• Gadget

Augustibebis 2012

Tar tillbaka mitt Tjoho jag har kräkts som jag skrev tidigare. Blev helt däckad efter det. Har inte kräkt igen men det har varit nära några gånger. Nu har jag dock magknip, fast alltså uppe i magsäcken till så inget med bebismagen gissar jag. Kanske bara för att det är lite tomt där nu i magsäcken? Söta sambon är hemma idag tack och lov och gjorde just ett par toast till mig som jag knaprat i mig. Tror det känns lite bättre.
    Undrar om det blir värre nu efter det här eller om detta var min illamående-"topp"....

Mästerkatten, jag skrattade lite när jag läste att du sovit 20 min på jobbtoan. Förstår att det inte är ett dugg kul, men det lät så sött. Hoppas du får tillbaka dina krafter snart. Får du någon julledighet att vila upp dig på? 

• Gadget

Grattis Helenaa, vad härligt att få se att allt är bra. Vi har tid om en vecka.
    Vad såg man? Ser man att det är en liten minibebis?

• Gadget

Jag har vårdguidens 1177 gravidapp. Tycker den har bra veckoinfo. Annars har jag också babycenters och någon tysk.

• Gadget

Hua, jag har en frisörtid imorgon kl 9, hur ska jag fixa det? Har precis fått i mig första riktiga maten efter morgonens kräkning och avvaktar och ser hur magen tar det.
    Jag som är bortskämd med att vara hemma hela dagen är inte van att dels behöva gå upp så tidigt men värst att inte ha tid att ligga och vila efter frukost när illamåendet kommer. Jag får väl gå upp vid 4 och börja äta och vila...
    Återigen inser jag vilka hjältar ni är som går till jobbet och/eller tar hand om andra små barn.

• Gadget

Ang. försäkringar, nu kan jag inte teckna någon själv då jag inte bor i Sverige, men tror mig ha läst någon tråd om detta någongång då flera skrev som faktiskt utnyttjat försäkringen vilka förstås menade som alltid med försäkringar "att de är bra OM något händer". Kan mycket väl vara så att jag minns fel, men har för mig att någon skrev att om man till exempel får ett barn som föds väldigt mycket för tidigt eller med någon sjukdom som kräver mycket i början så har man fått extra ersättning också för förlorad arbetsinkomst. Men som sagt, jag kanske har fel. 

Själv har jag lyckats masa mig upp, äta lite frukost försiktigt och vilar nu på soffan för att lyckas ta mig iväg till min frisörtid. Gårdagen var verkligen tuff, jag blev helt förstörd efter min första (och hittills enda) kräkning och låg däckad på soffan, fick magknip så fort jag åt eller drack något o.s.v. Som om jag var magsjuk nästan. Tvingade på kvällen i mig mat ändå och inatt när jag var uppe och kissade åt jag lite torrt knäckebröd för att se till att inte magen blev riktigt tom. Kändes bättre när jag vaknade idag faktiskt. Fast illa mår jag konstant mer eller mindre tycker jag.

• Gadget

Jag kan bara hålla med, verkligen tråkigt med missfallen. Jag lider med er.

Jag har mått illa hela dagen idag och är allmänt seg, däremot tycker jag att molvärken försvunnit och att brösten är mindre ömma. Men jag hoppas att det inte ska vara skäl till oro, illamåendet verkar ju stiga i alla fall. Om en vecka har vi vårt nästa UL så efter det borde jag kunna lugna mig lite.

Nyköpingsbo, för tillfället får jag avsmak av det mesta och är inte så sugen alls. Men surt går bra. Smaskar på syrlig isglass här ikväll.

• Gadget

Carolines - jag har tyvärr aldrig hört talas om gravidsnuva. Har bara läst att man lättare kan dra på sig förkylningar. Någon annan som vet? Har du hittat info när du googlar?

• Gadget

Mumbi, obehagligt. Skönt att sambon var med och beredd. Jag har hört att man kan tåla värmen i bastu och bad lite sämre som gravid så det kanske också spelade in tillsammans med ditt låga HB. Du får basta kortare stunder i taget och duscha emellan så du kyler ner dig lite kanske? Tror jag läste att man skulle se till att dricka mer också.

Naimisen, precis som någon svarade ovan finns fetaost som är gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk. Tror att detsamma gäller mozzarella. Hur som helst om du har förpackningen står det alltid om det är gjord på pastöriserad mjölk och då är det ok.
    Ang. skinka kan du äta varmrökt skinka men inte kallrökt då den aldrig varit upphättad och fortfarande kan innehålla Toxo-vad-det-nu-heter. 
    Upphättat får du förstås äta vilken ost och skinka som helst. Ädelostsås till pasta försökte jag mig på, fick tyvärr kväljningar av det. Om osten bubblar ska den vara varm nog tror jag mig ha läst.

Jag har haft en ganska god morgon. Var duktig och gick upp och åt när jag vaknade 5 av hunger, det gör morgonen lite lättare. Sov dock rätt dåligt igen bara för att jag för någon dag sedan lugnade någon i tråden med att jag också sovit dåligt i början men nu har det blivit bättre. Allt går upp och ner liksom spända bröst antar jag vilket jag oroade mig för igår att det har försvunnit. 

• Gadget

Åh Pisan1, vad fantastiskt! Skönt att du åkte in och vad härligt med bra sjukvårdspersonal som förstår oron hos en gravid.

• Gadget

FruFoxy, skönt att ha ett kalas överstökat. Här smaskar jag på Janssons Frestelse men sedan blir det hemmagjord pizza till middag. Det får nog bli sen middag idag.

Ang Abba sill tror jag det ska vara helt ok att äta. Jag hittade ingen annan info när jag var sugen på sill härom veckan.

Svar på tråden Augustibebis 2012