• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Moa Li

Hej på er tjejer

Får jag också vara med? Cool Fick tips av Javli om denna tråden och har nu läst igen ända ifrån början. Jag heter Moa och är 30 år, bor centralt här i Linköping och väntar vårt första barn 11 juni. Har för mig att jag läste någon mer som hade 11 juni - men hittar inte henne i listan nu. Jag jobbar som lärare och mina elever slutar den 8 juni. Jag blev inte flyttad vid senaste ultraljudet, men barnmorskan sa att bebisen var 2 dagar "större" än beräknad bf - så kanske blir bebis på dagen efter skolavslutningen då.

Detta verkar vara en fantastiskt trevlig tråd och mycket bra val av fikaställe Tungan ute Jag är i v. 22 nu och har börjat känna bebisen tydligt varje dag. Min man har också fått sig ett par kickar - helt underbart. Idag låg jag en stund på soffan och kunde se en spark utanpå magen. Hur häftigt som helst.

Jag känner inte heller så många som ska ha barn, så jag skulle gärna vilja hänga med på en fika. hade tänkt boka in oss på en familjegrupp, men blev inte så. Nu funderar jag på att hoppa på Frejas vattengympa (ekoxen). de har en timmes vattengympa och sedan en timmes fika med tjejsnack ihop med en barnmorska. Har en bekant som gått där och hon tyckte det var toppen. Kanske någon av er som vill hänga på. Kostade runt  200 kr per gång, för 2 timmar.

Jag gillar verkligen inställningen i tråden, att flera köpt begagnat och tänker som jag. Vi har köpt en begagnad vagn på blocket. Jag var först på babyproffsen och provkörde en Brio Sing, men föll sedan för en Emmaljunga som nu står i vår hall. Jag har precis köpt en symaskin och ska sy ett överdrag till madrassen i barnvagnen innan den åker ner i källaren till sommaren. Underbart med små bebisprojekt. Jag har också fått kläder av en kompis, så tror vi har en bra start. Sedan har jag varit och shoppat lite olika plagg, för det är ju så roligt! Skrattande

Vad kul att vi är så många i Linköping som ska ha bebis i sommaren. Jag håller med vad flera av er skrivit, att man inte vill tjata om bebis med kompisar som inte ska ha barn. Kul att träffa andra i samma sits. Fick tips om vattengympan och om Öppna Förskolan sedan när bebisen kommit och man är hemma i höst. Jag tror 2012  kommer bli ett toppenår!!!

Jag är så glad att jag hittat er goa tjejer här och känner mig redan hemma. Lägger in mig i listan och hoppas på en ny kommande fika. Hoppas ni alla har en skön helg. Fötterna på bordet!

Lilla_a76 (Anna E) - 35år, BF 27/4
    Sandraf (Sandra) - 25 år, BF 30/4 
    Javli (Alexandra)- 27 år, BF 12/5 
    Franed (Annica) - 35 år, BF 18/5 
    PaddelGris (Anna) - 26 år, BF 31/5

LindaVE (Linda) - 27 år, BF 31/5
    KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6

MoaLi (Moa) - 30 år, BF 11 juni
    Emmis78 (Emma) - 33 år, BF 20/6

Kram från MoaLi
  • Moa Li

Just det, såg att någon skrivit om babynest att ha i vagnen eller spjälsängen i början, om bebisen vill ha det lite trångt och mysigt. Jag hittade en bra länk med beskrivning som jag gärna delar med mig av. Jag har slaktat en ca 2-3 cm tjock skumgummidyna till en solstol och håller just nu på att sy ett babynest. tycker beskrivningen var bra - även om jag är värdelös på att följa beskrivningar. Jag vill göra på mitt eget sätt. Köpt ett bomullstyg på IKEA med björnar och ormar på (nedre vänstra hörnet.)

Länk till babynest:
      http://lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan/2010/august/har-sytt-ett-babynest.html

Kram MoaLi

• LindaVE

Franed: vi har också tittat på rörliga hjul, då främst brio sing. Den känns bra att köra i affär men den nackdel jag läst om är dålig dämpning. Har du ngt annat tips? Ni andra som tittat på/ köpt brio sing, har ni ngn uppfattning om dämpningen? Vill gärna att det ska funka att köra på grusväg. Lilla_a76: tack för tipset! Ska kika där också. Konstigt att det inte finns fler affärer i en såpass stor stad. Men så finns ju som sagt blocket också :) MoaLi: håller med dig, verkar vara ett trevligt gäng, vi får hoppas det blir en till fika så vi får chans att följa med ;) hänger gärna med på vattengympa eller annan aktivitet annars, börjar bli svårt med "vanlig" träning... Fortsatt trevlig helg!

• 12Juni

Hej, Lägger till mig i listan med! Moa - vi är beräknade samma dag! Lilla_a76 (Anna E) - 35år, BF 27/4 Sandraf (Sandra) - 25 år, BF 30/4  Javli (Alexandra)- 27 år, BF 12/5  Franed (Annica) - 35 år, BF 18/5  PaddelGris (Anna) - 26 år, BF 31/5  LindaVE (Linda) - 27 år, BF 31/5 KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6 MoaLi (Moa) - 30 år, BF 11 juni 12juni - 30år,11juni Emmis78 (Emma) - 33 år, BF 20/6

• sandraf

Vad kul att vi bara blir fler och fler i gruppen!

Knytetsmamma: Jag fotar ganska mycket. Jag har känt mig ganska slö och oinspirerad på sistone så just nu har det inte blivit så mycket medan jag i andra perioder bor bakom kameran. Jag köpte min första systemkamera för ungefär 4 år sedan och sedan dess har jag inte kunnat fota med en kompaktkamera. Det finns jättebra kompaktkameror (Canon Ixus har flera av mina kompis och bilderna blir jättefina) men att kunna ta en serie med bilder på ett barn som inte är stilla en minut går inte (vad jag vet). Just seriebildtagningen kan jag inte leva utan. Jag tar nästan aldrig mindre än tre bilder på varje motiv, eftersom det ökar chansen för att ett kort blir bra. Just med barn är det ganska kul med serisbildtagning då man kan fånga de där små sakerna som man annars inte hinner få med. Men som du skriver är en systemkamera ganska stor och tung (det finns ju visserligen olika, Pentax modell någonting är ganska liten) och är man inte beredd att ta den med sig är det ingen idé att köpa en. Jag har en bra kameraväska som jag brukar ha som kombinerad handväska. Det jag inte tror så mycket på (dock utan att ha utfört nästan några tester) är mellankamerorna (kompaktkamera som ser ut som en systemkamera) som finns. Zoomen ska visst vara ganska bra på dem men jag tror inte att bilderna blir så speciellt mycket bättre. Du kanske kan göra fler inställningar manuellt men, som sagt, jag har ju inte testat så många. 

Lilla_a76: Jag visste att vagnen skulle vara ganska bred men då vi har en lägenhet med sjukt opraktiskt smala rum tänkte jag att dörrhålen kanske var lika dumma. De kunde inte bygga på 70-talet! Tungan ute Vagnen går ju lätt att fälla ihop/göra bakhjulslös så att vi kan köra in den i vårt extrarum och förvara den där (har jättedåliga förrådsdörrar och vågar därför inte ha vagnen där).   

Nu ska jag ta och försöka sova. Har halsbränna som attan men är ganska trött så förhoppningsvis kan jag somna och genom det inte känna hur hela halsen brinner. Imorgon blir det ännu en husvisning (i Grebo). Vi får väl se om det kan vara något att ha. Det är lite svårt att avgöra utifrån enbart bilderna om ett huset passar en eller inte.

Hoppas att ni får en skön söndag imorgon!

Sov gott!

• Moa Li

Hej

Jag provkörde en Brio Sing på Babyproffsen men köpte inte den modellen eftersom den är helt stum i ramen. Ingen fjädring eller dämpning alls. Annars ser den ju väldigt smidig ut. En annan nackdel med den vagnen, som gjorde att jag köpte en annan, är att liggdelen är skålformad. När man fäller bak den så ligger barnet med "låren upp i luften" om ni förstår hur jag menar. Fast det visade sig att den jag sedan köpt också är så, mer eller mindre. Och dämpningen/gunget är inte speciellt mycket större på min. Jag var iallafall på babyproffsen och provkörde massa vagnar i säkert en timme och blev bara mer förvirrad. Flört

Jag köpte Emmaljunga City Jet, men den tillverkas visst inte längre. Köpte den fast jag hade läst att den kan ha mycket problem med hjulen. Får väl sälja den om vi inte är nöjda. Köpte den för 2000 kr på blocket. Hade säkert kunnat pruta mer, men tycker den är fin. Har provkört ute och verkar ok. Svängbara framhjul var ett krav. Satt "i ett hörn" på Danmarksfärjan i julas och studerade föräldrar som svängde runt hörnet med sina barnvagnar. Haha. Tyckte det såg så smidigt ut med svängbara framhjul. Vi får väl se vad bebisen tycker om vagnen.

Vet ni om ni får tjejer eller killar?

Kram MoaLi

• KnytetsMamma

God morgon :) Ännu en iskall dag idag men vädret ser härligt ut, blir nog en promenad senare när sambon också vaknat till liv. Ikväll ska vi hem till kompisar på middag, trevligt. Med tanke på min graviditetströtthet så börjar vi middagen tidigare så att vi ändå får många timmar tillsammans, skönt med förstående vänner :) Annars har vi inte så mycket planer för dagen, rätt skönt att bara ta dagen som den kommer. Tror vi kanske ska gå till bilen och skrapa lite rutor och se så att den startar (det är ju så himla dyrt med parkeringsplats i centrum så vi har bilen parkerad i Tannefors, tar ca 10 minuter att gå dit så det funkar, där kostar platsen 200 kr/månad istället för 6-700 här inne i stan).

Kul med nya människor i tråden, nu är vi ju riktigt många. Vi får planera in en ny fika snart, vad sägs om fredagen den 24/2 klockan 16 på Babettes? Några som kan då?

Sandra: tack för tipsen om kamera, det där med seriebildstagning hade jag inte haft en tanke på men det är klart att det är en kul finess när man har små barn som hela tiden rör sig. Vi har en annan kompis som fotar en del och han har tipsat om några kameror, ska se ifall de har så att man kan ta seriebilder. Vi har nog i alla fall kommit fram till att vi ska köpa en vanlig kamera och en filmkamera så att vi får riktigt bra filmer när vi filmar. Mina föräldrar filmade massor på mig och mina systrar när vi var små och nu har pappa lagt över alla de gamla VHS-filmerna på var sin extern hårddisk så det är jättekul att ha. De vill vi ge vårt/våra barn också i framtiden. Kul med husvisning, håller med dig om att det är svårt att avgöra utifrån bilderna i annonsen ifall man gillar det eller inte. Vi har varit på ett par husvisningar och i nästan alla fall har bilderna varit betydligt bättre än verkligheten...bara ett hus där bilderna var underbara men där faktiskt huset var ÄNNU bättre, tyvärr steg det huset under budgivningen från 2,6 till 3,4....så det var bara att ge upp tanken på att kunna köpa det husetRynkar på näsan

Brio Sing är bred om bakdelen, min syster (som vi köpte vagnen av) bor för tillfället i Bryssel och hon har inte kunnat använda den vagnen när hon har åkt spårvagn där för dörrarna är så smala, kanske är samma sak i Norrköping, det vet jag inte. Men för vår del gör det inget att den är bred, jag tycker att det känns stabilt och bra. Vi har ännu inte hämtat hem vagnen, den står nere i Skåne hos mina föräldrar (vi ska ner till påsk och tar med den hem då). Vi har tänkt ha vår vagn parkerad i trapphuset och låsa fast den i trappräcket. Eftersom vi bor så litet som vi gör (2:a på ca 51 kvadrat) kan vi inte ha en stor vagn stående här inne och ta plats. Jag tycker att det känns säkert att ha den stående i trapphuset, tror ingen gör något med den. Hoppas bara att hyresvärden tycker att det är okej att den står där. 

Nu ska jag väcka sambon och fixa lite frukost till oss (andra frukost för mig, jag vaknar alltid vid typ halv sex och är hungrig, går upp och äter en tallrik fil med müsli och russin och går sen och lägger mig igen och sover nån timme till). Men nu är jag riktigt hungrig igen så det ska bli gott med mat, är så glad att illamåendet jag hade i typ vecka 10-13 är borta och att det återigen är gott att äta på morgonen.

Ni kan väl fundera på fika fredagen den 24/2 Glad 
    Ha en skön söndag!! 

• LindaVE

Jag hänger gärna med på fika den 24/2, passar utmärkt =)

Tack för synpunkterna om brio sing, ni tar upp samma saker som jag själv tänkt på och läst om. Men sen tänker jag att det går väl inte att hitta en perfekt vagn, känns som alla man tittar på har något "fel" eller något man helst skulle ändra på.
    Var på babyproffsen igår och fastnade även för Emmaljunga citycross, trots att det är fasta framhjul på den. Den kändes lätt att köra, men svårt att avgöra. Rädd att göra ett riktigt "förstagångsföräldermisstag" och köpa dumt och behöva ångra sig sen, det är ju inget litet köp, ens om man köper begagnat.

Vi vet att vi får en liten pojke. Går på storken och där verkar de ha som rutin att inte avslöja kön även om det syns tydligt. Vi såg (nåja...tyckte vi såg) något dingla redan på RUL men hon bara ignorerade våra frågor om det var en snopp.
    Bokade istället 3D hos Selbing på Crocus och fick veta där, kan abslout rekommenderas om fler funderar på det.

Startade en tråd för några veckor sedan där jag frågade om någon skulle gå i storkens föräldragrupp i januari, men fick inga svar. Det är inte så att någon av er var där? Vi fick ingen möjlighet att hälsa ordentligt på varandra vilket var trist. Känns ju mest som att det är det man vill få ut av en föräldragrupp, inte info från folktandvården om hur man ska borsta (sina egna) tänder...

• Moa Li

Godmorgon!

Inatt blev jag uppe och ugglade. Somnade på soffan i går kväll och när jag vaknade var klockan halv 2. Var ju tvungen att äta min kvällsmacka och sedan var jag pigg resten av natten. Mysigt med helger, jag är egentligen en kvällsmänniska. Men slocknar i soffan när jag kommer hem efter jobbet i veckorna.

Jag tror också att vi väntar en kille. Fick se en bild på UL som verkligen såg ut som en kille men fick även se en som såg ut som en tjej, så fortfarande osäkert. Navelsträngen kan ju luras också. Vi sa innan att vi inte ville veta, så barnmorskan sa att vi fick titta bort. Fast jag kunde ju inte titta bort, haha, för nyfiken att få se så mycket på ultraljudet som möjligt.  En kompis till mig säger att hun absolut kan se att det är en kille på en av våra UL-bilder som vi fick med oss. Men jag är inte lika säket. Fast vi säger "han".

Vi har skrivit en lista med tjejnamn och en lista med killnamn, som vå båda tycket är ok. Hade ca 10 namn på listan fån början, men nu är det 3 flicknamn kvar och ett pojknamn. Plockar fram listan med några veckors mellanrum och läser dem högt. Idag ratade mannen 3 killnamn av dem vi hade kvar. Jag tycker det är mycket svårare med killnamn än tjejnamn.

Jag ska dubbelkolla i kalendern på jobbet, men en fredag låter toppen som fikadag. Jag är på!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012