• mammsen

Augustibebis 2012

Bonprix har upp till 105 F för er som letar efter stora amningsbh-ar till superpriser :)

• mammsen

Var på MVC idag och hade med mig både sambo och dotter är som sagt i v 35 och såhär stod det till
    Vikt - 88kilo (+10 sedan inskrivning)
    Sf-mått 34cm
    HB - 114
    B-glukos - 4.1
    Protein i urinen - 1 (Beror troligtvis på lite flytningar, inget att oroa sig för med mitt fina blodtryck osv)
    Blodtryck - 120/60
    Han ligger med huvudet ned och är ruckbar fortfarande och hjärtljuden låg på 144 <3

Det var jätteroligt för dottern att få gå med och titta vad bm gör och min bm är så underbart pedagogisk hon lät dottern hjälpa till att sätta plåster på mitt finger efter sticket och lyssnade på både dotterns hjärta och sedan bebisens hjärta i magen osv, toppenupplevelse för dottern!! :)

Ang livmodertappen - Innan grav var den sluten och hård, redan i mitten av grav kändes den mjuk, för någon vecka sedan kändes den supermjuk och som att man kunde få in ett finger en pytteliten bit, idag kände jag knappt hur jag är bar mig åt! Når helt enkelt inte, kände ena sidan och det känns mjukt och öppet för 1-2fingrar men når knappt alls, knepigt.. Men ska be sambon känna, han vet hur det brukade kännas innan jag blev gravid iallafall samt hur det kändes när den blev mjuk och man knapt inte kände den, så får jag väll se vad han säger ;)

Hämtade en ny bil idag med - och det började bra med 2 stenskott och ett nytt däck som smällde! på e6an, toppen! Antagligen har de gjort något fel när de satte på de nya däcken,, men men, sånt händer altid mig! Men det blev iallafall en Toyota avensis 1.8 kombi och vi är toppenöjda endå! Bilen är ju helförsäkrad och vi har ju garanti så jag ska ringa och kolla imorgon vad som täcker vad, yeye

7ehimlen ang amningsbh - Räkna med att ta en storlek större eftersom du ska få plats med pads, amningsskydd altså så du slipper våta fläckar på kläderna. Sedan just den där veckan eller de 2 veckorna när brösten är gigantiska och spända så rekomenderar jag en stor, mjuk och stretchig typ enklare modell av sport-bh som kan passa om brösten är ca 2 storlekar större än vanligt, det ska INTE sitta åt utan sitta behagligt när man är mjölkfylls annars kan det bli jobbigt, så bättre för stort än för litet! Men brösten är ju som sagt bara gigantiska och spända i starten och sedan passar ju den vanliga storleken :)

LiJon - Det tycker jag var lite larvigt sagt av din bm, jag hade inte övat ett dugg på att andas första gången utan kände mest att jag skulle låta kroppen styra, det gick toppen och jag andades hela tiden och fick massa beröm av barnmorskor och dylikt för just min andning.. Det viktiga är ATT man andas, sedan finns det ju 100 olika sätt man lär ut om just hur man "ska" andas på en förlossning och i villket skede osv, jag andades på det sätt som var rätt för mig och det hade jag inte kunnat träna på innan! Men sedan tror jag att vi är olika och en del behöver ha bestämda andningsmönster att luta sig mot under förlossningen. I början andas man automatiskt djupare och i slutet flåsar man mer, det viktiga är att syresätta sig och inte sluta andas lixom! Syresätter man inte musclerna gör det ondare helt enkelt..  Dock är ju risken att man slutar andas helt jävligt liten och då lär man ju svimma och antagligen slipper man väll smärta helt och hållet då, men sålänge man andas även om man spänner sig så spänner man sig åtminstonde mindre än om man håller andan och spänner sig, Slapna av och andas är inte så svårt, andas kan ju alla redan det svåra är ibland att slappna av men råkar man spänna sig en värk så får man släppa det när värken är över och focusera på nästa värk.. Man får ta det som det kommer, och alla KAN föda barn och alla våra barn kommer att komma UT :)

• mammsen

Grattis Bella!

Lider med er som inte kan sova! Men oroa er inte! Ni kommer att klara av både förlossning och bebis sedan, det finns säkert någon bra anledning till varför kroppen reagerar som den gör fast vi inte riktigt förstår det! :) 

Det ser ut att bli en toppendag! Härligt det blir nog fika i trädgården med en augustigravidis-vän eller så åker jag och hälsar på en annan augustigravidis-vän och hittar på något kul.. FÖrra graviditeten var det ingen i min närhet som var gravid över huvudtaget men nu är det 2 st som är beräknade samma vecka med sina första barn, jätteroligt tycker jag!! :) 

• mammsen
    Minstörstalycka - Wow! Vad roligt!! Underbart för er och så stor han var!! :) GRATTIS!!

Novaunique - Spännande!! Det måste kännas helt sjukt att veta att du gosar med din lilla bebis imorgon!! Vilken lycka!! Avis!!

Stövellkatten - I usa är förlossningsvården styrd mer av läkare än barnmorskor och där ska allt gå till på samma sätt och med samma rutin i princip, här har vi en något mer normal och avslappnad bild på det hela. Om barnet bajsat i fostervattnat kan det bero på att barnet är stressat av förlossningen, då har man bara lite extra koll och avaktar oftast tills man ser att barnets hjärtljud är påvärkade innan man gör några ingripanden (som oftast inte behövs) Mitt fostervatten var mek färgat (hon hade bajsat i vattnet) men de trodde att hon gjort det i samband med förlossningen och inte legat i det särskillt länge så det var inget att oroa sig för och hon hade apgarpoäng 9 och 10 (ovanligt högt) Bajset är ju mer som ett fett som legat i tarmarna en längre period och är ju inte ens bildat av matrester och dylikt och har inte alls samma bakteriekultur som riktigt bajs, men om barnet får i sig av "bajset" mycket och/länge kan det få problem med infektioner i kroppen och lungorna vad jag förstått men det ska vara MYCKET ovanligt! och gäller i princip om det har fått i sig under längre perioder än när barnet bajsar av lite stress i samband med förlossningen.  

Hejåhå - tror det är v 35 (36) man inte försöker stoppa längre, men det kan nog skilja sig från fall till fall och sjukhus till sjukhus men redan i v 33 brukar barnen vara starka och pigga och klara både andning och amning själva, men man har ju såklart rätt som födande kvinna att själv bestämma om man vill stoppa förlossningen eller inte, det finns ingen läkare som får ta något beslut över en födande kvinnas huvud om barnets liv inte anses vara direkt hotat. och det anses det inte vara såhär sent i graviditeten som vi är :)

Ellenbmt - Vad pratade du om igår? Misstänker du att vattnet gått och att det är missfärgat så ska du alltid ringa OMEDELBART! Det är inte bra om de ligger och drar in det i lungor/sväljer det under längre perioder.
  • mammsen

Idag har det varit gravidfika i trädgården med budapestrulle och annat gott! Dottern badade i polen och det stänkte sådär lite lagom på våra varma ben.. Sedan behövde hon inhandla lite babykläder och dylikt så jag åkte med och kikade :) Utan att köpa någonting! Så duktig jag är! Alla starka förvärkar jag haft i flera dagar är borta idag, men det gör ingenting jag har bestämt mig för att bebis inte ska komma försen efetr föräldrakursen. Men när den är slut så ska han komma. Bara så ni vet! Så typ i v 38får det bli, jävlar anamma!

• mammsen

Ellenbmt - Ja gud ja! det har jag inte missat! skönt att det trots allt gick bra! Jag tror inte den sorts stressen påvärkar barnet i magen mer än att de märker av sammandragningarna, Oroa er inte för att bli oroliga ibland ;)

• mammsen
    Kampis - Nej jag har funderat på att hoppa studsmatta! Visst ligger de stötdämpande i magen, men de måste ju känna av de kraftiga stötarna lixom! vore det inte vara samma risker för barnet som om man skakar det eller dylikt? Jag skulle aldrig våga hoppa studsmatta! av rädslan att skada mitt barn! Jag frågade just min sambo vad han hade gjort om han såg mig hoppa studsmatta och han svarade bara jävligt kort med en allvarlig blick "Jag hade blitt förbannad" men nu har jag lugnat han med att jag absolut inte hade tänkt göra det utan bara ville veta hans åsikt.. 

Astro - Men vilken gris till svärmor! Jobbigt!! Jag hade resonerat presic som du! Sitter inte gärna i en bil i 8 timmar och plågas för att sedan ta en promenad lixom, var är hennes medmänsklightet!? Ta inte åt er! Hon beter sig riktigt illa! 

Stövelkatten - Sex som färdknäpp är bra för att höjja oxitosinnivån om man njuter av det! Inte om man "har det för sakens skull och känner sig besvärad" sedan i samband med att sperma innehåller det ämnet (prostaglandin) som man använder när man ska sätta igång någon som fortfarande har en omogen/delvis omogen livmodertapp. Prostaglandin ökar även intensiteten i värkarbetet just som oxitosin.. Andra saker som bevisat ökar oxitosinivån är bla beröring (gos med husdjur/barn är med effektivt) och värme. Prostaglandin läste jag i illustrerad vetenskap för ett tag sedan att det produseras i musklerna vid nedkylning. Så jag antar (men vet inte med säkerhet utan bara antar) att ett kallt dopp kan vara bra ;) Stress och oro är däremot saker som dämpar dessa hormoner så man ska försöka att bara vara lugn och lycklig. Låter skitlätt när man är högravid jag vet^^ haha Men vill ni veta vad som bevisat får igång en förlossning tycker jag ni ska leta fakta efter hur och vad som påvärkar hormonerna som påvärkar förlossningen :) Dock så räcker sällan det att ha bra sex några gånger för att komma upp i "tillräckligt" höga värden av hormonerna men när det börjar närma sig så kan man ju tjäna några dagar iallafall ;) Förra graviditeten hade vi sex max en gång i veckan sista veckorna och när jg finc mina första förvärkar direkt efter vi haft sex i v 40+2 (som höll i sig regelbundet 2 dygn) så testade vi igen på v 40+4 och då kom förlossningen igång ordentligt och hon föddes ett par timmar senare :) Så jag tror på det :)
  • mammsen

Kampis - Urs vad obehagligt! Jag ryser!!! Skönt att det gick bra och att du slapp konfrontera någon på väg till toaletten! Jag är livrädd för att någon ska bryta sig in, lever ju med skyddad id med och är lixom jagad. Så jag och sambon har dolda tillhyggen här och där. Det tycker jag alla borde ha i sovrummet! En fjäderbatong eller ett basebollträ eller liknande som inte barnen kan skada sig på. Avråder från knivar och skjutvapen när man har barn.. 

• mammsen

Hejåhå - Bricanyl för att stoppa förlossningsförloppet, då får du nog vänta :P Jobbigt läge! Du måste vara väldigt sugen på bebis va?! Vilken vecka var du i?

Svar på tråden Augustibebis 2012