• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • sandraf

Babettes strax efter fyra på fredag blir bra! Jag känner mig tjock så ni kanske kan känna igen mig (åtminstone som gravid). Glad 

Nu har vi äntligen beställt vagn. Det blev en grön Brio Sing (det var någon mer som hade en sån i gruppen eller?). Vi funderade länge på om vi skulle köpa begagnat, okänt lågprismärke eller i affär men nu har vi faktiskt betällt en ny vagn (liggdel, sittdel, babyskydd + bas). Med alla delarna var de begagnade inte speciellt mycket billigare så då fegade vi och köpte nytt. Det känns bra nu i alla fall. Vi kan ju i och för sig inte veta hur det känns förrän Kulan har åkt de första turerna.

Imorgon har jag lite sovmorgon. Skönt att inte behöva gå och lägga sig klockan 9 på kvällen för att överleva (som jag måste göra söndag, måndag, tisdag). Jag är en tråkig sambo nu för tiden. Glad

Vi ses på fredag! (12juni: Vi ses vid nästa träff!)

• Lilla a76 385

Hej! ny här och är bf 27/4.

Relativt ny i Linköping ( snart 2år i stan) och skulle vilja hitta lite umgänge som befinnet sig i samma situation med spännande sommar och år framför sig...

Jag är 35år och väntar vårat första barn..

• Emmis78

Välkommen Lilla_a76! Jag ligger lite efter dig med BF 20/6 men de andra här har kommit längre. Vi tänkte som du kanske ser träffas och fika imorgon, du är självklart välkommen!

Jag hade en intressant dag igår. Börjar bli förkyld och hade jättemycket magknip (matsmältningen lever loppan hos mig) så jag gick hem från jobbet vid elva. Låg i soffan och sov mest hela eftermiddagen och zappade lite på TV:n däremellan. Jag råkade hamna på någon sjukhusserie som aldrig hade sett förut och jag såg max två minuter av den. Det tog väl ungefär en halv minut innan mina tårar sprutade åt alla håll och jag tjöt helt hysteriskt. Jag insåg iaf hur knäpp jag var och började raskt leta efter fjärrkontrollen. Så fort jag slog på Så ska det låta så försvann gråten också. Det är lustigt det här med hormoner :)

• PaddelGris

Kul tråd! Jag bor i Linköping och väntar första barnet 31 maj, heter Anna och är 26 år. Vill någon lägga till mig på listan, jag lyckas aldrig citera genom mobilen? Hade också gärna fikat med er men är bortrest så det får bli nästa gång!

• KnytetsMamma

Välkomna  Lilla_a76 och PaddelGris, kul med fler i tråden.

Jag lägger till dig i BF-listan PaddelGris och så hoppas vi att du kan komma nästa gång vi ska ses. 

Sandraf (Sandra) - 25 år, BF 30/4
    Franed (Annica) - 35 år, BF 18/5
    PaddelGris (Anna) - 26 år, BF 31/5

KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6
    Emmis78 (Emma) - 33 år, BF 20/6

Sandraf, vi har en Brio Sing vagn, köpte min systers begagnade från 2009, den är brun med nåt mönster på, lite osäker på just nu vad det är men det är typ cirklar i olika färger tror jag. Vi köpte ligg- och sittdel av henne och sen har vi köpt nytt Brio babyskydd med bas så att vi kan använda det på chassit också om vi känner för det. Jag tror nog att du kommer att bli nöjd med vagnen, min syster har varit väldigt nöjd med den i alla fall. Vi har köpt ett extra solskydd till sufletten för den är tydligen inte jättestor, men du har ju ett tag innan sommaren på dig att köpa. Vi ska ju få lilla Knytet 5/6 och då kan det ju vara gassande solsken om vi har tur Glad 

Nu måste jag rusa tillbaka till jobbet, lunchen är slut.
    Ses imorgon eftermiddag, kul Glad 

• Lilla a76 385

Ska försöka att ta mig till fikat på fredag (imorgon) men vet inte riktigt om jag hinner..... Har en del inbokat den dagen, men ska försöka iallafall. Kul att ni ska ses- det känns rätt ensamt i situationen annars... 

Är hemma om dagarna nu - då jag arbetar inom behandlingsvården av unga missbrukare och det bedöms som "farligt" arbete som gravid.. Mycket segt och långtråkigt, men kan vila mig mycket då "ärtan" och jag inte har samma dygnsrytm Förvånad

Vi ska också ta över en brio sing (röd och svart) från min kusins två gullungar. Nästan gratis och jag vet hur den är att köra i både snö och sol...
    Känns som ett bra första alternativ när man blir alldeles förvirrad av alla alternativ på vagnar - och vad dyra de är.... Ett parasoll och/eller extra solskydd så fungerar det bra att skydda från solen.

Lite om oss:
    Anna 35 år, första barnet och bor i city med sambo och två katter. Arbetat med behandling av unga, men hemma nu och väntar på ärtan... 
    Väntar även på föräldrautbildningen i mars (tors em) på kvinnohälsan och ska försöka ta mig i kragen och börja på vattengymnastik för gravida nu i snaraste framtid...  Eller yoga också  kanske???  
    Måste väl bestämma sig när man ska på info om förlossningsavdelningen på US (är ju bara en gång  i månaden)  

Emmis 78: Hormoner hormoner... de kan man inte gardera sig från. Tårar/ilska el skratt bara kommer och överfaller en när man minst anar det Oskyldig Här hemma så skrattar vi bara åt de snabba vändningarna- vilket är tur det så det inte blir något stort av de

/Anna  

• KnytetsMamma

Lilla_a76: kul med ännu en som ska ha Brio Sing-vagn, tror att vi kommer att bli väldigt nöjda. Ska ni ha babyskydd till också eller?
    Vore kul om du hinner till fikat imorgon, annars kommer det garanterat fler tillfällen att ses, både innan och efter bebisarna har kommit. Förstår att det är segt att gå hemma men samtidigt bra att möjligheten finns så att man inte riskerar sig själv eller barnet på jobbet.

Vi ska också gå föräldrautbildningen men vet ännu inte när den startar, får datumet när vi ska till BM nästa gång i slutet av februari. Och den där föreläsningen har vi också tänkt gå men har ju lite längre tid på oss än du som ju ska ha redan i april.

Har ni många vänner i stan som har eller ska ha barn? Vi har som sagt inte alls många vänner i stan med barn så jag tycker att det är så kul att lära känna nytt folk som väntar sitt första barn. Annars finns väl en viss risk att man tröttar ut sina kompisar med bara bebis-snack.

Pust, nu ska jag vila lite i soffan...varit på språng sen klockan 9 i morse och gått och stått på jobbet hela dagen, det känns i benen. Då är det skönt att sätta sig i soffan med benen i lite högläge Glad 

Som sagt, ska bli trevligt att ses imorgon vi som kommer!!
    Ha en skön kväll!! 

• sandraf

Lilla_a76: Vi ska också gå på föräldrautbildningen på Kvinnohälsan i mars. Jag antar att det kan vara samma då. Kulan beräknas ju komma 30 april så vi ligger ju väldigt nära i tid. Jag tänkte gå på förlossningsföreläsningen 13 februari (då är det väl?). Jag tycker att det känns skönt att ha varit på den ifall att Kulan bestämmer sig för att komma tidigt (vilket ju i och för sig inte är så stor chans).

Vi valde efter mycket om och men att köpa en ny vagn så billigt kan jag inte påstå att det blev för oss. Vi kommer ju dock låna sängar, vaggor, skötbord osv. så då kände vi att ci hade råd att köpa en ny. Jag blev väldigt förtjust i just den gröna så då fick vi ju välja färg också.

Ja, hormoner är jättekul! Jag som i normala fall har det ganska lajbans med mina hormoner har haft några riktigt underhållande stunder nu under graviditeten. Ett bra exempel är när jag grät floder samtidigt som jag höll på att skratta ihjäl mig för att jag var så "ledsen" för ingenting. När jag hade hållit på ett tag vågade min sambo fråga om det var okej att han tyckte att jag var rolig. Han upplyste mig också om att han faktiskt blev lite rädd och orolig för mig. Glad Nu,å andra sidan, har jag märkt att mina hormoner gör att jag helt och hållet fokuserar på att skapa ett trevligt hem för Kulan. Jag fick en dag helt plötsligt suget efter att baka matbröd (jag har aldrig tyckt om att baka och gör därför inte det) så någon dag senare bakade jag två olika sorters bröd. Mitt nyårslöfte var att ha mer städat hemma, jag gör iordning allt inför morgondagen kvällen innan osv. Min kropp anser att nu är det läge att rycka upp sig och skaffa ett mer ordnat liv/boende. Min kompisar tycker att min förändring är ganska underhållande.

Förresten beställde vi hem en ganska rolig pappabok. Författaren skriver på ett ganska humoristiskt sätt samtidigt som han ger en del bra råd till pappor/föräldrar. Boken heter "Grattis du ska bli pappa! - Handbok för nyblivna pappor" av Magnus Reither. Det kanske är lite tidigt att läsa den nu men jag antar att det inte kommer att finnas så mycket tid för att läsa senare så vi köpte den nu. Riktigt roligt skriven.

Nu ska jag försöka vara lite social mot min kära sambo.

Ha det bra allihop!

• Javli
    Sandraf (Sandra) - 25 år, BF 30/4
    Javli (Alexandra)- 27 år, BF 12/5
    Franed (Annica) - 35 år, BF 18/5
    PaddelGris (Anna) - 26 år, BF 31/5

KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6
    Emmis78 (Emma) - 33 år, BF 20/6

Nu har jag uppdaterat listan!

Välkomna alla nya i tråden, superkul med fler. Ska bli roligt att träffa er på fikat i eftermiddag =)
  • KnytetsMamma

Tack för jättetrevlig fika idag, hoppas det inte dröjer så länge innan vi ses igen Glad

Nu har jag placerat mig i soffan efter god middag som min älskade sambo hade klart på bordet när jag kom hem, blir en lugn kväll för vår del och förmodligen somnar jag i soffan som vanligt kl.21...men det är skönt att sova när man är trött.

Jag måste tyvärr erkänna att jag hade lite svårt att minnas allas namn, jag har koll på vem Sandra och Alexandra är men er andra känner jag att jag har lite dålig koll på...förlåt...vem heter vad? Skäms 

Sandra: hur gick det med vagnen? Blev det nån "övningskörning" ikväll?

Ha nu en riktigt skön kväll och trevlig helg så hörs vi och ses snart igen!!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012