• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Javli

Lycka till idag LindaVE, håller tummarna att det kommer gå bra. Det är säkert en spännande plats att göra praktik på =).

Knytets mamma: Enligt min BM så är föreläsningen den 12 mars och nästa kring påsk är den 2 april. Jag tror vi siktar på att gå på föreläsningen i mars, precis två månader kvar och det är innan föräldrautbildningen sätter igång. I värsta fall får vi gå på den i april också, för att verkligen förstå att man ska genomgå en förlossning..hihi..ibland drömmer jag om barnet men då brukar jag bara se min stora mage och i sekunden efter har jag barnet i min famn..förlossningen hoppar jag över i drömmen..=)..

Vi trivs bra hos barnmorskan, det känns viktigt att få ett bra förtroende även om man inte går dit så ofta. Jag har haft en ganska lätt graviditet förutom foglossning så det har inte blivit så många frågor.

Lila a: Fy vilken dag =(. Förstår om du är trött nu, bara att höra om de sju våningarna gjorde mig helt matt...
    Jag hoppas att du får bra resultat på glukosbelastningen och en eloge till dig som orkade genom den. Har förstått av vänner att det inte är att leka med!

Ha en bra kväll alla!

• Lilla a76 385

KnytetsMamma: vi valde försäkringsbolag efter det vi har allt annat i.... Sen valde sambon att betala den som var lite extra då den största skillnaden var att försäkringen gäller direkt under/vid förlossning (å gratis gällde 12 el 24 timmar efter....) Å sen är det olika summor pengar vid ev tråkigheter som utbetalas - men det känns som mindre viktigt för om olyckan skulle vara framme innan el efter förlossning.....så hjälper nog inte den summan sorgen.. Tror man ska ta en gratis om inte annat- bara för att ha en försäkring tills barnförsäkringen är tecknad..

Trivs väldigt bra med barnmorskan å tycker hon kan förklara och diskutera. Känns tryggt att ha henne och idag bokades alla våra tider in tills bf + ett veckan efter.... I fall det inte passar ärtan att bli aprilbarn som bm sa, haha

Har bokat in mig på graviditets vattengymnastik fredag em ( healt care någonting - där kvinnohälsan har sin gympa) 6 gånger (V9-15 uppehåll påsk)
    Någon som ska vara där då kanske?? Ska bli spännande att se vad det blir av den träningen
    Annars håller jag mig till mina promenader utöver de....

• sandraf

Idag har jag haft friluftsdag med mina elever... vi gick en aktivitetsrunda på nästan 1 mil. Jag har härmed lovat inte gå en mil på raken innan Kulan kommer. Mina fogar värker och bråkar med mig. Jag har aldrig tidigare känt av dem av att jag har gått, bara av att jag har suttit länge eller har sovit konstigt men nu är jag en erfarenhet rikare. Jag kan ju promenera men jag måste lära mig att känna efter lite bättre och inte bara köra på och hoppas på att jag håller.

Huset var verkligen jättefint men det var mögel i grunden plus lite annat smått och gott. Mögel är ju riktigt obra, framförallt om man ska ha en liten där. Man vet ju heller inte hur mycket möglet har spritt sig i väggar osv. Vi är jättebesvikna då vi verkligen gillade planlösning, inredning, läge mm. Ja, ja, men det är bara att leta vidare.

Vi har faktiskt två barnmorskor. Den första vi fick hade väldigt få tider några av veckorna som vi ska dit så därför fick vi en annan barnmorska vid tillfällena då det inte passade med den första. Jag tycker att båda två verkar bra (har bara träffat dem en gång var då det var en vikarie första gången jag gick). Det är så många som har dåliga erfarenheter av Kvinnohälsan men jag är nöjd med att inte ha gått till någon annan. 

Vi har föräldraträffar vid samma tillfällen som Lilla_a76 och det är ju cirka 1,5 månad innan BF så det blir nog bra. Förlossningsföreläsningen tar vi på måndag för den vill jag verkligen hinna gå på. 

Det där med gravidförsäkring har jag ärligt talat inte tänkt på alls. Jag måste nog kolla upp vad det innebär och kanske då förstå att jag har missat något. Skäms Det är så himla mycket med allt att det inte är lätt att hålla ordning på allt som ska/bör fixas. Jag återkommer när jag har kollat upp det själv. 

Med barnvagn var och är jag jätteosäker trots att vi har köpt en (en ny dessutom). Vi bestämde oss till slut bara för en som vi tyckte verkade bra och så hoppas vi på att den sen också kommer att vara det. Vi vet ju ingenting om hur det kommer att vara att köra den långa sträckor, på grus, i snö, vad Kulan kommer att tycka om den osv. Vid något tillfälle tror jag bara att det är att gå på magkänsla och ta ett beslut. Jag har många kompisar som har bytt vagn efter bara några veckor, folk som har köpt märkesvagnar som de har varit tvugna att reklamera och folk som har hittat rätt från början. Kontentan av det hela är att vi som föräldrar för första gången egentligen inte vet någonting förrän efteråt. Jag tror på att analysera lagom och sedan gå lite på känn. De säger ju att kvinnlig intuition ska vara bra! Glad

Nu måste jag gå och sova. Hoppas att jag när jag vaknar imorgon känner mig mindre som Fallisär.

Sov gott!  

• Moa Li

Hej

Idag har varit en lång dag på jobbet. Min man hade köpt pizza, sedan har jag sovit i soffan tills nu.  Ett glas dricka och sedan i säng. Jag känner mig inte speciellt social på kvällarna nu, men snaaaaart våååååår!!!

Kram Moa Li

• KnytetsMamma

Sandra: oj, det var inte illa att gå 1 mil, det hade jag nog aldrig fixat i nuläget trots att jag inte har ont nånstans. Men brukar känna på mina promenader att det drar lite i livmodern och att jag inte kan hålla riktigt samma tempo som tidigare. Men jag är ändå ute en sväng varje dag, tycker det är så skönt med frisk luft och sen mår kroppen mycket bättre av det.

Nu är jag hemma på lunch, idag jobbar jag en lång dag för jag har avbrott mellan kl.14 och 16 för att gå en grupp i kroppskännedom med 2 sjukgymnaster. Det är väldigt skönt faktiskt, liggande, stående, gående och sittande övningar. När vi är klara där hade jag ju helst gått hem och fortsatt varva ner men då ska jag tillbaka till jobbet och slutar inte förrän 18.15....men det får gå det också. Har en underbar sambo som fixar middag som står på bordet när jag kommer hem Glad 

Jag tycker att det är svårt att INTE bli stressad över allt man känner att man "borde" eller "måste" fixa till den lilla men jag försöker hålla mig sansad och använda lite sunt förnuft. Dessutom är det ju inte så att resten av världen och alla affärer försvinner bara för att man får barn. Jag ska försöka att inte läsa för mycket inlägg om vad man behöver till första barnet m.m. utan bara köpa det jag känner är nödvändigt. Men det är ändå svårt tycker jag. Vad tycker ni andra?

Nu ska jag äta klart, vila lite i soffan innan jag ska bege mig iväg igen.
    Hoppas ni har en bra torsdag allihopa!! 

• Moa Li

Imorgon ska jag ha ett "snack" med chefen ang. kommande läsår, ersättare för mig och hur jag vill lägga upp min föräldraledighet.

Vi har tänk att jag är föräldraledig 4 dagar i veckan under hösten + en semesterdag/vecka (har sparad semester). Min man kommer vara hemma och vara förärldraledig samma dag som jag tar semster - så vi kommer vara hemma båda två en hel dag i veckan under första halvåret + helgerna tillsammans hela familjen.

Under våren planerar jag att jobba 1-2 dagar i veckan och att mannen är pappaledig de dagarna. Hoppas det fungerar med amning mm.

Det är mycket att sätta sig in i, men vi ska försöka dela så lika det går. Jag är glad att min man vill vara hemma och det känns bra att veta att jag ska jobba lite i vår igen.

Cool

• Lilla a76 385

Usch vet inte om det är "vanligt" ryggont eller foglossning som slagit till....
    Haft ont i två dagar och det bara skär i vissa lägen när jag ska resa mig ut soffan.... Får ta och kontakta bm och kolla vad hon har att föreslå, eller är det någon här som vet??
    Är ju ändå över två månader kvar till bf :-S

Annars rullar det på och mår bra igen efter en inte så rolig testdag i tisdags... Var/kände mig konstig hela dagen efter glykostestet... Men vad gör det när jag vet att allt är bra med mig å ätran..

Nu ska här sovas så alla ärenden blir uträttade imorgon.

• sandraf

Nu har jag sportlov! Jag bytte jobb i november och jobbade innan dess på en privat skola (= inga lov bara semester). Så passande av mig att byta till ett jobb där jag får vara ledig mer nu när jag är så trött. Det var dock inte därför jag bytte men det blev ju ändå en liten bonus.

Lilla_a76: Jag fick ganska tidigt ont i ryggen (typ v. 20). Det högg till i ländryggen när jag skulle gå upp ur soffan, ta saker från vårt låga soffbord eller bara rörde mig överhuvudtaget. Det kändes ungefär som om någon körde in en kniv i ryggen. Smärtan gick då också ner lite i ena benet. Jag ringde 1177 och de trodde att det var ischiasnerven som kommit lite i kläm och att jag genom att sitta ordentligt skulle må bättre. Jag har fortfarande mer eller mindre ont, går lite från dag till dag och hur bra jag har suttit (vi har en dålig soffa), men det har inte blivit värre i alla fall. Kan det vara något liknande tror du?

Jag har nu äntligen läst på lite om gravidförsäkringar men tycker att det verkar som att det är så få komplikationer som ingår i försäkringen. Jag har inte riktigt förstått varför man ska ha den (nu kanske jag bara är dum) så om någon känner sig mer insatt och kan förklara för mig skulle jag vara tacksam. 

Idag blir det en slappisdag. Tänkt gå en promenad med hunden och gå en stund på stan men annars blir det nog mest vara hemma och slappa. 

Ha det så bra!  

• KnytetsMamma

Åh, vad härligt med sportlov Sandra. Det känner jag att jag skulle behöva också, tycker att helgerna går alldeles för snabbt. Hade gärna haft 2-dagars arbetsvecka och 5-dagars helg istället Glad

Jag har försökt läsa på om gravidförsäkringarna och håller med dig Sandra, det verkar inte vara så mycket som ingår i dem och OM det ingår för någon komplikation är ersättningen väldigt låg så det nästan känns onödigt. Enda anledningen som jag kanske ser att teckna en är att den gäller ju i så fall tills man hinner teckna en barnförsäkring, man vet ju inte hur länge man behöver ligga kvar på BB eller hur snabbt man kan teckna en sån när bebisen är född. Annars känns det som att det kanske inte spelar så stor roll och dessutom tror jag att vissa av ersättningarna som gäller för mamman också ingår i ens egen olycksfallsförsäkring. Så jag kan tyvärr inte klargöra mer än så. Någon annan som kan?

Det blir en rätt lugn dag för min del också, sambon är borta och kommer hem sent i natt/tidigt imorgon bitti. Jag ska strax iväg och träffa en kompis för att ta en promenad, sen blir det nog en liten sväng på stan också. Såg att de hade 20% rabatt på alla bh-ar på Lindex så jag ska gå dit och prova amnings-bh. Men jag vet inte om det är för tidigt att köpa det redan nu, har ju ingen aning om ifall mina bröst kommer växa mer innan bebisen kommer. Ni som har kommit lite längre i era graviditeter, hur tycker ni att era bröst har ändrats? Mina har växt rätt mycket sen innan jag blev gravid men jag vet ju som sagt inte hur och om de kommer att växa ännu mer....svårt det där.

Jag är så glad att jag ännu inte har ont i ryggen eller sådär. Men det är klart att jag kan bli trött i ryggen efter en dag på jobbet (står och går ju i stort sett hela dagen, sitter bara på lunchen) men jag hade nog blivit trött i ryggen även om jag inte varit gravid. Dessutom frågade jag sjukgymnasten i torsdags  vad hon tycker om min hållning när jag står och hon tyckte att jag svankade lite för mycket och att det kan vara därför jag blir trött i ryggen. Så nu ska jag försöka tänka på det när jag är på jobbet, släppa lite på svanken och böja knäna lite...det låter lätt men är svårare än det låter eftersom man oftast har en automatisk hållning när man står.

En kompis till mig som inte bor här i stan fick sin lilla flicka innan i veckan, i vecka 36 (35+0). Vad liten hon var...vägde knappt 2500 g och var inte mer än typ 45 cm lång....min kompis har diabetes och blev därför igångsatt innan det egentligen var dags. Men vad sugen man blir att få ut sin egen lilla bebis nu men jag får ha tålamod några månader till. Känner dock på mig att tiden fram till sommaren kommer att gå i ett rasande tempo så jag ska verkligen försöka vara i nuet.

Har lånat ett litet häfte på bibblan som heter "Förlossningsförberedelser för blivande föräldrar: Att föda med mindfulness". Sen ska jag även låna en skiva med mindfulnessövningar speciellt för förlossningen. Jag har jobbat mycket med mindfulness senaste åren och tror stenhårt på att det kan hjälpa mig att stå ut i smärtan under förlossningen. Har tänkt att jag och min sambo ska göra lite övningar tillsammans så att han kan hjälpa, stötta och påminna mig under själva förlossningen. Även om det för mig just nu känns väldigt avlägset med förlossningen tänker jag att det ändå är bra att börja förbereda sig i god tid. Ju mer förberedd man är desto bättre tror jag.

Ha en toppenlördag allihopa. Nu ska jag klä på mig och bege mig mot stan.

• Moa Li

Jag har en vecka kvar att jobba innan sportlov. Ska bli skönt! Ska jobba på sportlivet också iofs, men inga elever pch brukar bli lugnare tempo

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012