• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Har just nu lyckats med något jag inte lyckats med hittills på de 6 veckor som Frida har varit en del av vår familj, lilla F somnade i min famn i soffan, jag bar in henne i sängen och hon fortsatte att sova och sover fortfarande (dock bara 10 minuter än så länge). Känns så skönt att det faktiskt GÅR att få henne att somna utan att bäras i sjalen så jag är nöjd bara det, sen är det ju en bonus om hon sover en stund till. Blir spännande att se detta :)

Ska passa på att förbereda ugnspannkakan jag tänkte att vi skulle äta när Daniel kommer hem, det är gott och smidigt. Ikväll ska vi sen testa med mjölken jag samlat upp, har nu fått ihop drygt 100 ml så vi får väl se hur mycket hon äter. Ni som gett på flaska, hur gör ni för att få mjölken i rätt temperatur? Just nu står flaskan i kylen och det är ju för kallt. Räcker det att ställa den i lite vattenbad? Och vilken temperatur ska den ha egentligen? Hoppas nån hinner svara innan det är dags för matning. 

• Javli

Hejsan!

Härligt att läsa om era små!

Även Linnea växer och frodas, hon har haft en del bekymmer med magknip men med bättre rapning och lite längre mellan målen verkar detta ha löst sig! Härligt =).

Hoppas det går bra med flaskan idag Knytets mamma! Vi matar ju Linnea enbart med flaska och för bröstmjölk är det bäst om det värms upp i vattenbad. Ersättning kan man köra i micron men sammansättning på bröstmjölk är tydligen annorlunda enligt BVC och värms därför bäst upp i vattenbad. I micron är det lätt att värmen blir ojämt fördelat så att vissa delar är varma och andra kallare, då är det lätt att bebisen bränner sig. Vattenbad ger mer jämn värme men glöm inte att skaka flaskan ordentligt efter uppvärming så att den är jämnvarm. Linnea tycker om när maten är lite mer än ljummet varmt.

• franed

Kollade just med M hur han gör med mjölken vid matning med nappflaska. Han värmer faktiskt i micron, men tar ut och skakar på flaskan hela tiden. Cirka 30 sekunder om mjölken är kylskåpskall och det är cirka 100ml mjölk i flaskan. Men mycket viktigt att ta ut och skaka lite med jämna mellanrum så det blir jämnvarmt. Kroppstemperatur är det på mjölken E får.  E får ungefär 100ml per gång men det är inte alltid han äter upp allt. Som jag förstod det på bvc är ju risken med att värma i micro att det blir för varmt (precis som du skrev Javli), men om man tar ut den hela tiden och kollar behöver ju inte det hända. M tyckte det var baltigt med vattenbad och verkar va nöjd med microvärmningen Lycka till med matningen nu KnytetsMamma
    Vi  var på bvc i dag, nu är E 62 cm lång och väger 5830g. Undrar var det här ska sluta...  
    Grattis lilla a till att du blivit faster. 

• Moa Li

Vi var på bvc igår och Alice har gått upp 1 kg på 2 veckor och väger nu nära 4 ½ kg, 4440 g. 3 veckor gammal och växer så det knakar. Sover och äter  mycket Skrattande

Vi har invigt vår babybjörn och Alice gillar den verkligen. Nu känner jag mig mer rörlig med henne på magen. mysigt är det också.

• Lilla a76 385

Mamma boothCamp: såg att man ska anmäla sig för att säkra plats.. Speciell dag och tid, om vi ska försöka gå tillsammans?? Vad säger ni Sandraf o knytetsMamma ( å ni andra som är intresserade)??
    Det börjar v34 och är må-fre (mån

• Lilla a76 385

Konstigt att inte hela inlägget kom med..
    Det var dock så tidigt på morgonen så att minnas vad jag skrev är att glömma, haha... Nu är vi pigga och vakna. Pratat med BVC, vilket tog en vecka att lyckas få en telefontid, vad gör man om man behöver prata med dem lite mer "akut" än jag nu behövde?? Är det barnakuten som gäller då!!??

BoothCamp: alla dagar i linköping m samling vid gamla brandstation vid ån... Anmäla för att försäkra plats, står det på hemsidan.

• franed

Jag vill också träna. Vilken dag har ni tänkt? Var inne på hemsidan och skrev en intresseanmälan, sen hittade jag nåt annat formulär där man skulle önska dag också. Har inte fyllt i det än. Men vore kul om vi kan gå tillsammans. Kan, som det ser ut nu vilken dag som helst.
    Jag var och köpte en ny babysitter igår, den jag hade var gammal och gick inte att tvätta. Den nya gungar lite och har en båge med kul figurer. Att den gungar funkar bra, figurerna är mindre populära. E är rätt så misstänksam mot dem och gillar läget bäst när de är långt bort. Där fick jag för att jag skulle göra det lite roligare Nu har han somnat i den. Tror det blir min nya favorit grej .
    Ha en bra dag alla! 

• Lilla a76 385

Jag kan vilken dag som helst jag med, men före lunch (10.30) är kanske att föredra så man har dagen kvar till annat.. Eller?? Bokar man sig för en gång i taget eller flera, tro?? Försökte skriva detta i de tidigare inläggen, men får inte med hela när jag skickat de från mobilen
    Undra om jag gjort någon illa, så de straffar mig med bara halva inlägg :-P

• franed

Före lunch tycker jag också verkar bra. Då var det tis, tors och fre man kunde välja på. Tis eller tor kanske?

• KnytetsMamma

Det gick sådär när vi testade med flaskan igår, tror vi valde fel tillfälle (Frida var inte tillräckligt hungrig). När hon sen var tillräckligt hungrig var jag tvungen att amma eftersom mina bröst spände så. Men jag samlar mjölk idag också så får vi testa igen ikväll. Det var i alla fall inga svårigheter att värma den lilla flaskan i vattenbad.

Igår när jag var så stolt och lyckats få Frida att somna i min famn sov hon vidare i drygt 2 timmar i sängen, det var helt otroligt och så underbart skönt för mig som annars är van vid att ha henne i sjalen när hon sover. Hon sov väldigt djupt så vi trodde nästan att hon inte skulle vakna på flera timmar. Gjorde ett nytt försök i förmiddags att få henne att somna i famnen men det gick inte så det fick bli sjalen, nu sitter hon där men är inte så nöjd, har nog ont nånstans för hon knorrar runt och åmar sig, får väl se hur länge hon vill sitta där. Jag hade ju hoppats på en stunds vila i fåtöljen när jag ätit, blir kanske inte så.

Sen är det dags för BVC i eftermiddag, ska bli spännande att se hur mycket hon väger nu, 2 veckor sen sist. Alla barn i den här tråden verkar växa väldigt bra så det är ju skönt men det blir tungt för oss som ska bära runt på dem.

Jag kan alla dagar utom onsdagar under hösten, det är då vi tänkt att Daniel ska vara hemma och jag ska jobba. För min del spelar det ingen roll om det blir förmiddag eller eftermiddag. Ska gå in och läsa lite ordentligare på hemsidan. Jag har nog inte riktigt förstått vad det är för typ av träning eller var vi ska vara, såg att man skulle ses vid Stångån men var ska man träna där omkring? Barnen ska ju vara med så man måste ju vara på en och samma plats hela tiden, kan ju liksom inte t ex springa runt ån direkt.

Kul med nya babysittern Franed och skönt att E kunde somna där själv, då vet du var du ska sätta honom när du vill att han ska somna.

Nu ska jag avsluta lunchen och hoppas att Frida vill fortsätta sitta i sjalen en stund till så jag får vila lite. 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012