• Gadget

Augustibebis 2012

God dag alla och välkommen alla nya - vilket stort gäng vi har blivit!

Sitter här nu med ett fruktansvärt illamående. Andas lugnt och djupt och försöker tänka på något annat. Men det är inte kräknära, fast jobbigt ändå.

natlup skrev 2011-12-05 11:06:36 följande:
    Är det någon som vet hur det blir med massage när man är gravid?
     Du ska alltid berätta för din massör att du är gravid, jag tror de brukar undvika nedre delen av ryggen och magen så här i början av graviditeten, men har förstått att massage av axlar och skuldror ska gå bra bl.a.
    Tina426 skrev 2011-12-05 09:37:46 följande:
    Har glömt bort hur det var, men kan man boka en tid för att få göra ett VUL , vill ju veta hur långt gången jag är.
    Eller är det bättre å bara köpa ett digitalt CB test och får veta där,istället för att betala 300 kr, och utsätta fostret för ett extra Ul.
    Veckoindikatorn blir ju inte såååå exakt som någon skrev tidigare, men hur generösa de är med VUL verkar variera väldigt mellan olika kliniker och landsting. Fast så här i början kan det vara svårt att se exakt också, men vilken vecka borde de kunna se. Hur osäker är du? Pratar vi om dagar eller veckor? Har hört många säga att om de inte vet alls så har de fått göra VUL för att fastställa hur långt gången man är.
    Självklart ska man inte utsätta fostret för massa UL i onödan, men jag tror inte det är så farligt. I många länder är man väldigt mycket mera flitig med UL än i Sverige, så ett extra ska nog inte skada om du känner att du vill veta. 

• Gadget

Är det fler som har ganska kraftig växtvärk?
    Det gör ju inte ont så jag vill ta värktabletter, men det molar rätt rejält också i ryggen där jag känner av mycket också när jag har mens. Utöver det får jag också som kramper när jag ställer mig upp hastigt.
    Hur mycket värk är normalt?

• Gadget

Jag har fått tips att man kan köpa såna där gravid-tubar, då kan man täcka sina egna byxor som är knäppta med gummiband, och även när magen börjar bli lite större och tröjorna lite korta sitter den där emellan.

ellllen83, jag är också trött. Sover 8-9 timmar per natt, med ett par kisspauser och ibland lite svårt att somna om förvisso. Men jag kunde i helgen även sova middag utan problem, och nu gäspar jag som en tok.  

• Gadget

Grattis och välkomna!

Och symtomen kommer förr eller senare. Det verkar av oss i tråden att döma vara väldigt olika. Att de kommer och går verkar också vanligt.
    Några i tråden inklusive jag själv, har snart vetat om graviditeten i två veckor och jag tycker fortfarande att det är en galen men otroligt härlig känsla. Ibland tänker jag och säger det till min sambo att "här sitter jag och är gravid"!

• Gadget

BIM betyder Beräknad Icke Mens. Alltså när man hoppas att mensen inte ska komma.
    Skulle du fått mens igår men den inte har kommit är idag BIM+1
    Nu siktar vi in oss på BF - Beräknad födsel. Och så gillar vi att prata om UL och VUL - ultraljud och vaginalt ultraljud.

Välkommen!

• Gadget

Ellenbmt, angående stress och så tror jag du ska lyssna till din kropp bara. Det är ju troligt att du blir tröttare än vanligt men annars tror jag inte stress av formen att ha mycket att göra är farligt. Träning har jag läst mig till ska gå bra att utöva som innan om man inte får ont, i alla fall i början. Däremot har jag själv tagit det lugnt och känner att det känns så ömtåligt där inne, samt att min växtvärk sitter mycket i ryggen och den blir trött när jag står och går länge. Tänkte gå till simhallen imorgon, för röra på sig är bara bra.

• Gadget

Hyfsat nyinflyttad i Tyskland hann jag inte hitta ett jobb innan jag blev gravid så jag är också "hemmafru". Tänker på er när jag får mitt förmiddagsillamående så där en timme efter frukost, att jag har tur som kan ligga på soffan då. Å andra sidan kanske tiden hade gått fortare om jag hade ett jobb att koncentrera mig på och inte bara räkna ner till nästa besök för att få se på bebisen osv.

• Gadget

Kärleken... Men jag trivs riktigt bra. Vi får se var vi hamnar i slutändan. Det måste väl beslutas innan skolstart eller så.

• Gadget
    O Hanna O skrev 2011-12-07 10:35:44 följande:

mått illa sen vecka 6,,,kör åksjuke tabletter för att orka med mig själv! är konstant hungrig dock! vill att det ska bli vecka tolv vill vara "normal" igen!

någon mer än jag som har problem med nummer två? har inte fått något ur mig på snart e3nvecka kannske lite illamånde på grund av det med...har laddat upp med torkade fikon samt aprikoser!

Jag har varit trög sedan plusset men kan ändå gå varje dag. Fast trots det är det som en ständig känsla av att man inte blir tömd om ni ursäktar detaljerna.

Har du provat linfrön? Lägg ett par matskedar hela linfrön i blöt i några timmar och svälj ner. Inte så kul, men det hjälper lite. Jag tipsade även någon i början av tråden om "Frukt och Fiber" som finns på apoteket i tärningar, ser ut som ett paket buljongtärningar ungefär. 
  • Gadget

Idag har jag siktat in mig på att gå till simhallen och simma någon halvtimme eller så. Hoppas jag inte får en tröttattack precis då, lätt att tappa motivationen....

Är det fler än jag som har katt? Vad måste man göra för att få i sig ev. Toxoplasmos? Slicka på fingrarna efter att man kommit i kontakt med det från kattoan eller efter att man gosat med katten?
    Sambon tömmer numer kattlådan jämt (yes!!! ), men jag låter ju inte bli att gosa med katten, därför undrar jag hur lätt det smittas.
    När jag var hos läkaren och lämnade alla andra blodprover ska de ha tagit prov för att se om jag redan blivit smittad tidigare och då är immun om jag förstod det rätt, men får väl inte svar förrän nästa besök om lite mer än två veckor. 

Svar på tråden Augustibebis 2012