• 7eHimlen

Augustibebis 2012

Angående föräldraledigheten så såg det först ut som att jag skulle vara tvungen att ta 7 dagar i veckan från BF, men nu så verkar det ju som att jag ska hoppa in på jobbet någon/några dgaar i veckan, så jag hoppas kunna spara lite dagar. Frugan är just nu arbetslös, så om vi bara lyckas hitta henne ett jobb eller skola till hösten så löser det sig nog iaf. Försöker tänka positivt. Och vill ju inte att alla föräldradagar ska ta slut innan barnet fyllt två, även om jag har bra villkor för ledighet på jobbet.

• 7eHimlen
    DetGodaLivet skrev 2012-04-16 11:58:24 följande:
    Lovisen: Jag har suttit lite med den där kalkylatorn på FK:s hemsida och planerat. Man måste ta 250 dagar för att få VB så det blir typ 5 dagar i veckan men tänkte spara undan en del av

Nu är jag ju helt ny på detta, men VB?
  • 7eHimlen
    trossan skrev 2012-04-16 13:51:38 följande:
    Oj, där låter det inte ens som om du har mycket till val. Håller tummarna för kolikfri bebis!

Det kan nog vara skönt att komma ut lite och jobba några dagar då och då, uppskatta dagarna man har hemma mer, plus att ens partner får bättre kontakt med barnet från början ( kommer din fru ta ut FL de dagar du jobbar hemifrån?). För mig är det jätteviktigt att min kille får vara med från början så att det inte bara är jag som " vet" hur bebisen vill ha det. 

Också precis som du rädd för att det blir splittrat. Jag tror de kan ha svårt på en arbetsplats för att vänja sig vid att en person enbart är tillgänlig 2 dagar i veckan. Att de ska bli "arga" när man inte svarar på mail direkt, och jag tänker inte ha på telefonen de dagar jag är ledig. Stå där och behöva svara på frågor medans man ammar bebis.. Nej det måste ju funka isåfall på alla håll för att man ska jobba 2 dagar i veckan!

och samtidigt.. rädd för att bara gå hemma och bli uttråkad som sagt.

haha, ja jag kommer ju ingen vart med det här :)
    men jag uppskattar att höra hur andra ska göra och fundera, och det enda jag får göra är ju att prova mig fram med vad som fungerar för mig / oss. Som tur är har man ju lite flexiblitet som anställd och får ändra sig med 2 månaders framförhållning.

Hoppas det funkar för dig och ert familjeföretag också! 
    Ja det har känts lite stressande, men min fru är ju arbetslös just nu och  ska antagligen börja plugga till hösten, så jag kommer lära upp henne på vårt faktureringssystem och så kan vi turas om att orka/hinna med både det o bebis :) så det löser sig nog iaf. Hon kommer inte ta ut FL de dagar jag jobbar eftersom hon bara har grundnivå på ersättningen och det klarar vi oss inte på. Eventuellt så får jag överlåta 1-2 dgar/v till henne. Det beror också lite på hur snabbt närståendeadoptionen går, innan dess har hon ju inte rätt till några dagar alls :/

Jag ser verkligen fram emot att vara mammaledig, jag hoppas att det blir så som jag tänkt. Just nu är det ju lite stressande att inte veta exakt hur ekonomin ska gå ihop, men jag VET att det kommer att lösa sig innan bebis kommer.

Förstår att du är rädd för att bli uttråkad, men jag ser framför mig allt jag kommer hinna med istället. Alla projekt som jag lämnat till "ett senare" tillfälle. Och alla ställen i Sthlm jag velat besöka men aldrig kommit mig för. Sen beror det ju såklart på vad för sorts bebis som kommer. Som sagt, hoppas på en kolikfri bebis. 

Annars är jag just nu mest sugen på att börja träna igen, jag riktigt känner hur kul det skulle vara. Men mitt vanliga gym har inga gravidanpassade pass och jag vet att jag har lätt för att ta i för mycket om jag tränar styrka. och mammakurser som gravidyoga/gravidpilates etc är ju så dyrt! Hur gör nu alla andra? För ett år sedan var jag jätteaktiv, tränade 5-6 dagar i vekan, men sen i september har jag inte tränat en enda gång :( hur kommer man igång igen o håller lågan uppe utan att ta ut sig/göra nåt som riskerar barnets hälsa?      
  • 7eHimlen
    mammsen skrev 2012-04-17 18:33:56 följande:

7ehimlen -  Är det bara du som ska amma? vet ni att man kan få igång mjölkproduktionen även om man inte varit fysiskt gravid? Man kan vara lite mer trögstartad bara men det går, det kanske kunde vara en bra lösning om du endå trots allt skulle behöva rycka iväg någon gång så du slipper skuldkänslor åt något håll, annars tycker jag att du ska sätta ned foten, litet företag eller ej, en ersättare under några veckor kan vara bra och det finns säkert många som är kompetenta att hoppa in och täcka för dig under en period.
    Ja det är bara jag som ska amma, min fru vet inte om hon vill det överhuvudtaget (även om det blir hon som är gravid nästa gång) . Men visst är det häftigt att man kan få igång amningen utan att varit gravid?! Låter ju idealiskt att kunna variera :) 
    Jag kommer nog lära upp min fru i smyg, så chefen får skicka över underlagen o så delar vi up arbetet efter vem som har mest ork just då. Hon är ju som sagt arbetslös just nu, men i höst ska hon antagligen börja plugga så förhoppningsvis funkar det att dela på det då.  klart det finns massor med människor som säkert är både kunniga och vill hoppa in, det är chefen som är motsträvig. Och så vet han ju att jag kommerbehöva extrainkomsten, så det är ju delvis för min skull han tycker att jag kan fortsätta :P Vi får helt enkelt hoppas på en lugn bebis och att det löser sig! :D
  • 7eHimlen

Läste att fler nojjar över vikten!

I "vanliga" fall brukar jag väga mellan 82-87 (är 1,74 lång), men jag plussade 18 dec o då hade jag säkert inte vägt mig på tre månader innan. På nyår vägde jag 89. När BM skrev in mig 12 januari vägde hon mig inte, utan frågade bara vad jag brukade väga o då sa jag ju som det var, tror hon tog ett medel o skrev in mig på 85.
    Ska tillbaka på måndag och då kommer det ju se ut som att jag gått upp mkt mer än vad jag tycker. Nu är jag uppe i 92, o jag räknar sen nyår eftersom den vikten är den enda jag verkligen VET. 3 kilo känns ju helt okej, men om hon räknar sen 85 så har jag ju gått upp 7 kg!!

Efetrsom spec mvc tyckte jag skulle försöka att bara gå upp 8-12 kg på hela graviditeten (låg ju redan på BMI 28) så blir jag ju lite nojjig om det ska se ut som att jag redan gått upp 7!

Är i vecka 22 nu så det är ju en bit kvar! :P

Vad säger ni andra?

• 7eHimlen
    Tesdy skrev 2012-04-19 10:18:57 följande:
    Måste bara få skriva av mig lite.... Helt of topic men ändå... Vi har budat på ett hus som är större än det vi har idag samt med mindre tomt. Har alldeles för stor tomt idag. Nu sitter jag som på nålar och bara väntar på att banken skall ringa och berätta om det är OK eller ej att vi byter bostad. Vi kommer att skriva en klausul att vi måste sälja vårt hus först och vårt hus är värt mer än det som vi skall köpa.

Magknip......

Annars så har även jag en livlig bebis i magen och den stackarn hade enormt mycket hicka igår så jag var tvungen att stå upp och jobba för det blev obehagligt till slut för min del.

Jag har gått upp ca 7 kg och hoppas att jag inte går upp så värst mycket mer.. Väger idag 95 kg och vill inte över 100 så att säga.
    Åh vad roligt att flytta till nytt! Vi letade oxå eftr en större lägenhet nyss, men har bestämt oss för att stanna i tvåan vi nu har tills bebisen är iaf ett halvår, sen får vi se vad som händer. Håll oss uppdaterade hur det går, vad spännande!! :D 
    Jag har ju inte varit gravid förr, så jag vet inte hur hicka känns, men jag tror min bebis oxå hade det igår, sprallig är han iaf! KOmmer bli mycket springa efter när han lärt sig gå sen :P  
    Känner oxå att jag absolut inte vill över 100, men vi har ju värsta bantningstråden på gång sen i höst! Blir nog roligt det med! :D
    Albasmamma skrev 2012-04-19 10:32:59 följande:
    7eHimlen: Om din BM skrev in dig på 85 tycker jag du ska förklara att du nog vägde mer. Sen tycker jag inte att man alltid ska stirra sig blind på siffran. Jag vet att jag kommer gå upp mycket men jag har en förstående BM som vet att jag kan gå ner det sen och det är inte överdrivet mycket så att jag eller bebis tar skada av det.
    Ja jag får förklara för henne på måndag, känns lite fjantigt bara att haka upp sig på 7 kg, om det nu är så hon räknar, men jag tycker ju 3 stämmer bättre :) Förhoppningsvis så försvinner mycket av amningen och alla promenader jag tänkt ta med bebis i vagnen sen :)
    Sommaren12 skrev 2012-04-19 10:40:45 följande:
    Jag frågade min bm lite om vikt när jag skrev in mig, vad som är "normalt" att gå upp. Hon sa att de flesta går upp runt 15 kg men att det är helt okej om man går upp 22 eller bara 8. Så hon verkar inte lägga så stor vikt vid vikten (för att vara lite ordvitsig). :)
    Ja sådär sa min BM oxå, men på spec mvc där jag oxå går så sa de max 12 som mål, men vi får väl se hur det går. vet ju att "allt" är normalt och så länge bebis mår bra så är ju det det viktigaste :D

• 7eHimlen
    Albasmamma skrev 2012-04-19 11:07:46 följande:
    7eHimlen: extra kilona kommer försvinna tack vare prommenader och våran "pepp-tråd" till hösten :)

Hehe jaa den tråden ser jag fram emot :)
  • 7eHimlen
    natlup skrev 2012-04-20 11:43:17 följande:
    Måste bara dela med mig av en sjuk dröm jag hade idag.. Jag drömde att jag födde en kattunge?! Vad e detta? Detta är andra gången jag drömmer om att jag föder en katt...
    Jag vet att man inte kan påverka det man drömmer.. 

Har ni haft några sjuka dömmar?  
    Hihi, vad knasigt att du födde en katt :P Jag har inte själv drömt att jag föder, men för nån vecka sen drömde jag att vi fått godkänt för insemination av min fru, och när vi kommer till liniken så vill de istället inseminera mig, fast jag (i drömmen oxå) redan var gravid i typ 5:e månaden. Jag försökte förklara att det går ju inte, men de sa att det finns gott om plats i dig, o när du ska föda det första barnet så flyttar det andra på sig :P Aaaaaaaningens weird!!! Hahaa .Min bästa kompis däremot, hon drömde att hon födde en larv :P så det är nog helt naturligt att drömma skumma saker. Hur långt gången är du? Jag är i vecka 22 (21+6) idag..
  • 7eHimlen
    natlup skrev 2012-04-20 13:07:46 följande:
    LiJon -  Haha asså det e sjukt skönt att jag inte är ensam! Undra vad det betyder? Har ni katt hemma?

7eHimlen  - En larv?! Ojj haha vad sjuka saker man kan drömma under graviditeten. Jag är i vecka 25 ( 24+1)

Haha ja den var alldels slemmig i hennes dröm! O BM sa tydligen bara "de ser ut så i början" :P
    Ah, men då är du lite före mig, så jag börjar säkert oxå drömma att jag föder om nån vecka :P
  • 7eHimlen

ÅÅÅÅH!!! jag kände precis min bebis hicka för första gången!!! ;D <3 sååå mysigt! :P Haha, jag åt en äppelmunk precis innan så han klunkade nog i sig lite för snabbt när vattnet blev så sockrigt! :P Gulligt!! <3

Svar på tråden Augustibebis 2012