Hej
Nu är vi hemma efter en veckas semester med mormor, morfar, farmor och farfar. Alice har stolta mor- och farföräldrar som vill pyssla om henne så fort hon är vaken.
Denna vecka har hon börjat le stort och börjat jollra "trestaviga ord" och långa "meningar". Otroligt roligt.
Vi har inga sovrutiner alls. Upp till 3 mån har jag läst att man inte kan skämma bort ett spädbarn och att det sedan är bra med rutiner. Alice är med på våra semesterrutiner för det mesta. Sover gärna i vagnen, i babynesten på en soffa eller säng, eller i någons knä. Vi hade vagnen med oss och hon sov mest i den på nätterna.
Vi har haft henne bredvid oss ute nedbäddad i öppet babynest på altanen på kvällarna och hon har sovit gott fast vi pratat högt och långt in på natten. Hon sover gott i vagnen på dagarna om vi är utomhus, men tid och längd varierar.
För några dagar sedan fick hon en sådan panik-attack med ont i magen. Hon var glad och skrattade, sedan vrålskrek hon plötsligt och blev helt genomsvett. Sparkade och skrek i 20 min och somnade sedan utslagen och sov i flera timmar. Ett sådant otrevligt skrik där man ser att hon får ont och nästan får panik själv. Lilla gumman.
Vi har inte provat magdroppar, men ska kolla det med BM vid nästa besök - känns som hon besvärar av gaser en hel del nu.
Skönt att vara hemma igen, även om semestern fungerat kanon med bebis. Namngivningen blev fin och mysig, med jordgubbstårtor i trädgården. Flera som förväntat sig ett dop, så kändes som detta blev uppskattat.
Idag börjar min riktiga mammaledighet. Hittills har vi varit lediga, med semester och föräldraledighet båda två under sommaren sedan Alice föddes.
... jag ses gärna och fikar - eller umgås på annat sätt - både denna och nästa vecka. Jag har börjat "mitt nya liv" 1 aug så äter nyttigt nu och försöker promenera bort graviditetsvikten.