• Gadget

Augustibebis 2012

Jag vill också ha leverpastej! Finns inte här, inte så som vår i Sverige i alla fall. Vet vad jag ska be mamma och pappa köpa hem när vi åker dit i samband med julfirande.
    Har för övrigt läst att det går jättebra att äta leverpastej som gravid, det var någon ovan som var osäker. Det är inte så mycket lever i så därför är det ingen risk att man får i sig för mycket A-vitamin vilket om jag fattat det rätt är risken med lever annars.

Angående att bada (varmt) badkar tror jag inte heller det ska vara någon fara. Det har jag gjort ett par gånger i veckan sedan pluset. Likaså kan man basta. Om någon läst eller hört något annat får ni gärna säga till.

• Gadget

Hur vet man om det är foglossning man har eller ligamenten som fäster i ryggen som gör ont?
    Jag har vid mens alltid haft ont på vänster sida bak i ryggen, precis där som man har som en grop på vardera sida. Har det nu också när jag sitter, står, ligger för länge. Vid första besöket sa min läkare att det var växtvärk och jag tänkte då muskler, inte foglossning. Är det det tro?

• Gadget

Jag mådde illa idag över tanken på blomkål och broccoli som jag annars älskar. Hade dessutom båda hemma så jag kokade en stor omgång soppa till sambon på det. Det var äckligt bara att smaka av. Själv åt jag potatis och sill, men det var inte heller gott.
    Korv tycker jag dock är toppen just nu. Fett, stekt, och salt gillas här.
    Har (tyvärr) heller inget problem att äta choklad vilket vi för tillfället har massor av hemma.
    Och så blev jag sugen på paprika förut när ni skrev att det var dåligt pga gifter. Gäller det även ekologisk?

• Gadget

Kul att du lyckades med insemination fröken sol - och grattis!
    Var det första försöket?

• Gadget
    Stövelkatten skrev 2011-12-12 21:12:02 följande:
    Nej, alla ekologiska grönsaker är obesprutade.

Går att läsa lite mer här: www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-re... 
    Det var det jag gissade. Skönt. Då ska det inhandlas paprika i morgon. Angående leberwursten måste jag kolla så den är ok att äta som gravid bara. Kanske duger som substitut. Har inte provat det innan.

Min sambo visar också lite tecken på att vara skengravid. Jag skojar med honom och frågar om han också är gravid. Han fick tårar i ögonen över något gulligt idag, och så äter han också massor och är trött hela tiden. Vi får se hur det slutar.  
  • Gadget
    Jollijanna81 skrev 2011-12-13 17:33:27 följande:
    Jag plussade idag
    Vi slutade skydda oss i augusti i år och nu väntar vi alltså barn... Kan kanppt fatta det själv.
    Skulle haft mens i går, måndag, så jag gjorde ett test i söndags (BIM -1) men det visade negativt. Idag (BIM +1) blev det GRAVID  Glad

BF är 22 augusti 2012
    Nu är det bara att håla tummarna för att allt ska gå vägen. Gravid

Shit, vad gör man nu?
    Tips mottaget tacksamt
    Grattis!

Om du vet till vilken mödravårdcentral du vill gå kan du ringa och boka tid för inskrivning. Ofta erbjuder de också ett hälsosamtal lite tidigare.

Annars kan du leva mer eller mindre som vanligt så här i början. Vissa livsmedel ska man vilket du säkert hört undvika. Om detta och mycket annat kan du läsa om bl.a. här: 
    www.1177.se/Tema/Gravid/
  • Gadget
    VeritasIV skrev 2011-12-13 22:22:19 följande:
    Åh idag fick jag världens smärta i magen och fick springa på toa i samma veva. Dålig i magen och så ont att jag fick stå dubbelvikt och nästan svimma :s fattar inte vad det berodde på. Känner mig fortfarande svag och lite orolig i magen men inte alls som i morse. Var helt säker på att jag höll på att få missfall men jag blöder då inget iaf..?
    Vad obehagligt, men tror du inte det kan vara tarmarna bara? Det kan ju göra rejält ont ibland. Hoppas.
  • Gadget

SälenCia (tror det var du som frågade om sömnen), jag sov väldigt dåligt först. Trött hela dagen, men svårt att somna och sedan vaknade jag några gånger på natten och hade då svårt att somna om igen. Nu är det dock bättre för mig. Vaknar fortfarande för att kissa, men somnar om lättare efter det. Drömmer dock konstigt som jag läst att många andra också gjort. Inatt kom den hemska drömmen om missfall för mig också. Fast i drömmen fick jag MF i v 12 men var redan gravid igen i v7. Kroppen är allt bra konstig.

Mina bröst gör också lite mindre ont även om jag tror att de blivit större och framförallt fastare. Sambon har också kommenterat det lite förtjust. Däremot är de ömma på natten när jag vänder mig om i sängen har jag känt. Men inte alls så där som första veckan.

Jag tror jag går in i v 8 idag, får väl veta mer exakt efter UL nästa fredag. Längtar. Bästa julklappen till oss så där dagen innan. Förhoppningsvis i alla fall.....Obestämd 

• Gadget

Fru Foxy, jag har också klåda på en fläck på magen. Men tänker att det är vinterluften som gör mig lite torr. Smörjer med fet kräm där. Fast vem vet, kanske är det ett gravidtecken.

Har också som någon annan skrev undrat hur alla orkar med som har jobb och/eller små barn sen innan. Jag har fullt upp med att samla energi ibland för att ta mig runt i lägenheten. Men gissar att det är lite för att jag KAN vara så också.

BinniBoo: Stort grattis! Extra härligt när det är som ett mirakel på riktigt. Men hur kan det gå till? Har ägget svävat ut i bukhålan och ändå lyckats ta sig in i livmodern!?

Själv har jag idag kräkts för första gången. Tjoho. Förstås inte så trevligt, men jag är ändå glad för alla symtom, hjälper mig att inse att detta är på riktigt nu. 

Svar på tråden Augustibebis 2012