• fru Elle

Augustibebis 2012

Naimis skrev 2012-06-11 10:56:21 följande:
    Tackar som frågar. Fick komma in och ta prover, som såg helt normala ut. Klådan avtog, troligtvis hade den ett samband med att de var otroligt varmt den veckan.
    Vad bra att proverna såg normala ut och att klådan försvann.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle
    A R skrev 2012-06-11 11:08:47 följande:
    Nu har jag blivit sjukskriven på heltid för sammandragningarna.

Lite förvånad att en handläggare från FK ringde och ville lämna lite info om hur det fungerar.
    Jag är sjukskriven fram till början av juli men hon sa att jag tror inte du kommer gå tillbaka och jobba mer under graviditeten (har BF 30/8) så jag vill bara informera om att det är viktigt att du hör av dig till oss när du fött ditt barn.
    Jag måste säga att min erfarenhet av FK är väldigt positiv, har haft rätt mycket att göra med dem under sonens sjukdomstid.

Var lite orolig att de inte skulle godkänna min sjukskrivning men nu kan jag pusta ut.

Ja visst blir man förvånad, men det beror nog på att man har läst att folk blir nekade här på FL och i media. Men min handläggare tog med kontakt med mig och sa att det var viktigt att det kom in nya läkarintyg, fick ej vara glapp på någon dag. Och att jag skulle meddela när barnet var fött för då hade man ej rätt att vara sjukskriven för sammandragningarna längre. Detta var i maj och jag hade då en sjukskrivning i någon vecka till och BF i mitten på augusti. Nu blev ju min sjukskrivning förlängd och nu dessutom utökad till 100 %, men verkligen skönt att kunna släppa det och slippa lägga energi på att vara orolig om FK kommer godkänna eller ej.
  • fru Elle
    natlup skrev 2012-06-12 10:15:42 följande:
    Roos26 - trycker du att jag ska ringa BM eller ska jag vänta tills den 19 då jag har tid hos henne. Eller ska man ringa förlossningen ?
    Om du har regelbundna sammandragningar som dessutom gör ont tycker jag du ska ringa förlossningen. Där kan de kolla sammandragningarna med CTG samt kolla om livmodertappen är påverkad. Annars tycker jag du ska ringa din BM. I samband med att jag har varit hos läkaren för mina sammandragningar har han kollat livmodertappen med VUL och det är så skönt att få veta om den är påverkad eller inte. Nu har den som tur inte varit det. 
  • fru Elle

Här i Göteborg så har de elektroniska journaler så här behöver man inte få den utskriven om man ska föda i Göteborg. Men ska föda i Varberg så kommer att behöva få den utskriven.

Men det borde bara vara att fråga efter den. 

• fru Elle

Tänker med stanna tills PKU-test är taget. Men om jag måste dela rum så blir det nog hemgång tidigare. Men hade varit skönt att slippa åka tillbaka för att ta PKU-test.

• fru Elle
    O Hanna O skrev 2012-06-14 21:36:34 följande:
    Fick en chook idag på mitt aurasamtal...i dalarna gäller hemgång tolvtimmar efter förlossningen! vid andra barnet...började tokgråta...vet hur "pigg" jag var efter förra...to en vecka innan jag tog mig ur sängen!
    Men det måste väl göras en individuell bedömning? Om man känner sig pigg och det inte har blivit några komplikationer så vet jag en del som vill åka hem direkt. Men om du har en kontakt med aurora-BM så kan du kanske prata med henne om din oro inför  att bli hemskickad på en gång. 

I Varberg där jag tänkte föda så får man välja själv hur länge man vill stanna. 
  • fru Elle

I Göteborg får man med åka  hem efter 6 timmar om allt har gått bra, har jag för mig. Har ju haft problem att få igång amningen så jag har inte velat åka hem så tidigt. Tänkte vara kvar tills PKU-test är avklarat. Om jag måste dela rum kommer jag nog åka hem tidigare. Första gången jag födde så fick jag dela rum på BB första dagen. Fick dela rum med en kvinna som hade en bebis som skrek hela tiden. Bara det var jobbigt men på något sätt har jag ju förståelse för att ett barn kan skrika så. Det jobbigaste var att hon fick besök av stora delar av sin släkt inne på det rum vi delade. Det var inte bara det parets föräldrar utan även pappans farmor, farfar, syskon med barn mm. Var inte en lugn minut under tiden som det var besökstid och oftast var de flera där samtidigt. Tyckte det var jättejobbigt när jag kämpade med att få igång amningen med mina såriga bröstvårtor, ett barn som inte fick bra tag om bröstet och som släppte taget hela tiden. Hade varit skönt med lite lugn och ro.

När jag födde barn 2010 så var det gaska restriktivt vilka som fick besöka BB. Tror det blev mer begränsat i samband med svininfluensan. Då tilläts bara pappan besöka BB och jag tyckte det var helt underbart. Att slippa få rummet fyllt av någons annans släkt. Då hade jag även turen att få ett eget rum och det var helt underbart. Nu i Varberg så får pappan och eventuella syskon besöka mamman på BB och det känns bra. 

Första gången hade vi med hur mycket som helst till Förlossningen, men använde bara en bråkdel av det vi släpade med oss. Har aldrig hunnit använda det vi har släpat med oss. Hade gjort spellistor med musik, har inte lyssnat på en enda låt under förlossningen, har inte ätit något utav det jag hade med mig. Skrev en lista på vad jag tänkte ta med mig igår:

Packning till förlossningen:

Förlossningsjournal, blodgruppering, patientbricka, förlossningsbrev
    plånbok

Kamera, laddare till kamera

iPad och laddare

mobil, hörlurar

tofflor/inneskor

amningslinne, amnings-BH

trikåkjol

näsesär med det viktigaste

hårsnoddar och hårnålar

amningsinlägg till BH

ziptröja

vattenflaska

lite godis

Till barnet:

Några ombyten i 50 & 56

bebismössa

Lexingtonfilt, blå filt från POP

Snuttefilt 

Sen till BB får min man komma med lite fler ombyten till mig och bebis, det brukar finnas en pressbyrå eller liknande på sjukhusen där man kan köpa lite tidningar om man vill ha. Men brukar ha fullt upp på BB att titta på den nya familjemedlemmen, amma, ta kort, amma och amma .... Sen har jag med mig både min telefon och ipad med mobilt bredband som tidsfördriv. Sen när det är dags att åka hem så har mannen med sig babyskyddet i bilen.

Tänkte åka till förlossningen i en blå omlottklänning från HM och ett par tights. Ska ju åka på en bedömning om de kan göra en igångsättning i vecka 38 +3. Tycker om att ha tunika eller klänning när man gör gynundersökningar. Sen när väl förlossningen är igång har jag fullkomligt struntat i vad jag har haft på mig. När dottern föddes så blev det lite bråttom, så fick gå ur duschen och lägga mig på sängen. De slängde över mig lite filtar och körde in mig till förlossningsrummet där jag födde helt utan kläder. När sonen föddes hade jag på mig en kort tunika och ett par trosor, trosorna åkte dock av när vattnet hade gått och sen kom krystvärken.

Det jag har använt på förlossningen är tofflor som tål vatten, har haft med mig foppatofflor. Ganska skönt att slippa gå barfota eller i strumpor på sjukhusgolvet. Sen så kräktes jag en gång på min första förlossning och då använde jag tandborste och tandkräm. Vattenflaska så man slipper dricka ur glas. På min sista förlossning så ducshade jag redan på förlossningsrummet efter barnet var fött. Då vill jag ha med min nesesär, men det räcker med duschcreme, deo och läppglans/lipsyl. Sen bytte jag om till ett amningslinne som inte sitter så tight över magen och en trikåkjol som inte sitter åt. Det viktigaste är dock att kameran är med och är laddad.

Vill ha med mig egna kläder och bebismössa till barnet, filtarna är att ha om bebis och bädda i platbaljan. Snuttefilt har vi valt ut och den introduceras redan på BB. Dottern och sonen har fått liknande från teddykompaniet och de har flera av samma sort, en i bilen, en som de har på förskolan, en hemma. Bra litet format som går att köpa nya om en försvinner. Sen har vi tvättat dem när det behövs och de har inte en som bara funkar. Barnen har fått nappar men inte på BB, med hjälp av napp och snutte så har oftast somnat på en gång.

• fru Elle

Min man ser med på fotboll, brukar stå på i bakgrunden. Men han frågar alltid om jag vill se något annat, men mycket lägligt så är det säsongsuppehåll på de programmen jag brukar se. Jag sitter med datorn i stället, läser lite böcker inför förlossningen. 

Sonen gillar bollar men än så länge struntar han i att titta på fotbollen på TVn, bild på honom under en match.

• fru Elle
    Grizabella skrev 2012-06-15 09:33:47 följande:
    När jag födde på Mölndal 2008 så stannade jag 2 nätter, 1 hade räckt mer än väl, inga besök av släktingar på rummet, bara pappor och ev syskon, men sänggrannens pappa dök upp 06.30 på morgonen båda dagarna , inte så kul, han hade gärna fått komma en timme senare. 

2010 var det också besökförbud inne på avdelningen, även för syskon, men tyvärr respekterade inte det utan rumskamratens familj dök upp med varm mat och allt som de skulle äta inne på rummet.  

Båda gånger har min bebis varit lugn men rumkamratens bebis har skrikit hela natten, mycket då deras amningar inte fungerat, tyckte så synd om dom, de grät och var ledsna, kan tänka mig att de blev stressade av det hela, helst på natten, var mycket sköterskor som kom in och hjälpte dom .

Denna gång har jag nog tänkt stanna över natten, får se hur jag gör, åker inte hem innan PKU-testet  iallafall, sedan får man ju se hur man mår och om amningen funkar fint även denna gång 
    Vad dåligt att inte besöksförbudet respekterades, finns ju andra utrymmen man kan gå till om man får andra besök. Sjukhusets kafé eller liknande. Om samma sak skulle hända igen som jag upplevde första gången skulle jag nog inte ha några problem att lägligt ringa på personalen som fick köra ut dem alternativt ge mig ett annat rum. Tycker att det är skönt att inte behöva ta emot besök från alla på BB och jag vill definitivt inte sitta och kämpa med amningen med någon annans släkt närvarande. Sitta och lufta brösten inför någon annans släkt, nej tack.
  • fru Elle
    mijja12 skrev 2012-06-16 11:47:04 följande:
    Vaknade av att jag var kissig nödig och upptäckte att där var färskt blod i trosorna kände paniken komma tur att vi var hos mina föräldrar så fick prata med mamma och fick ringa till förlossningen och höra men dom tyckte att vi skulle vänta med att åka in hon trodde jag hade fått en sammandragning. Nu känner jag iaf bebis sparkar så har väl lugnat ner mig lite. Hoppas ni får en bra helg
    Jag hade med känt paniken komma. Har du haft blödningar tidigare i graviditeten? Var det inte så mycket blod då BM tyckte du kunde stanna hemma? Förstår att det var skönt att känna bebisen sparka, hoppas du slipper fler blödningar.
Svar på tråden Augustibebis 2012