• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Javli

Nu är verkligen sommaren här!

Hur sover era små i värmen? Linnea har haft svårt att komma till ro på dagen pga värmen men sover desto mer på natten då. Idag fick hon ligga på en filt i skuggan och det uppskattades verkligen.

Annars händer det massor nu, Linnea vill hela tiden att vi ska prata med henne och häromdagen höll vi upp henne framför en spegel...hihi..hon pratade på med bebisen på andra sidan =).

Ha det toppen i värmen!

• Moa Li

Igår blev Alice 1 månad. Idag satt hon på knä i mitt knä och vi pratade med varandra, och då kan hon hålla huvudet själv. Stor skillnad senaste veckan, tycker jag.

Satt preses och diskuterade med min man när bebisar kan sitta själva och fick svar nu då, att Benjamin kan sitta själv utan stöd vid 3 mån. Det är så fantastiskt att se bebisarnas utveckling.

Imorgon ska Alice få träffa gammelfarmor igen och nu väger hon nästan 2 kg mer än sist de träffades då hon var 2 dagar gammal. Vr och vägde och mätte idag och hon är 57 cm lång och väger nästan 5 kg, 4690 g.

Babysittern är helt klart en favorit. Tar med mig den när jag åker bort på äventyr.

• sandraf

Idag blir min lilla plutt hela 3 månader. Jag läste någonstans att bebisar inte längre räknas som spädbarn när de blivit 3 månader så nu är min bebis bara en bebis. På måndag är det dags för de hemska 3 månaders sprutorna. Som tur är är Eril ledig så vi kan hjälpas åt när det blir jobbigt för lilla älskling.

Javli: Benjamin har haft svårt att komma till ro på em och kvällen den senaste veckan. Det har ju inte varit varmt hela tiden så jag undrar om han är i en känslighetsfas i sin utveckling just nu. Men det är varmt åt honom också. Blöja är det enda klädesplagg som fungerar.

Moa Li: Benjamin har ju stöd av soffans ryggstöd när han sitter och han kan bara sitta en kort stund innan han välter. Det tar nog ett tag innan han kan sitta helt utan stöd men han är i alla fall på g.

Det ska bli så spännande att gå till bvc på måndag för vi har inte varit där på en månad. Jag hoppas verkligen att han har planat ut gällande vikt och längd men min arm och hans kläder säger att så nog inte är fallet. Ja, ja bara han är frisk och mår bra.

Idag är Erik ledig (enda dagen den här veckan) så vi ska ta en tur på Tornby och se om vi hittar lite kläder i strl 68 tför vi har nästan inget i den strl och det verkar som att han snart är på väg dit.

Dags för frukost!

Ha en bra dag!

• Moa Li

Nu har min Alice-bebis börjat att le och hon tar ögonkontakt allt oftare. Oj, vad det värmer i mammahjärtat.

I helgen ska vi ha en namnfest för Alice. Jag och "pappa" ska baka somriga jordgubbstårtor. Hon kommer att få ett guldhjärta i kedja som "födelsegåva/dopgåva" och vi ska plantera en solros i en kruka (och flera utmed huset) som en "cermoni" för henne, som jag ska hålla vid liv och plantera nya solrosor tillsammans med henne kommande somrar. Hon var inte större än en solroskärna första gången vi såg henne på ultraljudet (14 mm) med ett litet pickande hjärta.  Kommer alltid minnas den dagen. Hon var ett växande hopp. Det får bli ett alternativ till dop, då vi gifte oss borgerligt och inte är med i kyrkan, men ändå vill ha en liten fest. Jag ska skriva en litet dikt/berättelse till henne om hennes namn, varför vi valt dem och vad de betyder. Och att vi planterar ett frö som ska växa och bli stor, stark och vacker - precis som hon.

• KnytetsMamma

Hej svej :)
    Nu är vi tillbaka efter en underbar vecka i sommarstugan i Skåne, vi matchade ju verkligen in vädret perfekt Solig . Vi började med en helg i Göteborg som bjöd på dopkalas på Öckerö och möhippa/svensexa för lillasyster och hennes man, väldigt trevligt. I måndags körde vi ner till Skåne och var sen där ända tills i lördags eftermiddag då vi styrde kosan mot svärföräldrarna i Huskvarna där vi var tills igår kväll. Nu är vi alltså hemma i Linkan igen och Daniel har 1 veckas semester kvar, skönt. I stugan har vi badat, plockat svamp, myst med Frida, promenerat och blivit bortskämda av mina föräldrar (inte lagat mat en enda gång på hela veckan).

Nu sover Frida i sjalen och vi ska gå ut en sväng, gå till bibblan och sen gå och handla lite och fylla på kylen nu efter semestern. Annars har vi inte så mycket planer för veckan mer än BVC och 2-månaders läkarkontroll på torsdag och bröllop på lördag. Daniel vill gärna ut och kitesurfa nån dag så är det bra vind gör vi säkert det.

Det har hänt väldigt mycket med Frida under veckan i Skåne, hon ler väldigt mycket, har blivit mycket stadigare i huvudet och följer med mycket mer med blicken. Nackträningen gillar hon fortfarande inte (som Elvin utan hon är nog mer som Benjamin) men det går ändå framåt, hon lyfter huvudet lite grann även om hon är tokförbannad och skriker massor. Men förr eller senare kommer hon ju lära sig så jag känner mig inte stressad.

Vi har funderat lite på babysim men inte bestämt om vi ska gå, jag gillar inte att bada och sen är vi inte så sugna egentligen. Men vi ska kolla upp det igen så får vi se hur vi gör, det verkar ändå kul för barnet så man får kanske offra sig :)

Nej, nu ska vi gå ut en sväng.
    Ha det så bra så hoppas jag att vi ses snart igen när semestrarna är slut. 

• sandraf

Angående att lyfta på huvudet. Ena dagen lyfta Benjamin knappt något på huvudet, för att nästa dag ligga stadigt på armbågarna och titta åt alla håll. Nu är han superduktig på att lyfta på huvudet, till sin mammas och pappas förtjusning.

Nu är vi påväg till bvc och de hemska 3-månaderssprutorna. Vi får väl se vem av oss som tycker att det värst. Ikväll sen tänkte jag börja grundmåla över den tokturkosa väggfärgen i Benjamins rum. Det ska bli så kul att göra fint åt honom där. Han kommer visserligen bo inne hos oss ett bra tag till men han ska ju ändå ha ett rum för sina saker och att leka i.

Moa Li och Knytetsmamma: Visst är det härligt och alldeles underbart när ens lilla plutt börjar ha ögonkontakt och le. Man blir jeöt varm i hjärtat! Erik blev lite rörd första gången Benjamin log mot honom.

Ha en bra dag!

• sandraf

Usch Benjamin har precis haft sin värsta kväll någonsin. Jag vet inte om det var en rejäl fis på tvären eller om han mådde dåligt av dagens sprutor men skrek somhan aldrig tidigare gjort gjorde han. Han var så ledsen att han inte ens kunde äta och då är det illa. Vi beslutade oss till slut för att testa om han blev lugnare av att åka bil och det fungerade som tur var. Vi var ute och åkte i nästan en timme och när vi kom hem mådde lillfis bättre. Jag hoppas att han aldrig mer blir såhär för det var hemskt! Han har varit arg och ledsen förut men nu var det så illa att till och med jag började gråta. Han har sovit nästan hela dagen så jag antar att han har mått lite sådär hela dagen.

Att få sprutorna gick i alla fall jättebra! Han blev arg och ledsen men inte värre än vad han var när vi var på Jula igår. :)

Nu håller vi tummarna för att han ska sova gott och må bra i natt.

• KnytetsMamma

Usch Sandraf, aldrig kul när ens små är ledsna och skriker. Frida har haft några sådana stunder senaste veckan men det har inte varat speciellt länge. Men det är ändå jobbigt att se och höra och att inte kunna trösta. Vi tror att det i hennes fall är en kombination av att det var för varmt förra veckan och att hon är inne i en utvecklingsfas (8 veckor snart) så vi hoppas att det var en tillfällighet.

Nu sitter Frida i babysittern och hickar och tittar på Nalle Puh-figurerna som hänger ovanför henne, hon ska snart få lite mat och sen ska jag se ifall hon kan sova lite i sjalen, hon är nog eg. trött för hon gäspar rätt ofta men ville ändå inte ligga kvar i sängen.

Vi har inte så mycket planer idag, jag hoppas att mannen mår bättre. Vi var iväg en sväng igår kväll och när vi kom hem mådde han illa och spydde några gånger och gick sen och la sig. Hoppas det är något han fått i sig så det inte är magsjuka, jag VILL inte bli sjuk och KAN inte bli sjuk heller.

Nej, nu är Frida otålig, ska ge henne lite mat.
    Ha en bra dag!! 

• franed

Fy, stackars Benjamin. Hoppas ni får en bättre dag idag. Bilen är ett bra sömnmedel tur den finns att ta till när det behövs. I dag tyckte Elvin att det var dags att vakna kl 5, kan lugnt säga att jag inte delade den uppfattningen... Nu sitter han och stirrar med stora ögon på figurerna  i sin babysitter, han verkar inte veta om han ska gilla dom eller inte. Tror nog, gillar inte, kommer att vinna i den här gången också. 
    Håller tummarna för inte magsjuka KnytetsMamma, men hoppas mannen kryar på sig snart.
    Ha en bra dag i solen  

• KnytetsMamma

Det var inte magsjuka mannen fått för han mår bra idag, skönt. Vi har varit en sväng i Röda Korset-butiken i Berga, fyndade en babysitter för 30 kronor, en med lite mer svikt i än den vi har. Nu har vi ätit lunch och Frida har just somnat i min famn med bröstvårtan i munnen:) Får se om jag kan lägga ner henne sen utan att hon vaknar.

Blev en paus här mitt i skrivandet, Frida vaknade av sig själv så vi satte henne i den nya babysittern och trodde att hon somnade direkt för hon slöt ögonen direkt. Men det var inte så utan hon slog upp ögonen efter en stund och var ledsen. Får se ifall hon somnar eller om Daniel får ta henne i sjalen ändå, vi hoppas ju på att kunna minska på det och att hon ska kunna somna av sig själv.

Franed, här vaknade vi också tidigt idag, tror Frida slog upp ögonen 5.15 så då var det bara att gå upp och liksom gilla läget. Men man blir ju rätt trött senare på dagen, det är ju fotboll senare i eftermiddag och då hoppas jag kunna ligga i soffan och kolla på matchen. Annars hoppas jag att Daniel kan vara uppe lite med henne ikväll så jag kan lägga mig tidigare och sova lite själv. I söndags kväll när vi kom hem från semestern la jag mig vid 21.30 och Daniel och Frida var kvar uppe. Han lyckades få henne att sova i soffan och där låg de till 01.30 innan de kom in och det var dags för mat, det kändes väldigt lyxigt att få sova så länge själv i sängen.

Någon som har lust att ses nästa eller näst-nästa vecka föresten? Fika eller picknick kanske? 

Nu sover Frida, ska kanske passa på att vila lite jag med *gääääääsp*

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012