• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Måndag igen och ny vecka, ännu en helg som försvann i ett nafs tycker jag. Men det har varit en bra helg, igår var det ju underbart väder så jag och sambon tog en skön promenad på eftermiddagen, tog en liten paus och satte oss mot en husvägg i solen en stund, man kände hur solen värmde och det har jag verkligen saknat Solig

Idag är det jobb sent, jobba 11-18 så jag har kunnat ha en lugn förmiddag. Faktiskt rätt skönt att börja sent på måndagar, då förlängs ju helgen några timmar. Annars är det mest jobb inplanerat i veckan, vi ska till barnmorskan på fredag morgon och det ser jag fram emot, ska få lyssna på Knytets hjärta igen, ta lite prover på mig och hoppas att allt ser bra och sen är det nog dags att börja mäta magen nu tror jag, spännande. Sen åker vi till svärföräldrarna fredag-söndag, blir trevligt. Vi ska också passa på att träffa gamla kompisar till sambon där, de vet ännu inget om Knytet utan det ska bli en överraskning, kul.

Hur ser era veckor ut? En del av er har sportlov har jag förstått, det hade jag inte tackat nej till heller faktiskt....

Ha en bra start på veckan !!! 

• 12Juni

Hejsan alla!

Så skoj att läsa lite om era tankar och funderingar i väntans tider =)

Ja måndag idag å allt... Känner igen mig i din helg KnytetsMamma! Vilken underbar dag igår med massa sol å långpromenad! Hoppas på massa soliga höstdagar med vagn framöver!

På tal om vagn har vi slutligen bestämt oss för vad vi ska köpa för någon... blir en Bugaboo... efter mkt övervägande från Teutonia Fun till Mountain Buggy å nu slutligen( eller vem vet kanske hinner ändra oss igen haha) Bugaboo. Har läst att många av er andra har köpt redan så är väl dax att lägga en beställning snart kanske =)

Jaja... nu är lunchen långt över å dax att fortsätta jobba lite innan kvällen avslutas med ett pass på gymet!

Ha en fortsatt go måndag allihopa! 

• franed

Vill också ha lov, men det är bare en vecka kvar, så det är rätt ok Ser verkligen fram emot en veckas lov, ska pyssla lite och bara ta de det väldigt lugnt. 
    Vi funderar fortfarande på vagn, är just nu inne på en Teutonia mistral S, men det kan ändra sig snabbt...
    Vi var hos barnmorskan i veckan, häftigt att höra hjärtat. Men nu var det tredje gången vi var där och det var också den tredje barnmorskan vi träffade. Känner mig inte helt nöjd med att träffa nya hela tiden. Hur är det för er andra? Träffar ni en eller flera?
    Passar på att önska alla en riktigt bra Alla Hjärtans Dag i morgon  

• Moa Li

Jag är gymnasielärare och har tjänstemannaanställning, så jag jobbar alla lov. Trist, men inga elever där på lovet iallafall, så brukar bli lite på halvfart. Ska kompa ut någon av dagarna och vara hemma och pyssla.

Jag har kommit in i en sy-anda och det är supermysigt. Snart sytt färdigt en mini-träningsoverallsjacka i plysch. Fantastiskt att bebisen kommer vara så liten - eller mindre Glad

Nu kan jag se bebisens sparkar utanpå magen. Gick in i v. 25 idag. Imorgon måste man ju se till att köpa en bukett blommor till vardagsrummsbordet!

Kram från MoaLi

• Lilla a76 385

Vi var på förlossningsinfornationen på US ikväll. Var allmänt prat och information kring förlossning och vad man bör tänka på inför den. Det mesta har jag nog läst eller hört, men det var ändå skönt att bara lyssna in vad de som jobbar där hade att informera om.. Ska ta och titta på filmerna på lio.se för att se om förlossningsavdelningen någon dag här sen...

Ringde även barnmorskan och ska till en sjukgymnast för att prova ut bälte och få tips om hur jag underlättar vid smärta som troligen är foglossning

Franed: vi har haft samma barnmorska hela tiden och kommer så att ha, förutom påskveckan då hon har semester och vi får en annan den gången... Känns helt ok dock. Tråkigt att ni får olika, måste bli jobbigt att inte veta och fortsätta i prat och diskussionen från gången innan... Säg till och se hur de tänker..

Har fått ett enormt påslag av hormoner nu i tillväxtfasen så har fått tillbaka mitt fruktansvärda illamående i perioder hoppas det ger sig så vi ska åka hem till Örebro på sportlovsveckan...

Ser fram emot fikat snart.....

• KnytetsMamma

Vi har också haft samma barnmorska alla gånger vi varit där och komme ha så framöver också, jag skulle inte ställa upp på att ha olika hela tiden. Precis som Anna säger så blir det ju då svårt att få nåt bra sammanhang i det hela, även om de kan läsa i journalen vad man pratat om blir det ändå inte riktigt samma sak. Så jag tycker också att ni ska säga ifrån.

Usch, jobbigt med illamående igen, hoppas att det snart går över. Jag mår bara bra nu så jag försöker njuta för fullt eftersom man ju aldrig vet om det varar resten av graviditeten eller om man kommer få ont nånstans framöver.

Kul att höra att förlossningsföreläsningen är värd att besöka, vi kommer nog gå i april, det känns lagom att ha ca 2 månader kvar till BF när man går. Jag har än så länge inte börjat tänka så mycket på förlossningen utan försöker vara i nuet och bara läsa lite grann om förlossningen och hur man kan förbereda sig på bästa sätt. Ska inom kort också börja med mindfulness inriktat på förlossningen, tror jag kommer hjälpa mig mycket.

Skönt för alla er som har lov, en annan får jobba och slita som vanligt. Igår var det typ kaos på jobbet för jag var ensam stora delar av dagen, massor med kunder, telefonen ringde, lång kö, sakerna bara lades på hög och ännu mer kunder och telefonsamtal...men jag fick försöka ta djupa andetag och inte stressa men det är rätt svårt....var väldigt skönt att komma hem till dukat bord på kvällen och sen spendera resten av kvällen i soffan och en underbar sambo som gav mig fot- och benmassage Glad 

Ha en riktigt bra dag allihopa. Ser också fram emot fika nästa vecka!! 

• sandraf

Vi har två barnmorskor men vi har träffat tre. Första gången jag var dit var min bm sjuk så då var det en vikarie (och det kan de ju faktiskt inte hjälpa). Då ringde de innan och kollade om det var okej att jag fick en vikarie. Nu är det ändå så att vår riktiga bm hade det lite tajt vissa veckor som vi ska dit (kanske två tillfällen) och därför har vi fått träffa en annan bm också. Det har hittills känts okej ändå men jag kan förstå om det känns krångligt om man inte har räknat med det. Oss har de ju frågat om det var okej och eftersom jag har sagt ja så får jag ju ta det.

Vi var också på förlossningsföreläsningen igår. Det jag egentligen tyckte var bäst var att de tryckte på att man inte behöver planera ihjäl sig inför förlossningen och att det inte var något att vara direkt orolig för. Ta det som det kommer för man har egentligen inget att säga till om utan kroppen bestämmer. Jag blev i alla fall lugnare och tänker nu att det är väl egentligen bara att tuta och köra när förlossningen väl har satt igång. Lite har jag ju läst/ska jag ju läsa men jag tänker nog inte sätta mig in i var endaste lite grej för det gör mig nog bara stressad och orolig. 

Det är riktigt skönt att ha lov (även om jag spenderar ganska mycket tid framför datorn skrivandes en restuppsats). Jag försöker ägna  så mycket tid som möjligt åt hunden och sambon då jag de senaste månaderna inte har varit speciellt rolig att vara med (mest trött hela tiden).

Vad kul att vara begåvad nog för att sy själv Moa Li. Jag kan sticka lite grann men jag har varken tålamod eller kunskap nog för att sy ihop något som faktiskt skulle bli så bra att det skulle kunna användas. Jag har istället försökt omge mig med händiga personer. Skrattande 

12juni: Vad skönt att ni börjar få något så när koll på vilken typ av vagn ni vill ha. Du behöver inte känna dig stressad över att andra redan har köpt vagn. Min bebis är ju beräknad en hel månad innan din så lägg till minst en månad på att jag har köpt vagn i alla fall. Det är jättekul att ha vagnen hemma men det gör också att jag blir ännu mer otålig. Jag vill att bebisen ska komma nu, idag och direkt (eller helst att veckorna går snabbare, för det blir lite väl tidigt att föda nu). Tungan ute   

Knytetsmamma: Du frågade ju för några inlägg sen hur brösten har förändrats. Jag tycker att det hände jättemycket de första veckorna. Mina dåvarande kollegor var så snälla och upplyste mig om att det inte syntes på magen att jag avr gravid men att det syntes på brösten. Jag tycker inte att de har växt speciellt mycket den senaste tiden men jag kommer nog att behöva gå upp en storlek runt bröstkorgen. Då har jag nog totalt gått upp en storlek både på kupa och band. Jag har i och för sig redan köpt ett tvåpack med billiga amningsbehåar (bara för att jag ville ha en skön behå utan bygel eftersom jag tyckte att det kliade så att ha en vanlig behå på mig). Jag gillar dem dock inte (får värmeutslag pågrund av att de sitter konstigt/dåligt) och ska nog så småningom köpa en ny.

Nu ska jag gå och plocka undan lite här hemma. Min sambo har precis varit iväg och gjort bilaffärer så på fredag blir vi ägare av en ny bil (en gammal hederlig Saab 9-5 blev det). Vår lilla golf räcker storleksmässigt inte till när vi vill åka med både hund och barnvagn.

Ha en mysig alla hjärtans dag!

• Lilla a76 385

Ang amningsbh så fick jag rådet ( i en bh affär) att inhandla det först efter förlossningen då brösten kan förändras endel in i det sista samt att man kan bli mindre i omkrets efter förlossningen än innan!!?? (förmodar att de men "innan" menade nu när jag är gravid och magen börjar bli högre) Ha dock inhandlat två billigare för att ha något i början- så får man väl handla igen sen om det inte blir rätt...

Sandra: kul med bilbyte så man får plats... Vi hoppas klara oss med den lilla bil vi har, men vi har ju ingen hund då heller... Hoppas vi slipper den extra kostnaden nu till en början iaf... Vi vet att det blir trångt, men vagnen går in som tänkt

• KnytetsMamma

Jag köpte faktiskt några bh:ar på lindex i söndags, passade på när det var 20% rabatt. De är sköna att använda redan nu så i värsta fall får jag väl sluta använda dem efter förlossningen om de inte passar. Jag behövde ändå köpa nya bh:ar eftersom mina gamla inte längre passar. Jag fick gå upp en storlek både på kupa och omkrets, precis som du Sandra. Får väl bara hoppas att de passar även sen när man ska sätta igång och amma. Annars var det ett bra pris, 320 kronor för 4 bh:ar, tycker jag är bra. Hade på mig en idag och den är väldigt skön så det känns som ett bra köp.

Åh, kul med ny bil Sandra. Vi har också funderat på en Saab 9-5 (mina föräldrar har en sån och en saab 9-3 men den är så trång i baksätet att 9-5:an känns mer som en familjebil). Men vi kommer förmodligen inte köpa nån  ny bil nu, vi kör så lite och vår gamla volvo 940 räcker gott och väl, stort bagageutrymme :) Sen kanske det inte är världens säkraste bil med tanke på att den är så gammal men den känns ändå stor och stabil att åka. Sen ytterligare en anledning till att vi inte vill köpa en ny bil just nu är för att det känns synd att ha en nyare bil stående ute, vår parkeringsplats ligger i Tannefors och då känns det rätt bra att ha en gammal bil som vi inte bryr oss så mycket om och som bara kostade oss 9000 när vi köpte den förra året. Men vi får se nästa helg när vi ska besiktiga den, om det är alldeles för mycket som måste åtgärdas kommer vi kanske fundera om när det gäller bilinköp...men vi känner som ni Anna, vi vet ju inte hur mycket det kostar att få barn så därför är det rätt skönt att inte behöva köpa en ny bil. Men vi får se vad som händer.

Nyss ringde min storasyrra mig och berättade att de fått sitt andra barn, ännu en liten pojke. Hon bor i Bryssel och berättade lite om hur det går till att föda barn där, lite skillnad mot här. Men allt hade gått bra och hon ska stanna några dagar på sjukhuset. Så synd att de bor så långt bort, dröjer ända till sommaren innan vi får träffa den lille. Men nu blir man ännu mer sugen på att lilla bebisen ska komma ut, är nog rätt otålig just nu. Men ska samtidigt försöka vara i nuet och inte bara se framåt, detta är ju ändå sista månaderna på många år som man bara har sig själv att tänka på i första hand, får passa på att vara lite extra egoistisk.

Ha nu en skön kväll, jag ska ta hand om lite tvätt och sen blir det nog en film. 

• 12Juni

God onsdag på er!

Hoppas att ni alla hade en go hjärtedag igår å ägnade kärleken en liten x-tra tanke =)

Min kväll igår ägnades åt att sätta ihop min gamla vagga som vi hade lämnat in på omlackning för att få den i det skick som vi ville. Riktigt vit å fin blev den!

Nåt lurigt som har hänt senaste två veckorna är att jag har börjat att vakna varje natt å har svårt att somna om… Kl 03 är det som att min kropp inte längre känner att den behöver mer sömn. Sen ligger jag vaken nån timme för att somna om lagom till att väckarklockan ringer runt 06… Inte så lite irriterande, undrar om kroppen börjar ställa om till livet efter 11 juni redan haha.Då detta är det enda bekymret jag har än så länge under min graviditet så tycker jag inte riktigt att det är befogat att klaga =)

Någon annan som har samma ”problem”?

Jag är (än så länge i alla fall… peppar peppar ta i trä!!!) lyckligt befriad från alla de krämpor som det kan innebära att ha en liten knodd växande inne i magen, så kan faktiskt hålla igång med träningen på en ok nivå för att vara i vecka 24. Tränar step, spinning och sen har det blivit nåt pump-pass med… Tror dock att det kommer få bli att spendera mer tid i gymmet framöver å leka med maskinerna då det börjar bli lite meckigt med vissa övningar på passen.

Hur är det med er andra, tränar ni något? Skulle vara skoj att få lite tips på ny form av träning som passar när magen växer!

Ha en fortsatt go onsdag och kom ihåg att efter lunch nu så vänder det och det blir nedförsbacke mot helg!   

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012