natlup skrev 2012-06-07 11:49:17 följande:
Igår började jag läsa en artikel om en mamma som förlora sitt barn i 9månaden. Dock fick jag inte läsa klart den för pojkvännen. Han tyckte inte jag skulle skrämma upp mig själv..
Men hann läsa att hon sov på höger sida sista natten innan barnet dog. Så nu är jag jätte nojjig. Kan det verkligen vara en orsak till att barnet dör eller är det bara en slump?
Finns det några täcken på om barnet slutar andas i magen?
Känner två som har förlorat sina barn i slutet på graviditeten, där barnet har dött i magen. Den ena hade gått över tiden och orsaken var där att moderkakan hade börjat lägga av. En annan tjej hade bara gått över tiden någon dag och där vet de inte riktigt vad det berodde på, men där hade ej moderkakan börjat lägga av. Sen känner jag en annan mamma som också gick över tiden och moderkakan hade börjat lägga av men det upptäckte de i tid på en överburenhetskontroll och det blev ett akut kejsarsnitt.
Är en av anledningarna till varför jag inte vill gå över tiden, nu har jag inte gjort det. Mina tidigare förlossningar har startat spontant i vecka 39+2 och 39+5 och denna gången har jag tid för bedömning för igångsättning i vecka 38+3.
Är verkligen jättehemskt när något så tragiskt sker men jag försöker att inte oroa mig så mycket. Men oron finns ändå där då jag känner de som har drabbats av just detta. Men tecken kan vara att att man märker av minskade fosterrörelser. Om moderkakan är på väg att sluta fungera kan vissa få en blödning. När det har varit väldigt lugnt i magen så har jag sett till att få en spark för att kolla att allt är ok. Den mamman där barnet dog i magen nu sist kände bara en oro och fick inga sparkar som respons. Så om man märker av minskade fosterrörelser och känner en oro tycker jag att man ska åka in. Bättre att man åker in i onödan än att man inte gör det.
Att man inte ska sova på höger sida har jag med hört och jag tycker att det känns bekvämast att ligga på vänster sida. Vet inte om jag i bakhuvudet har att man helst ska ligga på vänster eller om det finns någon sanning i det.