• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Javli

Hoppas ni alla har det bra!

Vecka 33 blir bra för en träff =). Vi kan alla dagar, på torsdagen öppnar öppna förskolan i Ljungsbro och de har babycafe för barn 0-12 månader mellan 13-15.30. Vi ska gå dit tänkte jag, har varit på besök lite snabbt före sommaren och fick ett väldigt gott intryck. Om någon vill hänga på är det bara att säga till.

• KnytetsMamma

Igår kväll testade vi något nytt, vi la Frida för natten redan kl.19 så jag och Daniel hade en hel kväll för oss själva. Frida sov ända till kl.23 innan det var dags för mat. Sen sov hon gott hela natten fram till vid 5-tiden då hon började böka runt i sängen (vanlig tid alltså). Lyckades ändå få oss att ligga kvar i sängen till lite efter 6,30. Jg tror vi ska fortsätta med den kvällsrutinen ett par dagar till och sen utvärdera.

Nu är Frida trött så jag ska sätta henne i vagnen och gå ut lite, blir sittdelen nu tror jag.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• Javli

Knytets mamma, vi gör likadant! Linnea brukar vakna vid 7 på morgonen och sover kanske sammanlagt fyra timmar under dagen. Vid 7 brukar hon få en flaska med ersättning och vi sätter oss och myser i soffan. Ibland badar vi före maten, eller så byter vi bara till pyjamas. Vid 20 ser man att hon brukar bli trött och då gäller det att vara snabb innan övertröttheten tar över. Vi lägger ned henne i vagnen med napp och snutte över ögonen (bra tips) och så somnar hon inom 10 minuter oftast.

• Lilla a76 385

Nu ger vi oss iväg på Europa äventyret.. Ester har de senaste dagarna inte gillat bilåkning, men så länge sover hon gott i stolen.. Har två dagar under en vecka son vi kör en 40-60mil, de andra dagarna är det bara 20-25mil... Hoppas å håller alla tummar att det kommer fungera för henne.
    Vi kommer hem den 13e och kan säkert klämma in en picnic el dyl. om det blir en dag vi är hemma på.. Skulle vara mycket trevligt!!
    Annars rullar det på bra. Anders har haft två v sem nu och vi har sett oss omkring en del. Han har två v ytterligare sen när vi kommer hem. Det är skönt.

Ester sover hela nätterna, somnar någon gång mellan 19.30 och 22.00 och sover sen till 6-7 och ammas för att sova ytterligare ett par timmar till. Ännu så länge har vi inte ett morgonpiggt barn (passar mig bra )

Har växt ytterligare och när vi var på BVC i förra veckan så vägde hon 7,3kg (11,5v)
    Börjar bli tungt nu.. men hon kryper/går väl själv snart,,, haha
    Hon rullade runt till mage nu i veckan och blir sen förbannad då hon hamnar med ansiktet nedåt.. Får inte med sig armarna riktigt så hon kommet upp med kroppen efter rullen.

Ni får alla ha det så gott så kollar jag av läget här igen på måndag (när vi är på svensk mark igen..)

• sandraf

Lycka till med resandet Lilla a och hoppas att ni får en trevlig semester.

Javli: B börjar också få lite mer rutiner, något liknande Linneas men vissa dagar sover han i stort sett hela dagen. Så mycket som han har sovit sen han föddes är det inte konstigt att han växer så!

Benjamin älskar tvn! Jag låter honom inte titta men igår till rxempel så hade jag satt honom i babysittern med ryggen mot tvn och då försökte han vända sig så att han skulle kunna se. Busunge är vad han är! Igår låg han i sin säng och pratade med djuren på spjälskyddet i säkert 30 min. Jag var inte ens i rummet. Han börjar kunna roa sig själv mycket mer.

Nu kommer två kompisar på besök.

• KnytetsMamma

Spännande med Europa-trippen, hoppas att lilla E tycker att det är okej att åka så mycket bil annars kan det bli jobbigt för er. Men en av er får väl sitta i närheten av babyskyddet och underhålla henne om hon blir missnöjd. Och har ni tur sover hon mycket. Hoppas ni får en bra resa i alla fall.

Här börjar jag bli väldigt trött, Frida vaknade 04.30 idag också och var klarvaken, gick verkligen inte att få henne att somna om så vår dag har varit lång. Frida sover i sjalen nu i alla fall och jag ska försöka sätta mig och sova också när hon har kommit lite mer till ro. Igår kväll var Frida så trött när klockan var 18 så det inte kändes bra att hålla henne vaken mer så även igår somnade hon innan kl.19, sov sen i 5 timmar innan hon ville ha mat. Synd bara att jag missade 3 av de timmarna eftersom jag inte la mig förrän kl.22. Igår på dagen sov hon inte så mycket så det kanske var därför hon var så trött på kvällen. Idag har hon sovit lite mer och jag hoppas att hon sover en bra stund i sjalen nu så hon orkar vara uppe lite längre ikväll och kanske sover lite längre imorgon bitti, börjar kännas nu att det alltid är sådär tidiga morgnar. Det låter så skönt Lilla_a att ni får sova ordentligt på morgonen. Även om jag är morgonpigg av mig så är det rätt jobbigt att gå upp så tidigt när man inte sovit sammanhängande under natten, efter att Frida ätit kl.24 i natt åt hon nästan varannan timme, då blir sömnen rätt upp-hackad. Men jag ska inte klaga, hon sover ju bra på nätterna och skriker inte så jag får försöka gilla läget.

Tror jag ska gå ut en runda så att Frida verkligen kommer till ro i sjalen och sen gå hem och sätta mig själv och vila. Ikväll när Daniel slutar ska vi på jakt efter taklampa till vardagsrummet, tror vi bestämt oss men ska kolla en runda till.

Ha det bra allihopa så satsar vi på picknick nästa vecka tycker jag!!

• Javli

Hihi..Linnea är också en morgonpigg tjej, vi försöker med mörkläggning av hennes rum men hon låter sig inte luras, senast klockan 7 är det morgon och matdags! Nu äter hon visserligen inget på natten så jag är otroligt glad över att hon klarar sig så långt utan mat.

Linnea brukar sova på mage i sin vagn om natten och när hon vaknar till efter sovpassen så blir hon alltid så arg för då tror hon det är nack-träning som står på schemat och det är inte så populärt!

• Moa Li

Hej

Nu är vi hemma efter en veckas semester med mormor, morfar, farmor och farfar. Alice har stolta mor- och farföräldrar som vill pyssla om henne så fort hon är vaken.

Denna vecka har hon börjat le stort och börjat jollra "trestaviga ord" och långa "meningar". Otroligt roligt.

Vi har inga sovrutiner alls. Upp till 3 mån har jag läst att man inte kan skämma bort ett spädbarn och att det sedan är bra med rutiner. Alice är med på våra semesterrutiner för det mesta. Sover gärna i vagnen, i babynesten på en soffa eller säng, eller i någons knä. Vi hade vagnen med oss och hon sov mest i den på nätterna.

Vi har haft henne bredvid oss ute nedbäddad i öppet babynest på altanen på kvällarna och hon har sovit gott fast vi pratat högt och långt in på natten. Hon sover gott i vagnen på dagarna om vi är utomhus, men tid och längd varierar.

För några dagar sedan fick hon en sådan panik-attack med ont i magen. Hon var glad och skrattade, sedan vrålskrek hon plötsligt och blev helt genomsvett. Sparkade och skrek i 20 min och somnade sedan utslagen och sov i flera timmar. Ett sådant otrevligt skrik där man ser att hon får ont och nästan får panik själv. Lilla gumman.

Vi har inte provat magdroppar, men ska kolla det med BM vid nästa besök - känns som hon besvärar av gaser en hel del nu.

Skönt att vara hemma igen, även om semestern fungerat kanon med bebis. Namngivningen blev fin och mysig, med jordgubbstårtor i trädgården. Flera som förväntat sig ett dop, så kändes som detta blev uppskattat.

Idag börjar min riktiga mammaledighet. Hittills har vi varit lediga, med semester och föräldraledighet båda två under sommaren sedan Alice föddes.

... jag ses gärna och fikar - eller umgås på annat sätt - både denna och nästa vecka. Jag har börjat "mitt nya liv" 1 aug så äter nyttigt nu och försöker promenera bort graviditetsvikten.

• Javli

Hoppas att Alice snart blir bättre i magen Moa-Li. Vi har använt Sempers magdroppar och minifom till L i snart 2,5 månader och lär få fortsätta ett tag till. Har provat utan men det blev väldigt oroligt då. Detta beror säkert på att hon endast äter ersättning som är mycket tyngre för magen än bröstmjölk. Vi fick varma rekommendationer från BVC om båda typer av droppar och de flesta jag vet som ammar har kunnat sluta med dem vid 3 månader.

• KnytetsMamma

Skönt att ni haft det bra på semestern och att Alice trivts så bra. Vi har märkt att Frida sover som djupast när det är mycket liv och rörelse runtomkring henne. Skönt med tanke på att vi ju bara bor i en tvåa på 51 kvadrat :)

Just nu verkar Frida vara inne i en period då hon har stort behov av närhet, vill bli buren/sitta i knät nästan hela tiden och när hon sover på dagarna är det bara sjalen som gäller. Jag har försökt sätta henne i vagnen men då ser hon nästan panikslagen ut och gallskriker, likadant om jag lägger henne i sängen med mig bredvid och tänker amma henne till sömns (som jag gör inför natten) blir hon också panikslagen och skriker. Känns lite jobbigt att det är så och att det bara är sjalen som hjälper men jag får väl gilla läget och hoppas att det bara är för en period. Blir liksom ingen "egentid" alls när det är så här. Tur att man har en man som kommer hem på kvällen och som kan avlasta lite. Skönt också att vi snart har 2 veckor semester igen. Tidigare kunde vi lägga ner henne från sjalen och hon sov vidare men nu vaknar hon oftast inom 5 minuter om jag lägger ner henne, därför får hon stanna i sjalen. Hon har också börjat äta väldigt ofta på nätterna, i natt åt hon nästan 1 gång/timme och det är ju inte hållbart i längden, varken för henne eller för mig. Funderar på att stoppa in nappen någon av gångerna och testa om det hjälper för jag tror nog inte att hon är hungrig alla gånger som hon vill snutta.

Så, nu har jag fått beklaga mig lite, är ju underbart att ha barn så jag försöker gilla läget och tänka att det kommer vara brist på sömn och egen tid närmsta åren. Nu sover i alla fall Frida i sjalen och jag ska gå till stan och göra några ärenden. Vi ska hem till kompisar ikväll och äta tacos och vi ska köpa med oss bröd och skal samt att vi ska ta med efterrätt, har bakat glutenfria rulltårtor (hittade hallon i frysen när vi frostade av den i söndags) och en av kompisarna är glutenintolerant.

Ha en fortsatt bra torsdag, nu ser det ju ut att vara rätt skönt väder ute men får nog ta med paraplyet i alla fall. 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012