fransyskan skrev 2012-04-04 10:31:30 följande:
Japp, jag nojjar. Och maken är värst -- han puttar på mig om jag trillar över på höger sida. På höger sida fick jag höra på min första hjälpen träning att man ska undvika lägga gravida kvinnor mot och om att ligga på rygg har man ju också hört en del (iaf efter tredje trimestern) men jag tror att vänster sida anses "bäst".
Dock är det ju helt rätt som min mamma (och många andra kloka kvinnor säger) att vi överlevde alla trots att våra mammor med stor sannolikhet sov hur dom ville.
Skönt att höra att det är fler än jag som nojjar! :P O visst överlevde vi, så det är kanske inte så farligt. Man blir ju lite knasig med alla saker man "ska" oroa sig för.
Sommaren12 skrev 2012-04-04 10:40:08 följande:
Jag känner mej inte så nojig. Har aldrig hört talas om någon av mina vänner eller andra jag känner som tänkt på sovställningar när de varit gravida. Jag väljer att avfärda detta som ytterligare en hysterigrej man ska oroa sig för. Så länge det känns bra att ligga på rygg så gör jag det och ofta sover jag ändå på vänster sida, men jag vänder mej massor när jag sover och det kan man ju knappast kontrollera ändå. Prata med din bm nästa gång du är där om du oroar dig.
Och psykfall är vi allihopa mer eller mindre dessa nio månader...

Själv är jag nojig över att bada. Så när jag gör det ibland får jag nästan ångest i badkaret. Igår kväll badade jag lite längre än jag tänkt. Höll på att somna där för jag har haft så långa intensiva dagar. Sen kände jag inte sparkar alls efter det och inte förrän nu sent på morgonen kom dom, hon som brukar sparka hejivilt annars. Blev orolig där och kopplade det genast till badandet.
nej jag har inte heller hört om nån som oroat sig över det innan, men jag läste det nånstans o det fastnade liksom. Men det borde ju vara som du säger :)
Haha ja det finns ju så mycket att nojja över o man vill ju inte riskera nåt :P
Att det ska vara nån fara att bada har jag inte hört, bara att man ska undvika att bada bubbelpool efetrsom de anses ha fler bakterier o så. Så länge du mår bra i badet mår nog din bebis bra! :)
Gadget skrev 2012-04-04 11:33:02 följande:
När ni pratar om gravidkudde, är det sån bumerangformad amningskudde ni menar då? Funderar också på om jag vill ha en sån eller om det hör till de onödiga sakerna man lika gärna kan vara utan och använda vanliga kuddar istället. Vad säger ni som har barn sedan innan? Tror i och för sig att de av mina vänner som har en sån har använt den flitigt åtminstone och även använt som sittstöd till bebisen innan den kan sitta riktigt själv.
Nej det är en långsmal kudde, typ 2 m lång o ca 40 bred. Som du liksom kan lägga längst med hela överkroppen o sen mellan benen så inte låren klibbar o knäna skaver mot varann. Men jag har en amningskudde (en sån där böjd du beskriver) oxå, o jag tycker den funkar bättre. Men det beror kanske på att jag blev väldigt varm med den långa stora kudden o sen duntäcket över mig :P Kolla på loppisar/bytesdagar så hittar du säkert nån billig, jag fick låna den långa av en kompis o hittade den andra på second hand för 100kr.
godisbit skrev 2012-04-04 11:47:30 följande:
Jag har läst att man helst ska sova på vänster sida, men också att man märker om livmodern trycker mot blodkärlen så jag tolkar det som att det inte är någon fara så länge man inte har obehag av hur man ligger. Sen läste jag även att de flesta gravida kvinnor (och fråga mig inte hur de vet för själv är jag en som byter ställning natten igenom) sover med ryggen mot sin partner och då menade artikeln att det bara var att sova på vänster sida av sängen så skulle vi intuitivt sova på vänster sida! Är ju en ganska enkel sak att testa om man är orolig, även om jag inte vet hur tillförlitlig informationen är

Det är ju skönt att man märker det, får prova o se hur det känns. Man blir ju helt sned i kroppen om man ska ligga på bara ena sidan hela nätterna. Annars ligger jag ju på vänster sida av sängen redan så det kanske är så att det stämmer :P
Tack för alla svar!! :D