Augustibebis 2012
Vad mycket det var att läsa i kapp idag.
Ninime, skönt att det har lugnat ner sig och att det såg bra ut.
Sommaren12; vilken otur ni har haft med vagnen, tur att ni beställde den i god tid och inte några veckor innan. Men tredje liggdelen måste ju bara passa. De får väl se till att prova den på en vagn i butiken så att ni får en som fungerar nu.
Jag och dottern var och hälsade på en kompis som fick barn för två veckor sen. En supersöt liten pojke, man längtar ju ännu mer nu.
Har haft ganska naturliga förlossningar trots att jag har fött på sjukhus. Var ju bara öppen 1 cm när jag kom in med dottern och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Så jag var ju inte så högprioriterad och de trodde ju att bebisen skulle dröja. Men sen hade jag ett väldigt snabbt förlopp och jag och min man var inne på förlossningsrummet själva, jag duschade varmt mot magen och vi ringde på BM när det började ta i. Men BM bad mig vänta på den BM som jag skulle ha och ville inte kolla hur mycket jag var öppen eller ge mig någon bedövning. Ringde igen efter 15 minuter och då kom min BM och då var barnet på väg ut. Hade inte tänkt att jag skulle föda utan bedövning eller att jag skulle klara av öppningsskedet utan att ha BM närvarande. Men i efterhand var det ganska skönt att det bara var min man och jag och att jag inte blev påverkad av någon bedövning.
Inför min andra förlossning så visste jag ju att jag hade klarat av det utan bedövning innan och kände en större tilltro till min kropp att den skulle klara av en förlossning igen. Men allt gick ännu snabbare och denna gången var jag öppen 6 cm så BM gick aldrig ur rummet. Sen hade sjukhuset som policy att man skulle ta en CTG under 20 min. Hann ju bara vara inne på förlossningen i 20 min innan han föddes. Hade gärna duschat men på detta sjukhus så tålde inte CTGn vatten så det fick jag inte. Deklarerade tydligt att jag inte tänkte ligga ner i sängen när de skulle ta CTGn så BM stod bakom mig och försökte hålla upp bandet.
Jag vill föda på sjukhus så att man kan få hjälp om något händer. Men helst vill jag föda så naturligt som möjligt. Ser ingen anledning till att ta någon bedövning när jag har klarat mig utan två gånger tidigare. Har bett om sen avnavling och fått det. Om allt är bra och ingen akutsituation inträffar så vill jag ha lugn och ro inne på förlossningsrummet, att de låter oss vara ifred och inte tar en massa prover osv. Sen om någon akutsituation uppstår så litar jag att på personalen och att de tar de beslut som behövs. Men om allt fungerar bra så vill jag att de lägger sig så lite som möjligt. Ser ingen anledning till att ta värkstimulerande på rutin, nej min melodi är så naturligt som möjligt.