• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • franed

Det blev visst en tidig morgon... igen. E vaknade halv 5 och tyckte inte vi skulle sova mer, men nu har han somnat om och vad är klockan, 7.40, det är ju fortfarande morgon, det blir en lång dag det här. Men den ser ut att bli fin iaf, solen skiner och det är blå himmel
    Sandraf, angående träning, jag tror jag kan både onsdag och torsdag, minns inte vilka tiderna var de dagarna men vi kan väl kolla in väderprognosen i morgon igen och sen bestämma vilken dag som blir bäst. Nån mer som vill med så säg bara till. 
    Hoppas alla får en fin och härlig söndag  

• KnytetsMamma

Franed, jag vet ju hur det är med morgonpigga barn så jag lider med dig, dagarna blir verkligen jättelånga. Idag sov Frida faktiskt till kl.6 och vi kunde ligga kvar i sängen till kl.7 men då somnade hon å andra sidan inte förrän kl.22 igår kväll. Hittills idag har hon tagit 2 power-napar i sjalen och nu sover hon där igen och förhoppningsvis kommer hon sova lite längre stund. Vi har varit och tittat när Daniels brorson tillika Fridas kusin paddlat drakbåt, han är med i landslaget och de är på träningsläger här i Linköping i helgen för att träna inför VM som går i Milano i september.

Nu ska vi dricka lite kaffe och jag hoppas på att kunna sitta ner i lugn och ro när Frida sover, inte alltid det funkar att sätta sig ner ordentligt nämligen.

Ha en fortsatt skön söndag i det fina och varma vädret!!!Solig 

• Javli

Hej på er!
    Känner igen det där med morgonpigg bebis..hihi..Linnea tycker det är perfekt att gå upp vid 6 eller 7. Det är säkert ljuset också som gör att de små vaknar tidigt.

Tänkte fråga er om råd ang. vagn. Före Linnea föddes köpte vi en jättefin Brio Happy från 2009. Den är verkligen jättebra att gå i skogen med och har bra gung. Men för mig som inte är så stor och stark så blir den väldigt tung att ex lasta in i bilen. Vi är nu på jakt efter en mindre vagn och tänkte höra lite vad ni har för vagnar? Vi funderar lite på en Brio Sing eller Brio GO, någon som har erfarenhet?

• KnytetsMamma

Härligt, nu är det semester!!! Vi har precis varit och fixat pass till Frida och Daniel, vi ska inte ut och resa förrän i december (Kanarieöarna) men det var skönt att göra det när vi båda kunde följa med. Frida skötte sig galant och det blev ett ganska bra kort också. Men det var lite roligt, vi hade satt på Frida en blå- och brunrandig body med en "Fem Myror är fler än fyra elefanter"-elefant på magen och då sa hon som jobbade på passpolisen "jaha, så denna lille kille ska ha pass". Det hade hon ju inte sagt om hon hade haft rosa på sig, varför ska det vara så?! Jaja, strunt samma egentligen. Senare idag ska vi hämta bilen och bli ruinerade och imorgon kör vi till Öland, ska bli mysigt.

Javli, vi har ju en Brio Sing och den är bra men jag tycker nog att den är lite "skramlig", kanske är det för att vår vagn är välanvänd och begagnad eller är alla Brio Sing såna. Jag tror nog att Brio Go har lite bättre gung och fjädring, min lillasyster har en sån och de är väldigt nöjda. Dock är de betydligt dyrare än Brio Sing som det finns massor av på Blocket. Men det bästa är nog ändå att provköra vagnen och lyfta chassit och se hur lätt/tung den är. Fördelen med duo-vagnar är ju att man kopplar bort ligg- eller sittdelen från chassit och att den därmed väger mindre att lyfta. Brio Happy är väl en kombi-vagn va?

• franed

På onsdag skulle det passa mig bäst att prova på lite träning. Tyvärr verkar vädret just nu inte vara så bra på onsdag. Sandraf när passar det dig?
    Såg att korpen har gympa på Collegium där man kan ha bebisar med sig, tisdagar kl  10.00, nästa vecka har dom prova på vecka (gratis), kanske kan vara kul att testa
    Vi har en britax-smart vagn, gillar den för den är inte så stor och den är inte så tung. Kanske i minsta laget om man är lång (pappan tycker den är lite låg) men för mig (158cm) är den perfekt. Enkel att fälla ihop och lyfta in i bilen.
    KnytetsMamma, hoppas ni får en trevlig semester tripp till Öland
    Ha de bra allihop! 

• sandraf

Franed: Vilken tid var det på onsdag? Svärföräldrarna kommer förbi en sväng men det kan funka ändå. Annars kan vi ju ta det nästa vecka om det passar bättre för dig.

Benjamin vände sig från rygg till mage idag igen. Han får verkligen anstränga sig för att komma runt men när han väl hade lyckats pratade han nöjt!

Idag var första övningen med orkestern sen mars. Det var jobbigt men riktigt roligt! Erik höll ställningarna här hemma men på grund av dåligt middagssovande var Benjamin jättearg och ledsen. De fick gå ut och gå en sväng så att lilleman kunde lugna sig. Benjamin har pratat i ett kör i stort sett hela dagen och han sov nästan ingenting på em. Han är så rolig nu och han arbetar precis alla vaken tid. Han tar till och med pratpaus när han äter. :)

Nu har jag och Erik precis ätit varma mackor och jag ska försöka fjäska till mig lite massage. :)

Hoppas att ni alla får en god natts sömn!

• KnytetsMamma

God morgon :) Vi har haft en god natt, Frida lyckades somna i min famn i soffan igår vid 20.30 och jag kunde sen lägga ner henne i soffan där hon sov vidare till 23.30 då Daniel kom in med henne till mig. Jag trodde absolut att hon ville äta då men hon sov vidare och åt inte förrän klockan var närmare 2.30, det var alltså det längsta sovpasset Frida haft hittills, hela 6 timmar!! Men sen efter det var det mat igen varje-varannan timme tills vi gick upp halv åtta. Men man känner sig ändå utvilad när man fått sova 6 timmar i streck Glad

Nu sitter Frida i babysittern och begrundar sin ena hand ingående, hon har nog snart börjat förstå att hon har fingrar på handen också så det är kul att se hur hon utvecklas. Hon är liksom Benjamin en pratglad liten filur och pratar också i matpauserna. Det är så härligt att se allt som händer men samtidigt tycker jag att det är lite läskigt att det går så himla snabbt.  Frida blir 11 veckor imorgon och jag tycker att hon föddes nyss...snart kommer hon väl springa omkring här hemma.

Idag sticker vi till Öland så nu kommer jag lysa med min frånvaro här i tråden fram tills i helgen då vi kommer hem. Ha det så bra allihopa så hörs vi!! 

• franed

Passet i morgon är 13.30, på yr.no verkar det just nu som att det inte ska börja regna förrän runt 16 i morgon... Men nästa vecka kan jag nästan när som helst om det passar bättre. Nu dax för lunch

• Lilla a76 385

Tänkte ta med mig hela familjen till öppna förskolan i Valla imorgon em och kolla in läget. Är det någon annan som varit där el ska dit?? I veckan börjar babysim oxå och sen ska den där hemska sprutan tas skönt att vi är hemma båda den och följande dagarna...
    Franed/Sandraf: ser att ni pratar träning. Är det mama booth camp el annan?? Jag vill gärna hänga på, men kan inte denna vecka då Anders fortfarande har semester och vi hr saker inplanerat..

Har haft en sommar full med äventyr. Var dödstrött efter Hollandsresan och har haft skön veckan nu då vi sovit ikapp missad tid nu är det sista veckan semester och då börjar allvaret för Ester..
    Hon utvecklas så det knakar. Har hittat händer och fötter, har en vilja av stål- inte bara att göra saker som hon inte vill. Har vänt sig till några gånger, men tror inte det är en aktiv handling. Pratar och gestikulerar hela tiden och vill vara med upprätt.
    I förra veckan bytte vi från liggdel till sittdelen. Hon stortrivs nu i vagnen även under vaken tid.... La en liten kudde under rumpan så planar det ut rätt bra. Sen har vi fårfällen i så det inte blir så stor yta att famla runt på när vi kör med vagnen.

Nu ska vi äntligen få ordning med allt i esters rum, hon måste om ett litet tag flytta över från korg till spjälsängen.. Stor flicka vi har här hemma

Nu ska här göras lite nytta medan strumpan sover.

• franed

Japp, vi pratar mama booth camp, jag såg även att korpen har mammagympa på collegium, prova på nästa vecka på tisdag. Nån som vill prova? Men om du också vill prova mama booth camp lilla a så kanske vi ska ta det nästa vecka? Jag kan inte onsdag nästa vecka men alla andra dagar.

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012