• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • capy

Ojoj, ja nu blev det hårda ord här. 
    För mig är det ganska självklart att man gör precis som man vill med inköp av barnvagn. Det som passar mig behöver ju inte nödvändigtvis passa alla andra och, som många kloka redan har sagt, om ingen köpte nytt så skulle det ju heller inte finnas fina begagnade vagnar att köpa.

När det gäller KUB och eventuell abort av foster med kromosomfel så är man ute på mycket hal is när man ropar mördare. Detta är svåra livsval som jag aldrig skulle döma någon för. Tänk också på att KUB inte bara handlar om DS (T21) utan även om mycket allvarligare trisomier som ofta resulterar i IUFD eller död under spädbarnstiden.

• Stövelkatten

Jag tänkte snart ge mig ut här i centrum och se om någon har en billig vinterjacka på rea, har ni några tips? Det blev ju smällkallkt här igen, och jag får inte längre igen min älskade dunparka. Behöver något varmt, men vill inte lägga massa pengar på en jacka jag kommer använda så kort tid.

(Och ja, jag kollade på Blocket, men jag har inte det tålamodet. )

• DetGodaLivet

Jag tycker inte det är korkat att köpa en ny barnvagn. Jag är glad att folk köper nytt - särskilt när de tröttnar snabbt och säljer billigt. Det gör jag stora pengar på.

Det är olika hur man prioriterar helt enkelt. jag lägger pengar på att köpa ekologisk mat med god djuretik, att jobba deltid och ha mycket tid med familjen och att kunna vara föräldraledig i flera år.

Andra prioriterar konsumtion och fina saker, att jobba mycket för att kunna handla dyrt. Och sedan finns det masor med människor som är någonstans däremellan.

• DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-02-02 10:36:30 följande:
    Jag tänkte snart ge mig ut här i centrum och se om någon har en billig vinterjacka på rea, har ni några tips? Det blev ju smällkallkt här igen, och jag får inte längre igen min älskade dunparka. Behöver något varmt, men vill inte lägga massa pengar på en jacka jag kommer använda så kort tid.

(Och ja, jag kollade på Blocket, men jag har inte det tålamodet. )
    I år är nog ett bra år att fynda vinterkläder. Affärerna har köpt in mycket pga tidigare kalla vintrar men det har sålt dåligt så mycket är på rea.
  • DetGodaLivet

Ang. abort så är jag för fri abort och då är jag för att man får göra abort av vilken anledning som helst.

Att göra abort pga att barnet har DS är etiskt likställt med att göra abiort för att man väntar tvillingar och inte ville ha det.

Jag skulle helst inte önska tvillingar eftersom det skulle innebära mycket merjobb för mig som förälder och det är lite svårt att passa in i livet nu när vi redan har flera barn och mycket omkring mig. Men för mig personligen skulle det ändå inte vara ett skäl som motiverade MIG att göra abort.

Exakt detsamma gäller för DS. Det skulle innebära mycket merarbete och därför önskar jag att barnet föds utan DS. Men det innebär inte att det för mig skulle vara ett tungt nog skäl för abort.

Om NÅGON ANNAN vill göra abort för att de ej orkar med tvillingar eller ej orkar med DS så är det helt upp till deras eget samvete och deras personliga beslut. Det är inte vad jag skulle välja men jag respekterar att var och en väljer det de anser rätt för sig själva.

Däremot hoppas jag att alla är väl införstådda i att det är för sin egen skull man gör abort om man väntar ett barn med DS, som i precis alla andra fall då man gör abort. Inte för barnets skull.

• Issan8

Jag och mammen kommer nog att köpa en begagnad vagn, dom ser ju så fina och fräscha ut så vi satsar på det. Ev att vi köper en ny teutonia om vi ändå är i Tyskland som vi kanske ska till, tänker att dom är lite billigare där eftersom Teutonia är tyskt. 

Jag kan inte sluta spekulera i vad för kön jag har i magen, vi har kommit över ens om att inte ta reda på könet. Min man spelar det verkligen ingen roll för, jag försöker inbilla mig att det inte spelar någon roll för mig heller men innerst inne vill jag lite hellre ha en flicka, men jag tycker egentligen det är fel att tänka så när man ska vara glad om man får ett friskt barn. Men det finns så söta flickkläder att jag blir helt galen, älskar klänningar!!!

Så vad tror ni, detta var i v.12, doktorn kunde se könet men antar att det var från en annan vinkel.
    Spekulationer är välkomna, ser det mera ut som en pojk el en tös?

• hektorsmamma
    Issan8 skrev 2012-02-02 11:15:51 följande:
    Jag och mammen kommer nog att köpa en begagnad vagn, dom ser ju så fina och fräscha ut så vi satsar på det. Ev att vi köper en ny teutonia om vi ändå är i Tyskland som vi kanske ska till, tänker att dom är lite billigare där eftersom Teutonia är tyskt. 

Jag kan inte sluta spekulera i vad för kön jag har i magen, vi har kommit över ens om att inte ta reda på könet. Min man spelar det verkligen ingen roll för, jag försöker inbilla mig att det inte spelar någon roll för mig heller men innerst inne vill jag lite hellre ha en flicka, men jag tycker egentligen det är fel att tänka så när man ska vara glad om man får ett friskt barn. Men det finns så söta flickkläder att jag blir helt galen, älskar klänningar!!!

Så vad tror ni, detta var i v.12, doktorn kunde se könet men antar att det var från en annan vinkel.

Min känsla säger tjej, men det är som sagt endast min känsla! :)
  • Albasmamma

Oj oj, vilka diskussioner det blev av barnvagn helt plötsligt! Jag kan bara instämma att alla väljer olika och som man själv vill utan att man ska kalla varandra hårda ord för det! Vill man köpa nytt så gör man det och tvärtom.

Abortfrågan tänker jag inte ens ge mig in i för nu tycker jag att vi som är här i tråden ska njuta av våra graviditeter i stället! Ta den diskussionen någon annanstans snälla!

Stövelkatten: Ang. vinterjacka så börjar jag få svårt att stänga min och här har vi -26 idag så det behövs verkligen. Men jag har tur och kan låna en av min mamma så jag slipper köpa ny. Men det borde ju finnas mycket på rea nu, lycka till men inköpet!

Äntligen börjar min förkylning släppa efter 1½ vecka. Känner mig lite piggare idag och jag har sovit hela natten utan att behöva gå upp för att kissa.

• Emaan

Oj vilken stämning det var i tråden nu! Hoppas på att det snart blir en god stämning istället. Alla har sina åsikter och vi får acceptera att vi alla är olika.

Någon annan än jag som har ont i svanskotan av alla ställen? :P i så fall vad gör ni för att underlätta värken?

För övrigt så tycker jag inte att jag gör annat än att kolla barnvagnar när jag har en stund över. Det är rena junglen och jag undrar om jag kommer kunna bestämma mej.     

• Emaan
    Issan8 skrev 2012-02-02 11:15:51 följande:

Oj vilken lite söt filur! Har inga speculationer tyckte bara att bilden va så otroligt söt :)
Svar på tråden Augustibebis 2012