• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Mars12: Skönt att du har fått må bra hela tiden, jag mår också bra och hoppas att det fortsätter så framöver också. Än så länge är det inte så mycket fart i magen men jag har moderkakan i framvägg och då funkar den som lite isolering och det tar längre tid att känna något inifrån magen. Men så småningom kommer jag såklart också få full fart där inne hoppas jag :)

• Mars12

Knytetsmamma: precis som mig då, tyckte allt tog ganska lång tid. V22 började jag känna av lite sparkar och fick inte mage innan v.24
    Ska ni ta reda på kön? :)

• Javli

Knyttets mamma: Jag är i från samma stad! Eller från en mindre ort utanför. Vi har bott i stan i snart 9 år, flyttade hit för att plugga och blev sen kvar =)

• KnytetsMamma

Mars12: jag har  nu börjat få lite lite mage men det går fortfarande bra att dölja med vanliga kläder. Ser fram emot när magen kommer för jag tycker att det är så fint. Samtidigt har jag förstått på dem som varit gravida att man kan bli ganska trött på magen på slutet så att jag ska vara glad att jag inte har fått mage än...vi får väl se.

Javli: haha, vad komiskt att vi är från samma stad. Vilken ort är du ifrån? Träffade du killen här i stan eller? Jag träffade min sambo när jag bodde i Göteborg, sen fick han jobb här medan jag fortfarande pluggade så vi hade distansförhållande i 1,5 år innan jag flyttade hit. Trivs du bra i stan? Jag tycker att det är lite tråkigt att ha föräldrarna så långt bort nu när vi ska få barn men man kan ju inte flytta "hem" bara på grund av det, det är ju här vi har vårt liv.

• Javli

Knytets mamma: Ja, det var verkligen en rolig grej, världen är himla liten ibland! Jag är från Åhus från början och träffade killen där så vi flyttade upp hit tillsammans och blev sen kvar. Det kan vara svårt att ha föräldrarna så långt borta men det är ändå ok. Det går ju ganska snabbt att köra.  Som du skriver så har man skapat ett liv här i stan och många av mina gamla vänner från skåne har också flyttat till olika delar över landet så då lockar det inte heller att flytta tillbaka.

Göteborg är en fi stad, var nära att vi hämnade där först men det blev Linköping tillsist =)

• KnytetsMamma
    Åhus känner jag väl till, hade några klasskompisar därifrån på gymnasiet. Min sambo kommer från Huskvarna så hans föräldrar bor ju lite närmare, tar ca 1 timme och 15 minuter att köra. Tar vi tåget ner till Kristianstad tar det i bästa fall ca 2,5 timme och det är ju helt okej.

Vi är i Göteborg lite då och då för vi har en del vänner kvar där och sen bor båda mina systrar där (den ena bor dock för tillfället i Bryssel eftersom hennes man fått jobb där i 3 år). Men annars bor båda systrarna i Göteborg så vi hälsar på dem emellanåt.

Vad jobbar du med? Flyttade ni hit för att plugga?

Så är det för mig också, har nästan inga kompisar alls kvar i Skåne. Tog upp kontakten med några högstadiekompisar för 2 år sedan men vi ses inte så ofta, de andra vännerna har flyttat från Kristianstad (jag förstår dem). Visserligen tycker jag att stan är mysig nu när man är hemma på besök men jag var rätt less på stan när jag bodde där själv, så skönt då att komma till en större stad som Göteborg. 
  • Javli

Knyttets mamma: Skönt att din sambos föräldrar bor lite närmare, Fördel är att båda era föräldrar är åt samma håll iallafall =). Blir som en liten road-trip sen när bebisen kommit. Fast jag tror att många kommer och hälsar på också! Vi ska snart till Göteborg för en liten myshelg, det är en himla trevlig stad med mycket att se!

Kristianstad är också en mysig stad men jag håller med dig om att den känns rätt liten. Linköping känns lagom stort och det är skönt att inte bo i en stad där alla känner alla.hihi..

Ja, vi flyttade hit för att plugga och blev som många andra kvar. Tycker det finns många skåningar i Linköping!

Själv arbetar jag inom skolans värld, vad jobbar du med?

• KnytetsMamma

Ja, det är skönt att de bor åt samma håll och det blir nog nån tur söderut sen i sommar. Sen är det nog så också att en del kommer och hälsar på. Man får väl se hur allt funkar sen när bebisen är född, kommer inte boka in en massa grejer i sommar utan ska ta det en dag i taget och se hur mycket man orkar med. Men en tur till Öland (där sambons familj har sommarhus) och en tur till Skåne och min familjs sommarhus blir det garanterat.

Jag tycker också att Linköping är en lagom stad, innerstan är lagom stor och man  kan gå överallt och samtidigt känner inte alla alla, precis lagom med andra ord.

Jag  har precis börjat en ny tjänst, som butikschef på Specsavers. Hamnade där av en slump i höstas på en praktikplats som optikerassistent och precis innan jul fick frågan om jag ville bli butikschef och det ville jag såklart. Lite nervös var det dock eftersom jag inte berättat för dem om att jag är gravid, vi skrev anställningspapper förra veckan och i tisdags berättade jag för dem, var rätt orolig innan för hur de skulle reagera men de blev bara glada för min skull så det var skönt. Så vi får se hur mycket jag hinner börja jobba på riktigt innan jag ska vara mammledig, fortfarande massor som jag inte kan i butiken som jag behöver lära mig. Men det är en utmaning och sånt gillar jag :)

Trivs du i skolans värld? Själv läste jag 1 år på lärarprogrammet i Göteborg men insåg redan termin 1 när vi var på praktik att det nog inte var något för mig, gillade inte stämningen i den "nya" skolan, tyckte det var för slappt och att barnen inte hade nån respekt för läraren. Jag kämpade ändå på i 1 år innan jag bestämde mig för att hoppa av. Men jag beundrar dem som jobbar som lärare, det är verkligen ett viktigt yrke. 

• tjejnkpg
    finns en grupp på fb som heter vi i linköping med bf 2012 som man kan få gå med i om man addar mig som vän! skriv gärna ett mail att ni vill gå med i gruppen så fixar jag in er!
  • Javli

Knyttets mamma: Det låter som lagom turer för i sommar =). Vi får hoppas det blir en härlig sommar med fint väder!

Grattis och vad spännande med ditt arbete. Det låter roligt och som en spännande utmaning. Dessutom har du ju ett bra arbete att komma tillbaka till efter föräldraledigheten! Jag trivs inom skolans värld även om det finns många områden man skulle vilja förbättra. Vi får se vad som händer i framtiden!

Har ni börjat kika på vagn och så än?

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012