• mammsen

Augustibebis 2012

Mössor - Det är svårt att skaffa för mångfa mössor eftersom huvudet växer ganska långsamt och även de små storlekarna passar i någon månad oftast, så en bra bit in på hösten kommer de nog passa och då behövs de ju :) Mössor i strl 38 är ju 0-3 månader och storlek 42 är ju 3-6 månader.. Men vissa 38:or är små och trånga medans andra är mer växvänliga och kan passa i ett halvår lixom, själv har jag lyckats samla på mig 6st tunnare hjässmössor, 5st tjockare mössor med knytband och 4 st "sötmössor" utan band, helt onödigt eftersom de aldrig stannar på huvudet men jag hittade några som var så söta att jag inte kunde låta bli! Men de är i lite blandade småstorlekar och jag räknar med att jag har så det räcker nästan hela vintern (Fler kommer det garanterat bli med om jag känner mig rätt) :)Min dotter är snart 5 hon har alltid ca 5 dagismössor (slit och släng) och sedan har hon alltid 5-10 st finmössor som hon har när vi åker iväg eller när vi leker här ute osv, jag tycker det är en kul detalj, men hon har iof alltid många jackor och skor med, (egen skohylla) ;) Tur och bra att hon får lite konkurrangs tror jag.. För både henne och mig!
    Detgodalivet - Krav måste inte bara vara sånt man äter det gäller allt som är organiskt (ex bomull), då handlar det mer om arbetarnas rättigheter, att det är ekologiskt och såklart att det fraktas på bästa sätt osv.. "KRAV har regler för textilier men då bara vad det gäller odlingen och inte det fortsatta förädlingssteget till färdigt tyg. Alltså kan inte klädesplagg/textilier KRAV-märkas men i klädesplagget kan man ange att råvaran är KRAV-godkänd (för dessa klädesplagg/textilier kräver vi att den fortsatta textilproduktionen ska vara enligt Svanen eller Bra miljövals regler). Det är väldigt få textilproducenter som är anslutna till KRAV. I dagsläget 3-4 stycken. KRAV har inga planer på att utöka reglerna på detta område och tex även inkludera förädlingssteget." Hämtat från http://www.krav.se/ (Jag gick tex på en gymnasieskola som var kravgodkänd och den gick inte att äta) Här finns en lista på alla kravmärkta produkter http://www.krav.se/KRAV-produkter/ och här finns en lista på alla kravmärkta företag http://www.krav.se/KRAV-produkter/ Där finns bla en länk till textilråvaror. Eftersom du värkar intresserad av ämnet kanske du vill kika in :)
  • mammsen
    Ang tofflor till förlossningen - Altså man kan ju ha vad man vill för tofflor, man får ju ha ytterskor på sig om man vill, så bara man väljer något som är bekvämt att traska runt i och lätt att få av och på så blir det bra! Jag har ett par sköna sandaler jag har haft ute, de kommer jag ta när jag åker till förlossningen så slipper jag packa ner något spec :)
  • mammsen

Bindor - Ärs fan! blöder jag som sist tänker jag fan ha förlossningens stora blöjjor, åker jag hem tidigt snor jag med en hel hög! Nättrosor på det med ska jag ha! Det är ingen som kommer bry sig om vad jag har för underkläder när det finns en fantastisk liten bebis att titta på ;) Däremot har jag funderat på att ta några trosor som börjar bli slitna för att ha utanpå nättrosorna när jag använder förlossningens vanliga bindor om de inte vill hålla sig på plats.. Men nättrosor is the shit!! Jag vill att svullnaden lägger sig så snabbt som möjligt och då är det toppen med lite plats och att det inte är för tajt.. 

• mammsen
    Fransyskan - Medel för en fullgången flicka här är 50cm och 3400g och för en pojke 52cm och 3600g. Min dotter var 52cm och vägde 3600g i v 40, då var mitt sf mått som det var i v32 i denna graviditeten så jag känner på mig att grabben i magen blir större, Men ut ska de ju i vilket fall och jag tycker nog inte att själva storleken är så skrämmande eftersom jag tycker själva värkarbetet är jobbigare än utdrivningen.. (Men han få gärna komma i v37/v38 så hinner jag nog inte börja oroa mig heller ;))

emelieofgbg - Blutsaft! Finns på apoteket och på vissa välsorterade livsmedelsbutiker. Det är ju inte järnvärdet som ligger på 105 utan det är hb-värdet (hemoglobin) och det byggs upp av järn och b-vitamin. om hb värdet inte går upp trots att du äter massotr med järn kan det likaväl vara b-vitaminer du har brist på! Så om du testar lite blutsaft (20ml om dagen och är skonsamt mot magen) gör säkert hb värdet som för mig, rusar i höjden till nästa träff med din BM! Ät gärna frukter och bär som innehåller järn och c-vitamin, Jordgubbar är toppen!! Men inte i kombination med mjölkprodukter, kaffe eller the, det bryter i princip järnupptaget helt!

Oxle bo - Vill du föda vaginalt och är rädd för att huvudet ska vara för storp så undvik de ställningar där bäckenet inte öppnar upp sig ordentligt som ryggläge, gynställning och liknande.. Testa istället att sitta på förlossningspall elelr liknande där bäckenet öppnar upp sig maximalt, testade ni bra ställningar första gången eller tog de beslut om snitt utan att försöka men naturens egna trix?

Frumii - De växer i genomsnitt 200g/vecka efter ca v 30, men vissa veckor mer och vissa veckor mindre :) Tycker det låter som om ditt barn är aldles normalstort :)
  • mammsen

Styrkekram till LiJon! Härligt med ett extra TUL :) Och jag kan tänka mig att du har ett helvette med smärtan! Urs!! Men tänk på att nu är det bara veckor kvar tills bebis är ute och då är alla jobbiga gravidproblem bortglömda!

• mammsen

Hej tjejjer! Dagen har börjat med energi och glädje! och jag har städat och plockat här hemma.
    Sedan kom en kompis med bf 3 dagar efter mig kom hit med fika (hon jobbar på bageri) ;) och vi satt i trädgården och solade benen och fikade och pratade om allt mellan himmel och jord. 
    Sedan kom sambon hem på lunch och serverade oss med varsin hamburgare och en till kanna saft då han tyckte vi skulle äta riktig lunch med :) Härligt, 
    Nu ska vi packa ihop oss för vi ska åka till min pappa och ha koll på huset och barnen medans de är iväg på en liten tripp, och på vägen dit ska vi doppa oss..

Vi hörs om några dagar tjejjer! Ha det toppen! 

• mammsen

Hej tjockisar! Jag kikar bara in lite då och då och tusan vad man får läsa ikapp!!

Angående barnbidrag som någon fågade om så ligger det på 1050kr och betalas ut den 20:e varje månad. Underhållet är det som ligger på 1273. Och för er med lite lägre inkomst så kan ni söka bostadsbidrag när ni får barn med.

Ni som har problem med "Hemmisar" är inte ensamma! Jag fick problem efter min förra förlossning men de försvann efter någon vecka, sedan har jag haft problem någon enstaka gång om jag blivit hård i magen längre perioder.. Xyloproct har varit min räddning och när jag väl börjat använda det så har problemen försvunnit efter någon dag! I samband med lite extra frukt och liknande :) Men NU! i denna graviditeten.. ojojoj det har varitr skitjobbigt!! Så fort jag blir av med dom så kommer de tillbax känns det som! Min sambo är underbar och går och handlar xyloproct åt mig eftersom jag tycker det är så pinsamt! Men jag använder supparna! Lättare och smidigare än att kladda med massa jävla salva och sånt och känna sig våt.. Det hjälper oftast bättre med suppar om man vill bli av med hemmisarna medans salvan mer bara lindrar.. Problemen kommer oftast innifrån.. Testa suppar istället för salva det gör skillnad!Lite barnolja på pappret gör att det är lättare att bli ren och att det inte "skaver" eller dylikt.. 

Och såklart!! Grattis till alla bebisar som redan kommit och till de som är på gång! Vi är inställda på att lillebror ska komma innan BF, men jag får säkert gå över tiden.. Det blir säkert skitråkigt isåntfall och jag blir säkert besviken men så mycket härligt sex vi kommer ha isåntfall!! Haha Jag tycker inte det är något fel på att drömma och hoppas på att få sin bebis snart! 

Och ang Hallonbladsthe så är jag i v 35+0 (36) idag jag räknar inte med att det sätter igång någon förlossning men jag har druckit en kopp om dagen i några dagar, jag har märkt av att mina förvärkar blivit ondare och ser det som toppenträning för livmpdern, när det väl är dags är livmodern vältränad :D Om det beror på theet eller inte vet jag inte men inbillar mig nog det iallafall, Tänkte öka och ta någon kopp till om dagen om någon vecka om jag blir sugen!

När det gäller nattsömn så har jag börjat sova bättre sista dagarna, (kanske för jag avslutat dagarna med varmt hallonbladsthé som även rekomenderas om man sover oroligt eftersom det har lugnande effekt) Innan har jag varit uppe och kissat ibland flera gånger om nätterna sista 2 månaderna typ men nu sista dagarna har jag sovit hela nätterna! Det beror säkert inte heller på thet men,, jag inbillar mig det, iallafall nu när jag reflekterar över sammanträffandet.. 

Att åka på strippklubb på en svensexa skulle vara helt ok att min sambo gjorde (han dricker inte alcohol och ignorerar andra tjejjer totalt, han skulle antagligen inte ens vilja åka) och jag litar på han till 100% det har han gjort sig förtjänt av!, men jag skulle inte acceptera att han åkte på solsemester när jag är högravid!! Då hade jag gjort klart för han att han inte är välkommen hem igen! Han ska ha barn och då ska han fan ta sitt ansvar och finnas tillgänglig! Och hade han surat över det... Då hadde jag skickat ut han tills han kom på bättre tankar! Så jävla ego!! Resa kan man ju göra när som hellst! det går göra med barn med! Inga problem!! Men man lämnar inte sin gravida tjej hemma!! Thats it! Det är ju inte som om man föder barn varenda dag lixom!! Kan han inte kompromissa? åka på en lagom lång kryssning eller dylikt istället?

Babyhummingbird - Ja män är larviga,, för oss tog det ju ganska lång tid... men min man har varit säker på att vi skulle få en son eftersom "han är så manlig" han är helt säker på att han inte bär på NÅGRA kvinnliga gener och helt enkelt inte kan göra döttrar.. haha (just därför är det så roligt att reta han när han dricker som en fin flicka med lillfingret rakt ut, men det är såklart bara för att han brutit det en gång... bara så ni vet!) ;)

Nu när jag läst ikapp "ett par" dagar märker jag att allas män börjar bli knepiga, kan det vara så att de är lite påvärkade av vad som är på g kanske??

Sommaren12 - Jag har mer pyjamaser än kläder i strl 50 och 56, de är så smidiga att ha fetersom de inte sitter åt på den känsliga magen och bebisarna sover dygnet runt dessutom är de sjukt söta på.. Det brukar bli för varmt med täcke och sovpåse såhär års och för kallt att bara ligga i blöjja när de är så små eftersom de har svårt att reglera kroppstempraturen.. Bara pyjamas är bättre varma nätter än naket med täcke eller något annat tycker jag.. Klart man kan ha en body eller vira in i en filt,, men inhandla du ett par pyjamasar och testa vad som passar dig och din bebis, tänk bara på att du ska ta upp bebisen och ge mat och byta blöjja och liknande på natten med och de gillar inte att frysa.. man får pröva sig fram helt enkelt till vad man trivs med själv :) Jag är iallafall en pyjamasmamma det finns så många söta pyjamaser att det känns helt onödigt med "riktiga" kläder om inte man ska iväg eller så.. 

Ang bad så har Ninime rätt! (som alltid ;)) i latensfasen så kan det stanna av värkarbetet och det är därför de sällan vill att man badar/dushar varmt innan man är öppen minst 4 cm på förlossningen, däremot efter de 4 centimetrarna så brukar det ge en fantastisk smärtlindring och avslappning och göra att förlossningsförloppet går mycket fortare! Men jag vet inte vart tusan jag fått reda på det!!

• mammsen

Godmorgon tjejjer! Inatt har jag varit uppe och kissat igen, drack inget hallonbladsthe igår så det var kanske därför jag sov lite oroligare, jag skulle vart tyst igår! haha Men men, Sambon och jag möttes i mitten av sängen på morgonen och låg under samma täcke, han klappade mig på magen lite och efter en stund frågade han om "han sover i magen" det gjorde han troligtvis eftersom magen var helt lugn och stilla så vi "kolliderade" lite spontant och det kändes toppen, men efter sådär 1015 minuter hoppade dottern upp i sängen och frågade vad vi gjorde :/ Som tur var hadde vi fortfarande täke på oss och chasade ut henne med tv-muta! (Bollibompasex som ni pratade om häromdagen) toppen med barnkanalen nu finns billibompa heeela dagarna!! haha 

(Vår dotter tror fortfarande på att barn blir till av att mamman äter jord och det kommer upp ett frö i rumpan och skojjbrottas gör vi ganska ofta allihopa i familjen så hon har inte fått några men under morgonadagen, lovar! Så ni behöver inte oroa er!)

Han hoppade in i en dush efter en stund och jag väntade med att dusha tills han var klar för jag fick så mycket sammandragningar och förvärkar som gick in i varandra, altså de han inte ge sig försen en ny kom i princip.. Medans jag stod i duschen fixade sambon frukost och dottern städade och plockade för att göra fint (snart 5 år) <3 

Sambon längtar efter sonen i magen och han vet att om jag mår bra och är lycklig så ökar alla bra hormoner i min kropp så han är snäll och underbar av helt egoistiska skäl! Ni behöver inte vara avundsjuka!! Det är bara tillfälligt ;)

I em ska vi hämta nya bilen i GBG en Toyota avensis -02 lågmilare som vi störtälskar! Och så får min billösa mamma ta över vår lilla skoda felicia som vi bara är glada att slippa! Underbart!!  

Är i v.35+1 (36) idag och det är lite tidigt för lillgrabben att komma ut men nu är längtan extrem! dock försöker jag ju inbilla mig att jag vill att han ska stanna inne några veckor till eftersom vi ska köra vår extradotter (som bor med min lillebror sedan ett år tillbax) till operation i GBG den 26:e och föräldrakursen som vi vill gå tillsammans med en vän och hennes kille inte ens har börjat än... Men sen. Då är det bara att pluppa ut han tycker jag, då får han inte stanna längre! v 38/39 är perfekt och inte en dag för tidigt.. sååå... antagligen får jag barn sist i tråden! Haha

Sommaren12 - Man får inte lov i butik att sälja NÅGONTING utan att ge kvitto! Eller man måste erbjuda kvitto till köparen. Jag tycker du ska ringa och rådfråga en advokat! man brukar få gratis rådgivning. och fråga vad du ska ta dig till. Ta reda på vart i lagen detta står och sedan skickar du ett sista mail där du ber om att omgående få ditt kvitto annars kommer du att göra en stämning. och sedan hänvisar du till rätt paragrafer och så, det borde avsluta dina problem :) Orkar du inte ringa advokat kan jag sätta mig under dagen/morgondagen och leta upp det åt dig, jag tar ofta själv hjälp av lagar, typ varenda gång jag hamnar i en tvist och det är jävligt effektivt :)

Ang pyjamas, jag hatar pyjamasar med dragkedja!! Jag vet inte varför! Jag föredrar knappar så man slipper öppna hela pyjamasen och plocka ut ungen för att byta blöjja lixom.. Och skillnad på pyjamas och sparkdräkt är väll att pyjamasarna har öppning på framsidan medans sparkdräkter har på baksidan tror jag.. Fast jag är inte säker! Men är de söta och ser bekväma ut så spelar det nog ingen roll, då kan de nog sova i dem vad affären än kallar dem :) Fina och bra pyjamasar till bra priser finns på www.hm.se och www.ellos.se på ellos tror jag det är som de även har söta små pyjamaspåsar, ni vet vad jag menar. Heter de sovpåsar eller vad heter de? Jag har inte haft såna till dottern men har köppt ett par st nu för att testa till sonen, de värkar toppen :)

• mammsen
    strangeryoutwo skrev 2012-07-16 11:28:43 följande:
    Vet ni var man kan köpa stora amningsbehåar? Jag drar 90 E och hittar inga så stora i de vanliga klädbutikerna. Finns det någonstans på nätet (rimliga priser) som är bra?
    Köpte mina till bra pris på http://www.bonprix.se/ på nätet, de modellerna jag köpte var rymliga, sköna, fina OCH billiga i 2-pack :D
Svar på tråden Augustibebis 2012