• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gulli
    Augustimamman skrev 2011-12-20 09:17:27 följande:
    Vägde mig precis. Är det helt onormalt att ha gått NER i vikt? Har inte mått illa eller så ens. Har gått ner 0,6 kg sen förra veckan... Obestämd Fast å andra sidan har den värsta gasmagen lagt sig, blir inte lika uppsvullen längre. Allt som allt har jag trots allt gått upp ett par hg sen jag fick reda på att jag är gravid.

Nu ska jag strax cykla iväg till hälsosamtalet, spännande! Sen packar jag mina väskor och drar till England över julen. Ska bli intressant att se om jag lyckas dölja detta hela julen, det tror jag knappast men ska försöka. Mamma ska få veta så hon kan hjälpa mig att smussla med alkoholfritt vin haha! Flört 

Jag har en nära vän som gått ner i vikt pga vissa förhållanden. Men detta är tydligen inget man behöver oroa sig över. Så länge man äter och ser till att livet får näring så ska det inte vara ngt att oroa sig för.

Jag har dessutom hört att stress inte heller påverkar barnet.

Barnet tar den näring den vill ha och sen sover den, så stress och din vikt med mera ska inte påverka. (om nu detta stämmer) :)

• sommar83

Här skrivs det verkligen för fullt! Man är ifrån datorn ett par dagar så tar det en dag att läsa ikapp :p Men va kul att vi är så många, och beklagar verkligen ni som tvingats lämna tråden :( Jag var i samma sits för några månader sen och det gör så otroligt ont i själen. Nu tar jag en dag i taget och tackar för att det är mitt andra barn, för när jag väntade min dotter så var jag så fokuserad på graviditeten, satt och läste varje dag om vad som händer :) Nu kan jag tom glömma bort att jag är gravid. Jag är otroligt glad att vara gravid men är samtidigt så väldigt orolig att mista denna lycka.
    Och som många andra skrivit. Det är en otroligt aktiv tråd och det är svårt att ha personliga konversationer än så länge. just nu bubblar nog alla tankar hej vilt här. Jag får heller inte svar på det mesta jag skriver, men uppskattar ändå att läsa alla era inlägg (även om det ibland tar evigheter att läsa ikapp ;) )
    Och så riktigt avis jag är på er som fått göra VUL eller har det inplanerat. Vill ringa och försöka jag med, men är lite skraj för att få ett nej.. men tar lite emot att berätta för släkten innan man vet mer säkert än utifrån ett sträck på en sticka. Men vi kommer berätta på julafton till min familj, min sambos familj vet redan. Har beställt en tröja till dottern -Jag ska bli storasyster. Härligt när den dimper ner i lådan. Då kommer det nog kännas lite mer verkligt med :)

• BinniBoo
    Vägde mig precis. Är det helt onormalt att ha gått NER i vikt? Har inte mått illa eller så ens. Har gått ner 0,6 kg sen förra veckan... Obestämd Fast å andra sidan har den värsta gasmagen lagt sig, blir inte lika uppsvullen längre. Allt som allt har jag trots allt gått upp ett par hg sen jag fick reda på att jag är gravid.

Nu ska jag strax cykla iväg till hälsosamtalet, spännande! Sen packar jag mina väskor och drar till England över julen. Ska bli intressant att se om jag lyckas dölja detta hela julen, det tror jag knappast men ska försöka. Mamma ska få veta så hon kan hjälpa mig att smussla med alkoholfritt vin haha! Flört 
    Med min son gick jag ner i vikt i början och började inte gå upp i vikt förrän i vecka 25.. sen gick jag bara upp 9 kg sammanlagt och dagen efter förlossningen hade jag gått ner 12 kg så jag vägde mindre än innan jag blev gravid.
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • Augustimamman
    BinniBoo skrev 2011-12-20 10:16:16 följande:
    Med min son gick jag ner i vikt i början och började inte gå upp i vikt förrän i vecka 25.. sen gick jag bara upp 9 kg sammanlagt och dagen efter förlossningen hade jag gått ner 12 kg så jag vägde mindre än innan jag blev gravid.
    Haha det låter ju alldeles perfekt ju! Flört
    Jag slarvar inte med maten, äter som förut, varken mer eller mindre, kanske bara nån extra frukt. Har förstått att man inte behöver äta mer än så första trimestern. 
    Har dock ätstörningar med mig i bagaget och jag är inte rädd för de vanliga gravidkilona man drar på sig men jag är livrädd för att bli tjock hela jag. :/ Är det ego att tänka så? Kan inte rå för det.

• Gulli

På tal om det här med vikter.
    Jag är väldigt liten och smal.
    Har vi någon mer som är som jag?

Jag får för mig att det kanske kommer att synas snabbare på mig men så kanske inte är fallet...(?)

• Augustimamman
    Gulli skrev 2011-12-20 10:22:39 följande:
    På tal om det här med vikter.
    Jag är väldigt liten och smal.
    Har vi någon mer som är som jag?

Jag får för mig att det kanske kommer att synas snabbare på mig men så kanske inte är fallet...(?)
    Min svägerska är väldigt liten och smal, då menar jag verkligen mini! Hon berättade för mig att hon var gravid när hon var i v 12 och då syntes en liten kula, fast jag hade inte uppfattat den som bebismage ifall hon inte sagt det. Hon fick visa utan tröja för att det skulle synas. Dock fick hon aldrig någon jättemage, tur det för vi skämtade om att då hade hon nog trillat framlänges eftersom hon i sig är så liten.
  • sommar83

Åh, avis på dig som ska till England. Min sambo har varit där väldigt mycket och min ena svägerska har bott där i 15 år och den andra svägerskan har bott där i 5 år (men bor nu hemma i sverige igen) Vi var där för 2 år sen (det var första gången för mig) då jag väntade dottern, var i samma vecka som nu ungefär och jag mådde som nu, riktigt illa. Så jag kände inte att jag fick ut det jag önskat av den resan. Det var dels första gången jag var i där, första gången jag skulle träffa hans äldsta syster m familj och dessutom gå på deras bröllop. Jag mådde apa och kräktes massor. Och nu har min äldsta bror m familj flyttat till Paris så vi sa vi skulle åka till London och ta tåget till Paris och hälsa på två flugor i en smäll. Blir nog till våren. Vart bor din mamma?
    Min svägerska bor i Primrose Hill i London och det var en ganska märklig upplevelse att åka dit. Det är liksom en annan värld. Dom bor granne med Jamie Oliver och bodde granne med Jude Law (han flyttade strax innan vi kom dit *darn* ;) ) Amanda Seyfried hade precis flyttat dit, men jag hade hellre mött på Jude ;p
    Men jag längtar tillbaka till England, ett land jag verkligen vill se mer av!
  • BinniBoo
    Augustimamman skrev 2011-12-20 10:21:54 följande:
    Haha det låter ju alldeles perfekt ju! Flört
    Jag slarvar inte med maten, äter som förut, varken mer eller mindre, kanske bara nån extra frukt. Har förstått att man inte behöver äta mer än så första trimestern. 
    Har dock ätstörningar med mig i bagaget och jag är inte rädd för de vanliga gravidkilona man drar på sig men jag är livrädd för att bli tjock hela jag. :/ Är det ego att tänka så? Kan inte rå för det.
    Då slarvade jag heller inte med maten utan åt precis som innan.. det enda var att jag inte åt så mycket onyttigt då jag bara hade dille på nyttiga saker.. åt nog 1 kg äpplen varje dag medan jag aldrig var sugen på godis eller annat haha. Det var perfekt det.
    Är du rädd för att bli tjock utöver gravidkilona så tänk bara på att äta nyttigt.. visst kan du unna dig annat gott ibland oxå, det är bara att ta tag i dom kilona efter förlossningen. Det är ju inte hela världen :)
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • sommar83

Glömde skriva om vikten. Jag gick upp 5 kg med dottern och det var absolut tillräckligt för mig. Men det var inte förren v 28 och uppåt jag började gå upp, innan det gick jag ner lite men framförallt omfördelade sig min kropp massor. Jag blev ´smalare´ som gravid. Är överviktig normalt, men blev verkligen nöjd med min kropp som gravid. Jag vill absolut inte gå upp massor eftersom det borde finnas nog att ta av ändå. Men jag får se hur denna blir. Jag är lite mer sugen på sött än förra graviditeten då det var absolut aldrig jag åt sött, nu har jag kunnat äta en tårtbit och lite kakor. Men däremot mår jag ju så illa att jag har helt andra matvanor och föredrar absolut inte sötsaker, även om det går ner ibland ändå. Men skillnaden är att jag mår illa nästan oavsett vad jag äter så därför äter man ju mindre nu.
  • Gulli
    Augustimamman skrev 2011-12-20 10:27:44 följande:
    Min svägerska är väldigt liten och smal, då menar jag verkligen mini! Hon berättade för mig att hon var gravid när hon var i v 12 och då syntes en liten kula, fast jag hade inte uppfattat den som bebismage ifall hon inte sagt det. Hon fick visa utan tröja för att det skulle synas. Dock fick hon aldrig någon jättemage, tur det för vi skämtade om att då hade hon nog trillat framlänges eftersom hon i sig är så liten.
    Haha, ja, det kanske är tur. Jag har faktiskt också hört att man inte blir lika stor om man är liten. Och att det inte alls går snabbare att få mage så som jag har fått för mig.
    Jag är nämligen också mini.
    Föreställer mig hur jag kommer att få stå med ett brett mellanrum mellan benen för att kunna balansera och inte trilla framlänges ;)
    hahaha
Svar på tråden Augustibebis 2012