• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Uppdatering från BVC-besöket. Nu väger "lilla" Frida 5430 gram och är 56 cm lång, lilla tjejen börjar bli stor. Vi kan nog snart plocka undan kläderna i stl 56 :)

Nu ska jag ut i regnet och möta Daniel med hans regnkläder. Ha det bra!! 

• sandraf

Tisdagar och torsdagar fm låter jättebra tycker jag. Bra med en vilodag emellan. Har någon kommit fram till om man ska anmäla sig till ett pass eller hur det fungerar? Jag är supertaggad till att börja träna!

Knytetsmamma: vad skönt om Frida har lite lättare att somna, det kanske kommer med att hon blir äldre.

Franed: Babysitter är min favorit! Benjamin tycker att det är roligt att kunna vara med när man till exempel håller på i köket. Jag måste dock ge honom en del uppmärksamhet emellanåt för annars tycker han att det blir tråkigt. Det räcker oftast med att stå så att han ser mitt ansikte och prata med honom. Han tycker om leksakerna vi har på babysittern men oftast är det roligare att prata med mig.

Benjamin har haft två dagar när han har sovit mycket och när han väl har varit vaken har han varit ganska ledsen. Han har nog haft lite fis på tvären och varit lite trött. Han satt mycket hos min kompis och hennes man nu när de var här och det tyckte han var jättekul men det är nog ganska tröttsamt för honom att busa så mycket.

Jag har börjat virka ett överkast till Benjamins säng så jag ska nog ta och fortsätta med det nu.

• 12Juni

Oj oj alla växer så det knakar. Maja är åtta veckor och väger nu 4830g å är 55,5 cm... Innebär en ökning på nära 2 kg å 8 cm haha... Otroligt:) MoaLi - lite skoj att vi va beräknade samma bf men att det nu skiljer 5 veckor mellan våra små :) så mycket för att lita på bf

• Moa Li
    12Juni skrev 2012-07-19 21:21:43 följande:
    Oj oj alla växer så det knakar. Maja är åtta veckor och väger nu 4830g å är 55,5 cm... Innebär en ökning på nära 2 kg å 8 cm haha... Otroligt:) MoaLi - lite skoj att vi va beräknade samma bf men att det nu skiljer 5 veckor mellan våra små :) så mycket för att lita på bf
    Ja, fast de ligger rätt näta i längd och vikt ändå. Alice är nästan 4½ kg och 56 cm. !Glömmer" att hon är så liten, för hon är rätt stadig
  • 12Juni
    Moa Li skrev 2012-07-19 21:28:11 följande:
    Ja, fast de ligger rätt näta i längd och vikt ändå. Alice är nästan 4½ kg och 56 cm. !Glömmer" att hon är så liten, för hon är rätt stadig

Ja de är väldigt lika i vikt å längd.

Nu på morgonen ska jag på efterkontroll på kvinnohälsan. Om jag går igenom den utan anmärkning så är jag sååå sugen på att börja röra på mig lite mer med träning!

Tänker testa mammabootcamp en gång för att se vad det är. Annars har jag ju kort på actic, men lite skönt att kunna ha med Maja på träningen med. Mindre logistikproblem hemma då när mannen med tränar en del.

Är det någon som tänkt gå på vattenlek i höst? Jag har anmält mig till start v 34 på onsdagar.
  • KnytetsMamma

Så, sista dagens om Daniel jobbar innan 2 veckors semester, ska bli så himla skönt. Igår kväll packade vi och det är rätt stor skillnad att åka med en liten bebis och bara åka själv, även om det inte är mycket saker som ska med måste man ändå tänka på ett annat sätt. Men nu är nästan allt färdigpackat så det är skönt. Jag ska gå och hämta bilen (vi har den parkerad i Tannefors) i eftermiddag så att vi kan försöka komma iväg så fort Daniel slutar jobbet kl.16, sen tar vi matpaus på IKEA i Jönköping och sen hoppas vi att resan mot Göteborg går bra. Vi har en lägenhet i Krokslätt i Göteborg (egentligen i Mölndal men den ligger precis på gränsen mellan Göteborg och Mölndal) så där ska vi bo i helgen tillsammans med mina föräldrar. Det är skönt att det inte är så varmt väder ute för vi har ingen AC i bilen och det hade ju inte funkat att åka med en bebis i bilen om det hade varit typ 30 grader på dagen, då är det bastu i bilen på kvällen.

Även idag har jag lyckats somna Frida i min famn och nu ligger hon och sover i sängen, hoppas att hon sover en stund till så jag hinner äta lunch i lugn och ro. Vi var ute och gick en sväng i förmiddags och när vi kom hem tänkte jag att hon skulle få bada (visserligen bara i vasken men det behövdes för hon hade gammal mjölk över hela sig). Frida tyckte dock inte det var lika mysigt utan gallskrek och efteråt när hon fått på sig ny blöja och kläder skrek hon så jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Hon ville inte ha mat utan bara skrek. Då virade jag in henne i hennes varma filt, in med nappen och vaggade henne i famnen, då somnade hon nästan direkt och sen kunde jag bära in henne och lägga henne på vår säng. Nu får vi se hur länge hon sover, en stund hoppas jag.

Kul att alla barn växer och frodas, Frida hade ju "bara" gått upp ca 400 gram på 2 veckor nu så det var lite mindre än sist men hon följer sin kurva fint, ligger precis mitt på "normalkurvan" på längden och några snäpp över på vikten. Om 2 veckor är det dags för läkarbesök för henne, hoppas att allt ser bra ut.

Jag är sugen på mamma boot campen i höst men tycker det är lite svårt att redan nu bestämma vilka dagar, men tisdagar och torsdagar tror jag att jag kan i alla fall. Sen tror jag inte att jag ska gå 2 dagar/vecka, tränade inget organiserat innan jag blev gravid så tror inte jag tänker börja nu direkt heller. Promenader dagligen räcker gott för mig, jag har inte direkt haft några problem att bli av med kilona jag gick upp under graviditeten utan det har rasat av mig och jag är nu lite rädd att jag ligger på mindre än inskrivningsvikten och det får inte fortsätta så för då var jag rätt nöjd med min vikt. Men vi får väl se på efterkontrollen, har ingen våg hemma så jag vet inte vad jag väger nu.

Nej, dags för lunch innan lilla Frida vaknar, skulle ändå inte förvåna mig om hon bestämmer sig för att vakna precis när jag har värmt min mat, det slår nämligen aldrig fel Glad 

Ha det nu så bra allihopa. I sommarstugan i Skåne har vi inget internet så jag kommer vara frånvarande här i tråden nu i ca 1 vecka, ska bara njuta av att vara ledig och ha sällskap av andra vuxna hela dagarna som också vill mysa och gosa med Frida. Så får vi boka in en ny picknick/fika sen när semestrarna är slut. Jag kan igen vecka 32 och 33 och sen har Daniel semester igen vecka 34 och 35.

Vi hörs!! 

• sandraf

Knytetsmamma: när vi badade Benjamin i ca 37 gradigt vatten bara skrek han men när vi sen tog lite varmare vatten tyckte han att det var ganska mysigt att bada. Vi har vattnet så att det känns lite varmt på våra händer, strax över ljummet. Ha det nu så trevligt på semestern och njut av att andra kan ochvill hålla din lilla skrutt så att du och din man får lite egentid.

Jag tränar gärna två dagar i veckan i alla fall först bara för att komma igång. Jag behöver göra det ordentligt för att det ska bli något över huvud taget.

Idag har vi en fixardag ute i solen. Erik och hans pappa hat börjat fixa med vårt garage som är i akut behov av att stadgas upp inför vintern. Jag och Benjamin klipper gräs och rensar rabatter. Eller ja, jag klipper gräs och rensar rabatter och Benjamin sitter i sin babysitter under två paraply och tittar på. Nu har det dock varit lunch för lillskrutten.

Slut på lunchen dags att fortsätta.

• Javli

Hej!
    Jag hänger gärna med på Bootcamp, anmälde mitt intresse på måndagar, tisdagar och torsdagar. På onsdagar ska vi gå på babysim på Simsalabim =)

• Moa Li

Bootcampen kostade 120 kr per gång. Någon som sett om de har klippkort eller liknande? Tror jag ska passa på att gå på gym och pass på måndagar under hösten, då "pappa" är hemma och föräldraledig. En hel del kilon har försvunnit nu, men har en hel del kvar, då jag inledde graviditeten på plus.

Jag vill också gå på babysim, men inte anmält mig dit än. Är simsalabim på badhuset?

Första gången vi badade Alice så skrek hon också massor. Inte alls kul. Sedan har hon badat med pappa i badkaret och det har hon gillat - ser ut som hon ler hela hon när hon kan plaska fritt och simma med benen. Tror också att vi hade för kallt vatten första gången, samt att hon var i badbaljan. 

Ha det så mysigt på semestern, Knytetsmamma

• Lilla a76 385

Bootcamp har klippkort (5ggr för 100,-/gång och 10ggr för 90,-/gång..) funderar på en gång i veckan och gym- för ryggens skull... Tror jag behöver det mer än någonsin nu. Tycker dock det är rätt trist med maskiner... Behöver eg prova bootcamp för att veta om det är något man/jag vill/kan göra flera gånger i veckan.. Det som talat för det är ju att E kan vara med frågan är om man är ute?? Blir det inte lite kallt och trist väder för de framåt hösten!!?? (skäl att slippa träna!? ) hmm
    Jaja...

Har kontaktat olika babysims arrangörer för att försöka få en plats, men Anders vill gå och då krävs em/kväll alt helg... Får se om jag får napp, har inte hört något sen jag skickat förfrågan, men det är sommar och uppehåll, så inte direkt väntat heller just nu...
    Ester bara älskar att bada i balja iaf så hoppas det blir en bra och trevlig upplevelse för henne.

Var på yogi igår kväll och åt indiskt.... Gud vad gott det är!!! Lite firande av A semester ( å lite nostalgi/firande då det var där första dejten avslutades för tre år sen rätt så precis... )
    Ester sköter sig galant, men vill inte sova i vagnen... Sitter med och tittar på allt och alla och somnar sen i famnen och kunde läggas ner i soffan mellan oss, där hon sov gott hela måltiden

Ska planera semester bara Anders vaknar (såklart kan jag inte - för en gång skull- somna om efter amning) Behöver en plan för bilåkande/husbilåkande (skönt att vi har en sån när vi ska ner till Holland på bröllop) när Ester är med... Samt att vi måste lösa katterna under tiden vi far runt och semestrar...
    Ska bli kul att göra sommar på ett annorlunda sätt i år, då man har annat att ta hänsyn till än bara oss själva.
    Funderade mycket kring flygandet som tänktes för Holland och kände att det var tidigt (både i ålder och klockslag) samt att det blir kort tid på en lång resa... Har nu ordnat husbil så det blir en vecka semester i Europa, typ.. Tar det lugnt ner och stannar och kollar läget i Danmark, Tyskland och Holland innan bröllopet och sen en extra dag efter bröllopet på plats innan hemfärd och ett stopp i Tyskland och Ullared... Får se hur planen bli och vad vi gör, är ju fler som vill få ut något av ledigheten... Å andra sidan är jag nöjd med om Ester trivs på resan och jag får se brudparet samt kolla lite i Ullared på vägen hem, sen kan Anders få sina stopp m sevärdheter el vad han nu vill..

Kolonihäng under helgen om vädret vill- annars slappa hemma
    Nehe ska försöka somna lite igen... Blir så himla trött senare i dag annars

Trevlig sommar alla!!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012