• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Javli: ja, det känns rätt lagom, vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra med semester och sådär i sommar, jag kommer ju vara mammaledig och i samband med förlossningen tar sambon de 10 dagarna, sen får vi se när han lägger sina semesterveckor. Förmodligen kommer vi inte vilja köra iväg nånstans direkt de första veckorna utan kanske först i augusti eller sådär, vi får se. Tycker allt det här med föräldraledighet och föräldrapenning är en djungel, får nog ringa FK och be om lite hjälp. Vi vill ju inte "slösa" dagar för tidigt utan spara så länge som möjligt så man kan ta ledigt även senare när barnet är lite större.

Ja, det är verkligen spännande och en stor utmaning, det är saker jag lär mig varje dag och det gör ju att det känns roligt på jobbet. När man känner att man inte längre lär sig saker så tröttnar man ju men det lär som sagt dröja LÄNGE på det här jobbet. Och eftersom jag inte kommer ha hunnit jobba där så länge när jag går hem på mammaledighet kommer det nog nästan att kännas som att börja om på nytt när jag kommer tillbaka.

Det där med vagn är ju också svårt men vi har köpt min storasyster vagn, de ska få sitt andra barn nu om några veckor och behövde därför köpa en syskonvagn eftersom deras son är precis 2 år. De behövde därför inte ha kvar den första vagnen så vi har köpt den, det är en Brio Sing från 2009, det tror jag blir bra. Och OM det mot förmodan skulle kännas fel med den kan vi köpa en annan, vi betalar bara 1000 kronor för den och då är det både ligg- och sittdel och regnskydd till båda delarna så det känns som en bra deal. Har ni börjat kolla än? Man kan ju verkligen köpa dyra vagnar om man vill lägga ner mycket pengar, samtidigt kan man göra fina fynd på blocket.

Vi har även köpt spjälsäng när det var rea på IKEA, babyskydd när de sålde ut 2011 års färger på Lekia, ett extra solskydd till vagnen (vilket lär behövas eftersom det förhoppningsvis är sol i sommar), ett babygym och lite lite kläder. Vi har som sagt en del saker kvar att fixa men det är skönt att de "största" sakerna är fixade. Det där med kläder är svårt också tycker jag, har ingen aning om hur mycket man ska köpa och i vilka storlekar....

Nu ska jag laga lite mat, är så glad att jag inte mår illa eller något sådant utan att mat smakar bra, det var bara några enstaka veckor som jag mådde lite illa men det gick över snabbt. 

Vi hörs!!

• sandraf

Oj, oj, här har det hänt mycket sedan jag var inne senast. Tänk att det kan kännas så jobbigt att göra något så enkelt som att starta datorn. Glad 

Jag är nu i alla fall i vecka 26 + 1 och jag börjar bli riktigt rund nu. Snart måste jag byta jacka för jag kan inte andas när jag sitter ner med min kappa stängd. Jag har fått låna en jacka av en kompis, men den är ganska tunn. Det var väl prat om att det skulle bli lite kallar nu framöver. Hoppas att den räcker för jag har ingen lust att köpa en jacka för bara några veckor. Jag vill heller lägga pengarna på en vagn.

Jag har hittills inte köpt någonting. Jag har varit hemma hos mamma för att undersöka vad som fortfarande går att använda att mina och brorsans saker och jag har en spjälsäng som jag ska få låna av en kompis. Jag har dock inte tagit några av sakerna till lägenheten än. Óm det inte skulle gå vägen vill jag inte ha en massa saker att städa/ställa undan. Jag är superlöjlig men så är det i alla fall. Vagn ska vi i alla fall köpa. Problemet för oss är att modellerna som vi vill ha inte finns i någon butik här i stan så vi måste åka till Sthlm för att titta på dem. Jag vet inte om man vågar beställa via internet även om det finns garantier. Det är så många företag som bara har typ ett mobilnummer som kontaktuppgift. Jag hittar dock inget negativt (eller positivt för den delen) om butikerna. Jag vet inte hur man ska tänka.

Jag såg att ni hade skrivit något om Facebook-grupper. Är det "hemliga" grupper eller är det öppna? Jag skulle gärna gå med i en hemlig grupp så att jag själv kan bestämma vilka som vet att en bebis är på väg. Glad

Jag pratade med en kompis som ska ha barn i sommar. Hon jobbar som sjuksköterska vilket innebär att hon får gå hem två månader innan BF. Jag blev så himla avundsjuk! Jag erkänner! Jag hoppas att jag har råd att gå hem två veckor innan BF men jag vill inte ta alla föräldradagar innan bebisen har kommit. Det kanske inte är så kul att gå hemma och vänta men jag vet ärligt talat inte hur mycket jag kommer att orka med tanke på hur trött jag är nu. Jag pendlar 1 timme enkel väg och bara det känns ganska tungt (även om jag sover skönt på tåget). Hur tänker ni att ni ska göra?

Hoppas att ni mår fortsatt bra!

/Sandra

• Javli

Knytets mamma: Ja, det verkar vara en djungel med föräldraledighet. Vi har inte heller bestämt hur vi ska dela eller göra. Det beror nog på hur det blir med förskoleplats och jobb och så..

Det är skönt att kunna köpa mycket saker på rea/blocket mm. Vi har köpt en brio vagn på Blocket som såg alldelles ny ut, helt otroligt! Det låter ju jättebra att ni kunde köpa din systers vagn och vilket bra pris! Dessutom vet ni ju vem som har haft vagnen tidigare =).

Vi har också köpt spjälsäng på IKEA samt skötbord. Skönt att ha hemma de lite större grejorna. De mindre tar vi lite allteftersom. Lite kläder och skötsaker blir det väl framöver =).

Var hos barnmorskan idag och mätte magen, har ni fått göra det?

Sandra: Känner igen det där med jackan, min går knappt och stänga men är så förtjust i den så jag har jackan så länge det går. Hoppas också att det blir varmare snart så jag slipper köpa en ny! Hihi..

Vad skönt ändå att ni har kollat på lite saker och att ni inte behöver ta hem allt. Vi tar också det i lugn takt, roligare att sprida ut inköpen lite =). Hoppas ni kommer iväg och kikar på vagnen och att den passar er. Det finns ju så många modeller så det är svårt att veta vad man ska ta!

Det finns en dold grupp på facebook där jag är med. Jag kan lägga till dig om du vill men då kanske du kan skicka ett medelande till mig för jag kunde inte komma in på din sida.

• KnytetsMamma

Än så länge har jag inga problem att använda mina vanliga kläder, det enda jag har gjort är att jag har satt ett extra gummiband i knappen i mina jeans men andra kläder använder jag mina vanliga. Jag hade turen att fynda en snygg jacka precis innan jul som är ganska vid så den kommer jag kunna ha ett bra tag till, den är ett mellanting mellan vinter- och höstjacka så jag kan nog ha den en bra bit in på våren. För bara för att min mage inte är så stor nu betyder ju inte det att den ALDRIG kommer att bli stor. Jag är ju än så länge bara i vecka 22 (21+1) så det kanske dröjer nån vecka till innan den kommer på riktigt.

Vi har nästan bara köpt saker på rea eller begagnat, känns bra eftersom man ju faktiskt inte vet hur mycket man kommer att använda de olika sakerna. Jag räknade för skojs skull ut hur mycket vi "tjänat" på att köpa de saker vi köpt på rea eller begagnat och det var flera 1000-lappar, känns härligt i plånboken.

Jag ska nog försöka lägga undan lite pengar varje månad nu under våren för att ha pengar sen när jag ska vara mammaledig, sen hoppas jag att sambon kan tänka sig att betala lite mer under den perioden. Och går det absolut inte att få ihop det utan att ta föräldrapenning får vi ju göra det några dagar/vecka.

Låter härligt att få gå hem så långt innan förlossning samtidigt tror jag att det kan finnas en risk att man blir rastlös och uttråkad av att gå hemma 2 månader innan. Om jag mår bra hela vägen tror jag att jag vill gå hem ca 2 veckor innan BF, antingen utan pengar eller om jag tar lite semester. Är dock osäker på hur mycket semester jag har hunnit tjäna in till dess eftersom jag nyss börjat på nytt jobb. Får se men det löser sig. Jag vet ju inte heller om jag orkar jobba hela vägen fram, beror ju helt på hur jag mår. Jag har precis börjat jobba som butikschef på Specsavers och det är mycket stående och gående på dagarna, sitter nog ner sammanlagt 1 timme/dag och det är när jag är hemma och äter lunch. Så om jag (vilket jag såklart inte hoppas) får ont i ryggen eller sådär framöver kan det nog vara tungt att jobba. Men jag hoppas självklart att jag ska få må bra hela tiden fram till BF.

Vad säger ni, ska vi försöka få till en fika nån dag? Vore kul tycker jag. Jag är också med i gruppen på FB och det är ju väldigt trevligt, har dock inte varit med på någon av deras fika-träffar än. Utifrån det som skrivs på loggen känns det som att de pratar om såna saker som jag inte ens har börjat fundera på, för de flesta där ska ju ha barn bra mycket tidigare än jag. Så därför tycker jag att det vore kul att träffas eftersom vi är lite mer på samma fas i graviditeten.

Ha en skön kväll, själv slappar jag i soffan efter en lååååång (kl.9-18) dag på jobbet, blir nog så att jag spenderar resten av kvällen här och sen bara förflyttar mig till sängen för att sova Glad 

• Emmis78

Hej på er!
    Vad trevligt med lite Linköpingsbor! Själv bor jag i T1, är 33 år och väntar första barnet i juni (BF 20 juni). Snart halvvägs, det börjar bli mer och mer verkligt att det faktiskt kommer ploppa ut en liten varelse framåt sommaren... Men det är nog bra att det är 9 månaders leveranstid så man hinner vänja sig vid tanken och allt man vill hinna lära sig. :)
    Vi var på ultraljud i onsdags och det var så skönt att se att allt såg bra ut och att den rörde på sig som den ska. Jag har inte börjat känna några fosterrörelser ännu, och jag sa till mig själv att det är inte så farligt, egentligen inte så vanligt förrän efter halvtid, men det är ju väldigt lätt att bli nojjig... Nu känns det mycket bättre, och jag njuter för fullt.

Vad gäller kläder började jag använda mammakläder innan jag ens kunde ana en mage, mest för att det var väldigt obehagligt med tryck på magen till den grad att jag mådde illa när jag satte mig ner. Nu har jag upptäckt att klänning är väldigt bekvämt, trycker inte någonstans. Jag är absolut ingen klänningmänniska men jag har blivit lite omvänd sista veckan. Dessutom blir de så förvånade på jobbet och man får komplimanger om att man har fina kläder hela tiden ;)

Nog med presentation av mig, jag har en fundering också.
    Jag har funderat lite på det här med spjälsäng. En del verkar tycka att det är för stort med en spjälsäng i början eftersom bebisen vill ha lite mer ombonat och näst intill småtrångt snarar än jättemycket utrymme tydligen. Men visst borde man kunna mysa till en spjälsäng också med lite kuddar och liknande så att bebisen trivs? Känns onödigt att behöva köpa en liten vagga eller liknande bara för att ha ett tag i början. Tycker det kan vara lite hets på att köpa specialprylar hela tiden...

• Javli

Knyttets mamma: Ja, det är svårt med kläder =). Hoppas du klara dig med din jacka och att våren kommer snart! Inte klokt vad man längtar efter solen, känns som det var 100 år sedan det senast visade sig. Håller med om att det känns skönt att kunna lägga undan pengar eller göra fynd vad gäller saker. Det är alltid kul att kunna unna sig något extra med sparade pengar. Mycket saker som säljs ser ju knappt använda ut heller och med barn så slits vissa saker. Jag tycker det känns skönt att verkligen kunna använda kläder och vagn och det är inte hela världen om det kommer en fläck =)

En fika någon dag vore roligt =). jag har ganska flexibla arbetstider just nu =).

Välkommen Emmis78: Roligt med fler från stan som ska ha barn =). Du snart se att du snart kommer känna lite rörelser. Jag ligger ju en månad framför dig och började inte känna riktiga rörelser förrän någon vecka sedan. Det är fortfarande svårt att känna utifrån, men det kommer säkert tids nog. Måste ändå känns tryggt för er att ni precis var på ultraljud och såg att det var bra i magen. Helt underbart att få se bebisen också!

Ang.spjälsäng så har vi köpt det. Hoppas kunna bona om lite där, det är så svårt att veta hur nätterna kommer bli och hur mycket bebisen verkligen sover där. Därför har vi inte köpt en vagga, utan en säng som även fungerar när han eller hon är lite äldre. Vet att det finns som en kudde med kanter runt, så kallad babynest (går säkert att googla på) som bebisen kan ligga i =)

• sandraf

Vi jobbar också på att köpa så mycket som möjligt på rea eller begagnat. Vi ska nog faktiskt beställa en barnvagn utan att ha fått klämma på den. Vi har klämt på motsvarande modeller av andra märken i samma prisklass och vi tänker att de bör vara ganska lika. Vagnen är ju godkänd så den bör ju vara okej. Det vi tycker är lite sådär är väl att man aldrig vet när man beställer saker via nätet om det är en okej säljare eller inte. Vi hittar inget negativt om dem i alla fall.

Gällande säng/vagga så kommer vi ha vagga första tiden men det är bara för att mamma har sparat min gamla vagga och för att jag tycker att den är fin. Billigt blir det ju också. Vi får även låna en spjälsäng av en kompis så just på sängfronter sparar vi in en hel del kronor. Vaggan är dock ganska stor så jag tror inte att Kulan kommer att få det speciellt mycket mysigare i den, annat än att den går att vagga. Övriga saker får vänta lite... eller ja, vagn börjar jag känna mig lite stressad över. Kläder och sånt kan ju pappa Erik springa och köpa om Kulan skulle bestämma sig för att dyka upp tidigt. Det känns fortfarande väldigt overkligt för mig att vi väntar barn så jag har inte ens titta på kläder, nappflaskor osv. Vagn kan vi inte vänta med för det handlar ju om ganska mycket mer pengar.

Jag är också med på att ta en fika. Jag ligger väl lite före er med 30 april som BF men för mig spelar det i alla fall ingen roll. Jag är ledig varje fredag om det skulle kunna vara en dag som passar er också.

• sandraf

Förresten Javli: Var ville du att jag skulle skicka ett meddelande och med vad (Gravidtrög som attan!! Jag känns som att lever med huvudet under armen varje dag.) Skäms

• KnytetsMamma

Hej!
    Vad skönt med fredag, jag är helt slut nu. Sitter i soffan med benen lite i högläge, känner att man svullnar lite om benen och fötterna framåt kvällen, framför allt eftersom jag står och går hela dagarna. Om en stund kommer sambon hem så då blir det räkor, nybakat bröd, ost, kex och vin (inte för mig alltså men för sambon). Sen blir det nog nån film...som jag lär somna till som vanligt Glad 

Emmis78, välkommen. Kul med fler som väntar första barnet.

Det där med att spjälsängen kan kännas för stor hade jag inte ens tänkt på, det kanske det blir. Min storasyster som snart har 2 barn sa att hon hört att en del lägger bebisen på tvären i spjälsängen så att det blir lite tajtare kring bebisen. Jag vet inte om jag vågar lägga ner massa kuddar etc i sängen, tänk på de skulle råka hamna över barnet...usch, hemska tanke. Ett sånt där babynest kanske man ska kolla upp istället.

Jag har ännu inte känt så mycket bebisrörelser utifrån, nån gång har jag känt buffar även på utsidan. Men däremot känner jag rätt mycket invändigt, känns typ som att man har en fisk eller nåt i magen :). Men jag längtar tills det även känns på utsidan så min älskade sambo får känna också.

Jag tar gärna en fika, jag slutar kl.16 på fredagar så det skulle kunna funka. Annars får vi kanske ta det en helg, kul att pratat bebis och barn med andra i samma sits. Känns som att man annars riskerar att trötta ut sina andra kompisar som INTE har eller ska ha barn.

Jag är ute i ganska god tid med saker och ting men tycker att det är skönt att veta att vi hinner i lugn och ro, har hört från flera som fått barn att sista veckorna bara försvinner i ett nafs och att man inte hinner så mycket som man hade trott då. I veckan klickade jag hem ett klädpaket med babykläder på tradera för 120 kronor, det var hur mycket kläder som helst i stl 56 så nu tror jag verkligen att vi har vad vi behöver. Jag har inget emot att köpa begagnade kläder heller, dessa var dessutom väldigt fräscha. Mina systrar har ju barn båda två men, den ena ska ha sitt andra nu om ca 1 månad och behöver därför sina undanlagda bebiskläder redan nu. Min andra syster fick sitt första barn i september men jag vet inte om de har hunnit ge bort/låna ut de minsta bebiskläderna till hennes sambos bror som ska ha barn i mars. Men jag tror nog vi har så det räcker..bara hoppas att bebisen inte väger 5 kg när den kommer, då lär ju alla kläder vara för små Glad.

Har ni funderat på att köpa nån bärsjal? Båda mina systrar och en kompis har haft sjal och tyckt att det har varit jättebra, skönt att få lite avlastning hemma så att man kan använda händerna till annat och bra att söva ledsna barn i. Vi har nog tänkt köpa en trikåsjal i alla fall och testa, ska köpa samma sort som min lillasyster har för den har de varit väldigt nöjda med och den verkar ganska lätt att knyta. Det är en Babylonia Tricot slen.

Även om vi inte är så många i tråden så gör jag en liten BF-lista så att vi kan få lite bättre koll på vilka som är med.

KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6

Trevlig fredagkväll så hörs vi!!! 

• Javli

SandraF: Jag har skickat ett medelande till dig här på familjeliv, kom in på din sida nu =).

Jag träffas gärna en fredag eller på helgen =)

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012