men lika bra att berätta. Du skulle nog avslöja mig snart ändå.
    Mamma: hur lång tid har du gått över tiden?
    Jag: eeh... Tre dagar...typ
    Mamma: meh! Då har du inte testat ens ju (lite moloket)
    Jag: JO! Tror du jag skulle berätta det annars eller!!
    Mamma: på min tid var man tvungen att vänta 14 dagar...
    Jag: ja, men nu kan man testa t.o.m 5 dagar innan
    Mamma: ok, men det är fortfarande tidigt...var beredd på att du kan bli besviken.

Alltså inga glädjetjut från päronens håll. Förra gången berättade jag också direkt efter plusset och då trodde hon heller inte att jag testat. Hon gladde sig inte åt graviditeten förrän efter femte månaden. Då började hon prata framtid och om bebisen. Hon är rätt praktisk min mor.

• Hejåhå

Arba: hm... Knivigt med din svägerska. Förstår inte människor som inte kan behärska sig när det gäller husefridens skull. Kan inte din man prata med sin brorsa och förbereda henne mentalt att ni kommer berätta?
    Men försök se det lite ur hennes synvinkel också, det är inte DIG hon är sur på, utan situationen.

• Hejåhå

Ang kub: jag fick ganska dåliga siffror med dottern, ca 1/500 och testet höjde risken för Ds i förhållande till min ålder.
    Jag gick inte vidare med ytterligare prover, men för mig var kuben inget som lugnade mig, snarare tvärtom.

Nu den här graviditeten kommer jag inte göra kub, mycket pga den höga kostnaden, men skulle det vara gratis så skulle jag nog göra det ändå, bara för att få ett bonus-ultraljud.

• Hejåhå

Erbjuder de kub gratis överallt numera?
    Ni som har fått det gratis, varför?

• Hejåhå

Annasv: tänker jag helt fel nu...då trodde läkaren att fostret var äldre än dina beräkningar. Det är ju bra ju!!! Om det hade varit tvärtom hade fostret kanske inte växt till sig som det ska. Att bli framflyttad några dagar hit och dit är ganska vanligt. Tänk själv att mäta fostrets längd på en suddig krumelur. Du behöver nog inte oroa dig!

• Hejåhå

Till er alla som blöder:
    Under min förra graviditet blödde jag under första bim:en och därefter en ganska kraftig blödning v 15. Den sistnämnda åkte jag till gynakuten och de kunde inte hitta orsaken till blödningen. Graviditeten tickade på och ut kom en frisk flicka.

Svar på tråden Augustibebis 2012