• 7eHimlen

Augustibebis 2012

Många som är i v 20 nu, själv har jag kommit t v19 (18+1) idag! :D RUL imorgon, är sååå nervös!!! :P Ska bli så spännande att få se lill*n o kanske (förhoppningsvis) få veta om det är en kille eller tjej! :D

Vi har namn klara, men de är inte så populära hos svärmor, hon har redan bestämt att om det blir en tjej ska hon heta Molly. Iofs fint, men vi tänkte kanske nåt kaxigare, gillar amerikanska namn.  

• 7eHimlen
    LiJon skrev 2012-03-26 10:53:42 följande:

Sen har jag en fråga till. Jag verkar ha en bebis som är jätteaktiv tre-fyra dagar, sen helt lugn tre-fyra dagar och sådär går det runt. Men jag blir ju likförbannat lika orolig varje gång hon blir sådär lugn och jag knappt känner henne alls, och nu har jag inte känt riktigt sedan i torsdagskväll någon gång. Ska till BM imorgon första gången efter RUL, brukar de lyssna på hjärtljuden då?        

Jag har en likadan, inte heller känt nåt/väldigt lite aktivitet sen i fredags, klart man blir helt nojjig, men jag tror det är rätt vanligt. Vilken vecka är du i? Jag är i v19 nu (18+1), RUL imorgon, så efter det tänker jag lugna mig lite om allt ser bra ut. Just nu är ju bebisarna inne i värsta tillväxtperioden, så det kanske inte är så konstigt att det tar på deras krafter. Allt är säkert precis som det ska med våra små :)
    Issan8 skrev 2012-03-26 10:56:51 följande:

Har ni börjat fundera på och läsa på om förlossningen? Flera av er är ju flerbarnsmammor  så ni vet ju redan hur det kan va men är det bra/dåligt att läsa på mycket och bilda sig en uppfattning om hur man önskar sig att det ska gå?

Det är min första oxå, jag har funderat på det där, om det är bra att läsa mycket eller om man ska "ta det som det kommer". I allt annat i livet så brukar jag vilja läsa på, för att ha lite "koll" på vad som händer, men en förlossning kan ju bli lite hur som helst. SÅ jag är oxå lite i valet o kvalet. Kanske skrämmer man upp sig själv i onödan om man läser för mycket, eller så blir man lugnare under förlossningen just för att man har lite hum om vad det är som pågår. jag tror att jag kommer läsa lite när det närmar sig, nu är jag ju fortf nästan två veckor från halvtid :P
  • 7eHimlen
    ullis1990 skrev 2012-03-26 12:02:36 följande:
    Någon som har barn sen förut som har tagit Fragminsprutor under graviditeten? Jag har hört något om att Fragminsprutorna kan ställa till det med olika sorters bedövning, att man inte kan få tex ryggbedövnigen..
    Jag tar Fragmin nu, väntar iofs mitt första, och var oxå orolig för det tidigare. Min läkare säger att det beror lite på vart du föder. Jag hade tänkt föda på Södersjukhuset men går på Spec mvc på Karolinska, Huddinge Sjukhus och där kan man få tex epiduralen iaf. Så jag håller mig nog t Huddinge.
    Prata med de där du går så du får ett säkert svar. Hoppas det funkar med bedövning för dig med oavsett vart du hamnar. 
    Min läkare sa även att de som oss, som går på blodförtunnande ofta har lindrigare och snabbare förlossningar. Samt inte lika ofta går över tiden. Så vi kan iaf glädjas åt nånting :D
    Varför tar du Fragmin, om man får fråga? Jag fick en blodpropp i benet i v8 så jag tar i profylaktiskt syfte nu.   
    Lycka till iaf! :D  
  • 7eHimlen
    LiJon skrev 2012-03-26 11:43:44 följande:

Ja det är ju säkert så! De har ju plats därinne och ibland får jag för mig att hon vänt på sig och sparkar inåt liksom, tycker jag kan känna ryckningar långt bak i magen liksom även om jag inte kan vara säker på att det är bebisen. Är i vecka 20 nu, 19+2. Spännande med RUL, du kan säkert slappna av efteråt! När vi gjorde vårt andra för lite drygt en vecka sedan hade hon haft ett par lugna dagar innan och man såg ju faktiskt att hon rörde på sig förfullt därinne  Lycka till imorgon!

Får hoppas BM lyssnar så man kan slappna av lite, har ju en doppler härhemma men vill undvika att lyssna med den "i onödan".      
    Ja det tror jag med att de gör, snurrar runt o så, har känt av lite i ryggen istället för magen. fast idag när jag kom t jobbet så kände jag lite fladder o buffar iaf, han/hon gillar kanske ljuden som är här hela dagarna, hemma är det så lugnt jämt så då sover den kanske bara :P Nej jag vet, man tror att man inbillar sig ibland, när det bara kommer en liten pirrning o sen inget mer när man försöker känna efter :P
    Ja det ska bli så härligt att få se den igen, o jag hoppas det går att se vad det är för kön. Gud vad man är nyfiken!! :D Tack så mycket!
    Jag tror nog BM lyssnar om du ber henne så här dags i graviditeten :D  Lycka till du med! :D 
  • 7eHimlen
    cupcakekiller skrev 2012-03-26 12:57:19 följande:
    Kännde äntligen de första buffarna med handen på magen i natt!
    Innan så har jag bara kännt om jag ligger på magen, snacka om att jag blev klarvaken direkt :)
    Är i v.19 (18+2)
    Åh vad roligt!!! Grattis! :D
    Här längtar vi som bara den efter att det ska kännas utanpå, frugan är smått putt över att bebisen inte vill sparka när hon lägger dit handen :P
  • 7eHimlen
    ullis1990 skrev 2012-03-26 13:55:33 följande:
    7eHimlen: tack för svar.. :) det där med snabbare förlossning och inte gå över tiden lät oerhört bra ;) jag tar Fragminsprutor för att min pappa har haft flera proppar + att min syster fick flera proppar under sin graviditet. Så har dom testat mig och jag har en ökad risk för att få blodproppar jag med. Har tagit dem sen v. 12 och ska fortsätta tills efter förlossningen :) Lycka till, till dig också! :)

Ja visst låter det bra?! Jag var så orolig i början så jag läste för mycket trådar här inne, o blev ännu mer orolig för förlossningen. Till slut vågade jag fråga läkaren och nu är jag inte alls orolig längre, det komemr nog gå hur bra som helst :)
    Jag har oxå proppar i släkten, men inte nån förhöjd risk annat än att jag är lite överviktig, så jag hade maximal otur. Borde rört mig mer o bantat lite innan jag blev gravid, men men. Nu är det ju bara att gilla läget! :P

Blir spännande att höra hur det går för dig, när har du BF? Jag har 25/8 än så länge, men det kanske ändras imorgon när jag har RUL. Vi får jämföra förlossningar sen :P   
  • 7eHimlen

Stövelkatten: vi bor i hägersten o går på Mama Mia söder, hos Carina Edman, hon är grym, men jag tror inte vi pratat nåt om henne i nån tråd :-P

• 7eHimlen
    Stövelkatten skrev 2012-03-28 09:25:27 följande:
    Haha, okej. Då var det i en annan tråd jag läste. Och det var inte samma BM heller. (Min heter Lotta, hon är SÅ bra!) Men samma MamaMia i alla fall.  Att de överlag är så öppna känns tryggt även för mig, trots att jag lever i en ytterst heteronormativ relation. Men det är en sån välkomnande atmosfär, en känsla av att man inte måste vara på något speciellt sätt alls. Det gillar jag.

Ja det måste det ha varit, inte så lätt att hålla koll på vart man skriver var här inne :P Jaa det är en sån härlig stämning där, verkligen välkomnande! :D Vi kommer definitivt att gå tillbaka om/när nästa barn kommer oxå :)
  • 7eHimlen

Det är väldigt skönt för mig som förstagångsföderska att höra att flera av er klarat er på "bara" lustgas/bad/akupunktur! Att det alls går! :D Jag är i vanliga fall nästan extremt smärttålig, men vet ju inte alls hur förlossningssmärtor känns, så jag funderar lite över hur man ska göra. Jag tror att jag kommer vilja bada o använda lustgas, men tänker verkligen försöka utan EDA om det går. Även om min syster o min bästa vän som precis fött barn lovprisar den så är det ju även mkt som kan påverka barnet o mig om man använder den så jag hoppas att jag klarar det utan!
    Så tack för att ni delar med er, man vågar ju tro att man kommer att klara det! :D 

• 7eHimlen

LiJon- jag tänkte som många andra, att jag inte hört talas om det förut o överlät till nån annan att svara, vad dumt det kan bli! Konstigt att ingen annan heller verkade ha hört om såna smärtor tidigare!! O förslå¨t, så klart man kunde skivit nåt peppande iaf!! Hoppas verkligen de återkommen med en diagnos så du får behandling och att det blir bra snart! Inget kul att ha ont!! :/ 

Svar på tråden Augustibebis 2012