Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Okej, PANIK!!! Förvånad (och lite äckelvarning...) Skulle kissa och märkte att det kom MASSOR med slem. Typ en dl eller nåt. Mina tankar går genast till den legendariska slemproppen som går ett tag innan förlossning. Nu har jag panik för att det ska va det!! 
    Är ju leversjuk och min överläkare på spec mödravården hade tagit fram massa statistik på att det är rätt vanligt att de med samma sjukdom som jag får prematura barn.

Känner ni igen detta ni som har barn sen innan? Bör jag ringa nånstans?! Skäms 

Mammsen: Kul men jobbigt med renovering. Vi har hållt på lite pö om pö sen vi flyttade in för ett halvår sen. Nu är det sovrummet som ska fixas, men det är bara två väggar som ska målas en strykning, vitt på vitt (inte så jobbigt alltså) och sen ska mannen och pappa tapetsera och bygga ihop stora garderober. Själv ska jag koka kaffe och titta på haha! ;) Sen ska vi fräscha till badrummet med lite ny färg (där är halvkaklat) och ny inredning, krokar och sånt. Skulle egentligen totalrenoverat men offerterna var så dyra och sen har vi vant oss så nu tycker vi där är rätt fint ändå hehe. Gästrummet ska bli barnrum, men vi tänker inte fixa där förrän bebisen ska börja sova där inne om nåt år eller två. Ev tidigare om vi märker att det behövs mer plats för leksaker och sånt.  

• Sommaren12
    NiniMe skrev 2012-04-08 12:16:23 följande:
    Känner du ngt annat?
    Nä inte alls. Igår kväll hade jag ont i äggstockarna.
    mammsen skrev 2012-04-08 12:25:21 följande:
    Sommaren12 - Slemproppen KAN gå när som helst under graviditeten och det betyder INTE att förlossningen är startar. Ring förlossningsavdelningen dit du hör, för de får ta in dig och kontrolera, om du ska ta bil eller ambulans avgör de.. Klart du ska kolla upp varför det kommer massa slem, är den blodblandad? För slemproppen brukar väll vara lite blodblandad väll? eller??
    Inget blod alls. Bara äckelslem. 

• Sommaren12
    mammsen skrev 2012-04-08 12:29:58 följande:
    Sommaren12 - vet att det finns någon som haft slemmiga/vattniga flytningar och trott att vattnet gått, men det var bara en infektion eller något sånt som är jättevanligt när man är gravid, hur som hellst ska det kollas upp, men har du inte smärtor och har inte vattnet gått så behöver du nog inte få panik =) Men kolla upp det så du vet vad det är!
    Tänker bara på allt jag har läst om slemproppar som kan gå innan det sätter igen och att de kan komma några dagar innan upp till en månad innan. Hur som så är det ju PÅ TOK FÖR TIDIGT! :S 
    Ska nog ta och ringa läkaren på spec mödravården på tis. Hoppas det inte kommer mer bara.  
  • Sommaren12

Fast å andra sidan så har jag uppfattat det som att slemproppen är betydligt mer än en dl... 

• Sommaren12

Shit blir helt nervös nu, är ensam hemma också, ingen sambo att bolla med. Inte för att jag vet vad han skulle kunna tillföra i frågan. Ringde iaf 1177 som inte tyckte att det var nåt att bry sig om, de sa att det inte alls behövde va nån slempropp utan att det kan va så ändå ibland... Ja jag vet inte... Känns bara så himla fjantigt att ringa förlossningen, även om det kanske inte är det. Drar mig för det...

• Sommaren12

Mmm... Sen undrar jag med, slemproppen går väl bara om barnet ligger fixerat? För hon har stojat runt hela morgonen i magen och varit lite överallt därinne. Ja jag avvaktar nog, skulle jag känna av nåt eller så så ringer jag till sepc mödravården på tis. Hon har sagt att jag kan ringa ifall jag oroar mig över nåt eller har några frågor.

• Sommaren12
    mammsen skrev 2012-04-08 13:02:04 följande:
    Sommaren12 - Nej då, den kan gå när som hellst, det finns ju de som vattnet tom går på innan barnet är fixerat :P Det är nog olika för olika kvinnor, googlade lite och för en del så är det bara som lite slem på pappret efter man torkat sig några gånger och för andra kommer det massor på en gång, det kan vara ofärgat eller blodblandat. Antingen beror det åp att livmodermunnen/tappen börjar öppna sig eller så beror det på något helt annat,, Känner du värkar eller får du blödningar eller om du bara blir superorolig så ring 1177 igen eller åk till akuten så hamnar du på gyn eller förlossningen för kontroll,, annars kan du nog ta det lungt och slappna av tills du kan prata med din BM =)
    Tack! Ska ha det i åtanke...
  • Sommaren12

Ingen fara mammsen; jag frågade ju! ;)

Tror jag släpper det nu. De sa på1177 att om det inte kom mer så är det nog inte slemproppen eller så kommer det lite i taget och då ska jag isf ringa förlossningen. Är väl bara att hålla utkik. Blir nervös iaf...

Badade lite nu och försökte undersöka livmodertappen men jag känner den inte alls längre! Kan inte hitta den!

• Sommaren12

Jag reagerar mest för att jag inte alls haft mycket flytningar å att det kom rätt mycket på en gång. Det var inte samma som flytningar heller utan som giant snorkråka skulle man väl kunna säga. Ursäkta äcklet!

Svar på tråden Augustibebis 2012