• 7eHimlen

Augustibebis 2012

lovisen01 skrev 2012-04-03 09:39:34 följande:
    Vilken skötväska ska ni använda? Har ni några tips på några snygga och funktionella? :)
    Jag tänkte köpa en vanlig axelremsväska, tycker skötväskor är onödigt dyra! Nåt liknande den här ovan. Vet inte varför det ser ut som att du lagt upp bilden :P väskan kommer iaf från Biltema o kostar 89,90:- (vill inte ha just den, men liknande i nån rolig färg)
  • 7eHimlen

A R - den väskan var verligen jätteifn, förstår att du önskar dig den! Synd att Svenska tenn är så dyrt! :/

• 7eHimlen
    Xericax skrev 2012-04-03 10:33:43 följande:
    Den såg ju bra ut, speciellt då jag själv gillar lite dystrare färger Glad

Vad allt är det egentligen man ska ha plats med i en skötväska? Och vad är det som skiljer en skötväska från en vanlig axelremsväska (alltså vad är det som gör att skötväskor är dyrare än en vanlig väska)?

Hehe ja egentligen är jag helt med dig om dystrare färger, men vi har valt en vagn i svart/vitt så då tänkte jag att det är roligare med en väska i färg :)

Nu är det ju mitt första barn oxå, så egentligen har jag väl inte så stor koll, men jag antar att det är blöjor, puder/salva/nappflaska, nån liten leksak, extrakläder.. nåt sånt. Antar att det är olika oxå beroende på barnet och dess ålder/behov och årstid.. 
  • 7eHimlen

Det följer dessutom med en skötväska på den vagnen vi valt, så jag tror det räcker med den :)

• 7eHimlen

Stadiums väska var verkligen snygg - det är precis en sån o i den prisklassen jag letade efter! :D

• 7eHimlen
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 08:38:40 följande:
    Dax för RUL kl 10..Tror aldrig att jag har vart så här nervös förrut, även fast jag redan har gjort 2 st UL.
    Well, skriver hur det går sen :)

Åh vad spännande!! Lycka till!!!!! :D Vi hade vårt i förra veckan, så himla härligt att få se lillen!! <3
  • 7eHimlen

Är det nån mer än jag som nojjar över sovställningar? Alltså hur du själv sover?? Har läst nånstans att man ska helst sova på vänster sida för då blir flödet t moderkakan bäst, o att man inte ska ligga på rygg för då kan vena cava (rätta mig om jag har fel) trycka mot kroppspulsådern eller nåt liknande o strypa flödet? Alltså, det låter ju helt knasigt, men nu har jag tänkt på det flera nätter när jag vaknat på rygg! :P
    Det var nån sopm skrev om den långa kudden som man kan ha längst med hela kroppen när man sover? Jag har en sån, men provade den kanske lite tidigt i graviditeten o då var det bara för avrmt o otympligt, men jag tror den är superbra, speciellt nu när jag oxå börjat känna att hela magen liksom "fastnar" på vänster sida när jag legat länge.

Gud jag låter ju som värsta psykfallet, jag som brukar vara så lugn :P   

• 7eHimlen
    fransyskan skrev 2012-04-04 10:31:30 följande:

Japp, jag nojjar. Och maken är värst -- han puttar på mig om jag trillar över på höger sida. På höger sida fick jag höra på min första hjälpen träning att man ska undvika lägga gravida kvinnor mot och om att ligga på rygg har man ju också hört en del (iaf efter tredje trimestern) men jag tror att vänster sida anses "bäst".

Dock är det ju helt rätt som min mamma (och många andra kloka kvinnor säger) att vi överlevde alla trots att våra mammor med stor sannolikhet sov hur dom ville.
    Skönt att höra att det är fler än jag som nojjar! :P O visst överlevde vi, så det är kanske inte så farligt. Man blir ju lite knasig med alla saker man "ska" oroa sig för.
    Sommaren12 skrev 2012-04-04 10:40:08 följande:
    Jag känner mej inte så nojig. Har aldrig hört talas om någon av mina vänner eller andra jag känner som tänkt på sovställningar när de varit gravida. Jag väljer att avfärda detta som ytterligare en hysterigrej man ska oroa sig för. Så länge det känns bra att ligga på rygg så gör jag det och ofta sover jag ändå på vänster sida, men jag vänder mej massor när jag sover och det kan man ju knappast kontrollera ändå. Prata med din bm nästa gång du är där om du oroar dig.
    Och psykfall är vi allihopa mer eller mindre dessa nio månader... Flört Själv är jag nojig över att bada. Så när jag gör det ibland får jag nästan ångest i badkaret. Igår kväll badade jag lite längre än jag tänkt. Höll på att somna där för jag har haft så långa intensiva dagar. Sen kände jag inte sparkar alls efter det och inte förrän nu sent på morgonen kom dom, hon som brukar sparka hejivilt annars. Blev orolig där och kopplade det genast till badandet. 
    nej jag har inte heller hört om nån som oroat sig över det innan, men jag läste det nånstans o det fastnade liksom. Men det borde ju vara som du säger :) 
    Haha ja det finns ju så mycket att nojja över o man vill ju inte riskera nåt :P
    Att det ska vara nån fara att bada har jag inte hört, bara att man ska undvika att bada bubbelpool efetrsom de anses ha fler bakterier o så. Så länge du mår bra i badet mår nog din bebis bra! :)
    Gadget skrev 2012-04-04 11:33:02 följande:
    När ni pratar om gravidkudde, är det sån bumerangformad amningskudde ni menar då? Funderar också på om jag vill ha en sån eller om det hör till de onödiga sakerna man lika gärna kan vara utan och använda vanliga kuddar istället. Vad säger ni som har barn sedan innan? Tror i och för sig att de av mina vänner som har en sån har använt den flitigt åtminstone och även använt som sittstöd till bebisen innan den kan sitta riktigt själv.

Nej det är en långsmal kudde, typ 2 m lång o ca 40 bred. Som du liksom kan lägga längst med hela överkroppen o sen mellan benen så inte låren klibbar o knäna skaver mot varann. Men jag har en amningskudde (en sån där böjd du beskriver) oxå, o jag tycker den funkar bättre. Men det beror kanske på att jag blev väldigt varm med den långa stora kudden o sen duntäcket över mig :P Kolla på loppisar/bytesdagar så hittar du säkert nån billig, jag fick låna den långa av en kompis o hittade den andra på second hand för 100kr.
    godisbit skrev 2012-04-04 11:47:30 följande:
    Jag har läst att man helst ska sova på vänster sida, men också att man märker om livmodern trycker mot blodkärlen så jag tolkar det som att det inte är någon fara så länge man inte har obehag av hur man ligger. Sen läste jag även att de flesta gravida kvinnor (och fråga mig inte hur de vet för själv är jag en som byter ställning natten igenom) sover med ryggen mot sin partner och då menade artikeln att det bara var att sova på vänster sida av sängen så skulle vi intuitivt sova på vänster sida! Är ju en ganska enkel sak att testa om man är orolig, även om jag inte vet hur tillförlitlig informationen är
    Det är ju skönt att man märker det, får prova o se hur det känns. Man blir ju helt sned i kroppen om man ska ligga på bara ena sidan hela nätterna. Annars ligger jag ju på vänster sida av sängen redan så det kanske är så att det stämmer :P

Tack för alla svar!! :D   

• 7eHimlen
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 12:37:03 följande:
    RUL gick jättebra, en fin bebis som nästan var lika lugn som förra gången (hoppas det håller i sig efter bf med).
    Det var en liten Elvis i magen, det var inga problem att se det så som han låg och flashade sig!
    Jag har moderkakan i framvägg och samma bf som de sa i v. 13, 24/8 alltså :)

Åh vad roligt!! Grattis till lillkillen!! O vad skönt att allt såg bra ut!

Du har BF en dag innan mig! :D Spännande!
    Våran lilla kille var däremot allt annat än lugn på RUL, o väldigt envis, läg bara på mage med huvudet nedåt så vi inte kunde ta nån fin profilbild, o så sprattlade han heeeeeela tiden o kliade sig i huvudet :P   Så jag hoppas han lugnar sig lite efter BF hehe :P
  • 7eHimlen
    trossan skrev 2012-04-16 07:40:17 följande:
    Usch, jag har sån ångest inför ett möte med min chef idag när vi ska planera min föräldraledighet.

Dels är jag rädd att någon annan ska komma in och göra mina arbetsuppgifter och göra "fel" och dessutom att de skulle klara sig utan mig! ;)

Sedan läste jag en tråd om mammor som var hemma och var så uttråkade och hade sån ångest, och så vill jag ju inte ha det, då är det ju bättre att börja jobba någon dag i veckan ganska snabbt istället.

Samtidigt är jag rädd för att bli stressad av att jobba ca 2 dagar i veckan och att bara bli splittrad av det.

Vet verkligen inte vad jag vill!!

Hur ska ni göra med föräldraledigheten??
    Jag har ett liknande bekymmer - jobbar på ett pyttelitet familjeögd företag (det är jag o min pappa o min bästa vän och en kille till)- alla har liksom sina "egna" uppgifter. En av mina är att fakturera och sköta betalningar. Min pappa vill inte gärna att någon av de andra tar över eftersom det då skulle gå ut över deras egna uppgifter. Så som det ser ut nu kommer jag att jobba ca 1-2 dagar i veckan från början. Fast jag kommer sköta det hemifrån, de får komma över med grejerna. Jag hoppas däremot att jag får en kolikfri, sovande bebis - annars får jag nog se till att pappa lär upp någon av de andra ändå.
    Det viktigaste kommer vara min o fruns bebis, o jag ska ju amma, så jag kan ju inte bara dra så fort de behölver mig. Är väldigt rädd för att jag ska bli splittrad och känna mig som både en dålig mamma och dålig anställd. Och sen utöver det så ska man hinna med sin partner oxå. Har allt lite ångest över detta. Men förhoppningsvis så löser det sig =)
    LindaPernilla skrev 2012-04-16 08:04:32 följande:
    Kastar in en fråga här!

Ni kaffedrickare! Dricker ni kaffe nu under graviditeten? Har ni dragit ned på kaffeintaget eller dricker ni som vanligt?
    Jag har inte druckit kaffe sen vecka 4 tror jag, det smakar pyton. Innan var det ca 5-7 koppar om dan. Men te dricker jag utan dåligt samvete :)

Svar på tråden Augustibebis 2012