• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • sandraf

Vad skönt Knytetsmamma att det inte var magsjuka! Nu har jag äntligen internet igen och slipper därmed skriva på den hopplösa mobilen. Mobilen är ju inte hopplös då utan att skriva på den här sidan från den.

Idag har jag och Benjamin varit på Ikano och shoppat med en kompis och sen åkte vi hem till en annan kompis och åt mat och fikade. Jättetrevligt för oss att komma iväg lite och skönt för pappa Erik att få lite egentid hemma. Vi är ju hemma väldigt ofta annars så det är inte mycket tid som han får ha alldeles för sig själv. Nu har Benjamin däckat i soffan mellan oss. Han har varit supersnäll idag och sovit/legat i vagnen och pratat hela dagen.

Jag kan tänka mig att ta en fika/picknick nästa vecka om någon har lust. Vi har inget inplanerat så för oss passar det i så fall närsom.

Nu ska jag se om jag kan beställa ett sånt där solskydd som du hade Knytetsmamma. Även om sommaren snart är slut betyder det ju inte att solen försvinner helt (den har i och för sig inte varit så närvarande i sommar heller).

Förresten, har ni börjat läsa böcker för era små? Jag har läst massor om att man ska börja jättetidigt och att det kan vara en så bra aktivitet för pappan och bebisen, men det känns ju lite fånigt tycker jag, när inte Benjamin bryr sig ett endaste dugg om boken. Han tycker om när man pratar med honom men boken ägnar han inte en blick.

Ha en trevlig kväll och natt allihop!

• Moa Li

Hej hopp!

Planerar ni dop?

Vi gifte oss borgerligt och planerar för en "borgerlig" namnfest nu i helgen.

Jag har nu (dagen innan kl. 2 på natten) skrivit ett "brev" till vår lilla tjej som berättar vad hennes namn betyder, varför hon fått dem och varför vi valt de gåvor vi valt att ge henne.

Vi har köpt ett hjärta i guld och ett smyckesskrin i silver (med hennes namn ingraverat på) som vi fyllt med solrosfrön (!)

Alla som är med på namngivningsfesten får ta med sig solrosfrön ur skrinet och plantera dem tillsammans med vår dotter. Jag har skrivit i brevet, (som jag både har skrivit ut och som jag tänkt läsa högt) att om vi sparar fröna från solrosorna i höst och förvarar dem svalt under vintern så kan vi plantera nya solrosor och spara de fröna, så vi kan få solrosorna att blomma varje sommar så länge som vi vill. Hoppas Alice vill plantera solrosor med mig sedan.

...jag har även skrivit att försa gången vi såg henne (på ultraljud i mammas mage) så var hon 14 mm stor. Liten som ett solrosfrö, men med ett stort pickande hjärta...

Vi har valt att ha en vanlig vit sommarklänning. Min man har en jättefin virkad dopklänning i sin släkt, men jag tror det blir för stort/högtidligt. Vi ska fotografera henne med guldhjärtat under dagen. Hon får använda det så mycket hon vill sedan, från och med att hon är så stor att hon själv kan välja det.

Vi kommer vara i en sommarstuga och jag och pappan ska baka jorgubbstårtor. Jag har köpt en gullig med en stork som håller en bebis i ett knyte i näbben. "Doptårta" och "doppresenter", men det blir ingen egentlig cermoni. Så har vi valt. Hade jag haft mer tid hade jag letat på en "förrättare" som kunde "läsa" brevet och hålla i det hela. Men kommer bli en fin dag ändå. Bara närmsta familjen är bjudna.

...kul förresten vad namn betyder ... Solig

• KnytetsMamma

God morgon :)
    Jag och Frida är uppe tidigt som vanligt, vi har dock sovit jättebra i natt. Frida somnade 20.30 och sov sen nästan 5 timmar (!!!!!) innan det var dags för mat, helt otroligt. Hoppas det fortsätter på samma sätt. Sen har det visserligen blivit rätt många gånger till med mat sedan dess men det är skönt att hon sover bra. Nu sitter hon och sprallar med benen i den nya babysittern, vi köpte en Babyseat Pluto från Babyproffsen, det är mer gung i den än den vi hade innan så denna gillar hon mycket bättre.

Igår var vi på BVC, Frida fortsätter att växa och är nu 57,5 cm lång och 5710 gram tung, stora tjejen. Hon ler och pratar massor men vi måste bli bättre på att lägga henne på mage, läkaren igår förespråkade det och poängterade hur viktigt det är (*suck*) så nu blir det träning flera gånger varje dag för lilla Frida. Vi får hoppas att hon gillar det mer snart för i nuläget blir hon helt vansinnig när vi lägger henne på mage.

Vi ska inte döpa Frida och nog inte ha någon namnfest heller, vi har funderat fram och tillbaka men känner nog att vi inte ska ha något. Vi har inte riktigt förstått vitsen med det mer än att man ska träffa de närmsta och få presenter till barnet :). Så vi tror att vi hoppar över det. Men man ska aldrig säga aldrig, vi kanske ändrar oss senare.

Sandraf, vi har inte börjat läsa för Frida än men däremot så försöker vi prata så mycket som möjligt med henne. Ibland härmar vi också de ljud som hon gör och det verkar hon gilla. Men vi ska börja med böcker så småningom, kan ju vara en bra godnatt-ritual t ex. Och precis som du skriver, bra för pappan och barnet.

Idag ska jag testa pumpen för första gången, måste börja samla mjölk nu inför hösten om Daniel ska kunna vara hemma. BVC sa igår att när de är 2-4 månader äter de 140-200 ml/mål så det är ju en del jag ska pumpa ut. Sen får vi bara hoppas att Frida tar flaskan.

Ha en bra dag allihopa, Frida börjar bli otålig så hon ska få lite mat. 

• KnytetsMamma

Har ni andra börjat fundera på när ni ska byta till sittdel på vagnen? Frida har ju mer eller mindre hatat att åka vagn sen hon föddes, hon verkar inte gilla att ligga ner för om man halvsätter henne upp lite i liggdelen (med stöd av babynestet) går det mycket bättre. Där kan hon dock inte sitta för då slår hon huvudet i suffletten och trillar omkull.När vi var i Göteborg förra helgen skulle Frida sova och då lånade vi min systers vagn som hon har till sin 10-månaders dotter, det är en ergonomisk sittdel typ den som är till Brio Sing-vagnen. Där trivdes Frida som fisken i vattnet och somnade även en stund. I förmiddags när Frida skulle sova ville vi ha henne i vagnen så vi satte på sittdelen och la några filtar runt huvudet så hon inte skulle falla åt sidorna om hon somnade, och hon protesterade inte alls. Efter en stunds promenad sov Frida gott i vagnen men ändå kan jag inte låta bli att få lite dåligt samvete för att vi satt henne i sittdelen för på BVC igår tyckte de att vi skulle vänta någon månad till. Men det kan väl inte vara hela världen om hon sitter i sittdelen en stund varje dag?! Det handlar ju inte om att hon ska sova där flera timmar/dag. Bättre att hon sover anser jag.

Nu sitter jag med Frida i sjalen i soffan och kollar på fotboll, Sverige-Frankrike i kvartsfinal i OS, jag gillar ju sport massor så jag älskar OS och andra evenemang. Daniel är på stan och äter lunch med en kompis och i eftermiddag ska vi hem till 2 kompisar och fika, trevligt.

Sandraf, jag ses gärna nästa vecka också, har några saker inbokade men vi kan säkert hitta en dag som båda kan. Någon annan som vill hänga på? Vårt solskydd heter Oxisun har jag för mig. Vi har testat att ha det på vagnen även när vi har babyskyddet på och det har funkat bra. Vi har ännu inte testat om det funkar med sittdelen men jag hoppas det. För visst kan det vara sol även på hösten, den är ju visserligen inte så stark men den skiner ju ändå rakt in i vagnen om det är sol ute. 

• Lilla a76 385

KnytetsMamma: vi har tänkt att byta till sittdel i sep ungefär.. E gillar inte att ligga vaken mer än någon minut, men sover gör hon i vagnen.. Dock har vi problemet med att det börjar bli trångt på längden... Min kusin bytte när hennes barn var dryga 4 månader och hade då en kudde under rumpan så det inte blir så djup och sittande ställning, samt en filt på sidan att stötta lite för huvudet om det behövs... Viktigast måste väl vara att ligga en stund i vagnen och sova... Kan de sitta i babyskydd några timmar så kan de väl sitta med stöd i sittdelen när de har ett lite liggande läge..

Vi kan inte delta i något fika nästa vecka - semester och bröllop i Holland på våran agenda, men gärna ses sen.. Kommer hem den 14e och har semester två v till sen men vi ses gärna ändå.

Vi köpte samma solskydd som er knytetsMamma. Tycker det fungerar toppen! Har haft det på liggdel samt på en "rese/paraplyvagn" oxå. Fungerar bra och enkelt

Nu ska här letas klänning till bröllop för ester och mig... Ska försöka matcha lite så vi inte skär oss så i färger
    Klädkoden är färgglatt...

• KnytetsMamma

Vi tror vi gör så att vi alternerar lite mellan sittdelen, liggdelen och babyskyddet så blir nog alla nöjda. Och sjalen är ju fortfarande väldigt bra :)

Idag ska vi på bröllop, ska bli kul och samtidigt lite spännande att se hur det funkar med Frida. Det är vigsel i Kaga kyrka och sen är mottagningen hemma i brudparets trädgård så det känns ändå ganska avslappnat. Men man vet ju aldrig, igår var vi hos 2 kompisar och fikade på eftermiddagen, Frida hade sovit för lite redan innan på dagen och sov inte heller så mycket på eftermiddagen så senare på kvällen var hon förmodligen övertrött för hon skrek mycket, ville inte äta, kom inte till ro i sjalen...inget funkade. Det kändes så jobbigt, tur att jag har en man som är väldigt lugn. Till slut tog han henne i sjalen och vi gick ut och tog en lång promenad vid 20.30, när vi kom hem sen kunde vi ta ur Frida ur sjalen, hon hade lugnat ner sig lite och åt med god aptit (då var det nästan 5 timmar sen hon åt senast) och sen kunde jag enkelt lägga in henne i sängen och hon somnade på en gång. Stackars lilla tjej. Idag ska vi försöka vara noggrannare med sömnen på dagen så kvällen kanske blir lite lugnare. Annars är det ju bara att gå hem om det inte funkar.

Vi testade solskyddet på sittdelen igår, det gick jättebra. Där behövs det verkligen också för suffletten där är ju så liten och när man sen dessutom fäller bak sittdelen kan solen skina rakt in på barnet.

Nej, nu ska jag ta hand om en otålig Frida som sitter och sparkar med benen i babysittern.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• franed

God morgon! I natt sov E hela 4 timmar!!! Ett pass iaf, sen återgick vi till ca 2 timmar åt gången. Man får vara nöjd med det lilla Nästa vecka åker vi till västkusten, ska bli skönt att komma iväg lite och kul att se något nytt. Har inte varit så mycket på den sidan, ja i Göteborg då men för övrigt har jag inte sett så mycket. Hoppas lilla E också kommer tycka det är roligt. Tur att han gillar att åka bil
    När vi var på Skänningemarken så ville inte E ligga ner, eftersom han är en tung klump orkade jag inte bära så länge, provade då att palla upp honom i vagnen (satte skötväskan bakom honom), han blev hur nöjd som helst. Är då lite inne på det som ni andra också har börjat tänka på, när börja använda sittdelen? Jag tror att jag ska börja prova använda den. Har inte kollat så mycket på vår sittdel men det står att den har ett helt plant liggläge, så då kan det väl inte vara nåt problem... eller?
    Vill gärna ses snart, nästa vecka kna jag inte, men sen har jag all tid i världen. Vad sägs om favorit i repris, picknick i Trädgårdsföreningen, tex på onsdagen eller torsdagen i vecka 33 (alltså nästnästa) vecka?
    Lycka till med namnfesten MoaLi, kul idé
    Ha en bra dag nu alla! 

• sandraf

Jag har också börjat fundera på sittdelen, inte för att Benjamin är speciellt missnöjd utan mer för att det blir lättare/mer ergonomiskt för mig att prata med honom. Han kan ligga vaken i liggdelen och vara jättenöjd men han blir ännu mer nöjd när han kan se sig omkring. Han kräver ganska mycket uppmärksamhet för att vara nöjd vilket gör att jag hela tiden måste stå lite konstigt så att han kan se mig. Om han satt i sittdelen skulle han kunna se mig lättare. Om man har en ergonomisk sittdel känns det som att de får ganska bra stöd ändå och man behöver ju inte ha den i fullt sittläge. Benjamin sitter ganska mycket i sin babysitter och den kan ju inte vara bättre än sittdelen till vagnen och som Lilla a skrev så klarar de ju att sitta i babyskyddet ganska länge och det borde ju vara något liknande.

Vad är det som kan hända om man sätter dem för tidigt? Kan de få problem med ryggen senare eller ont tillfälligt? Vad är det som är "farligt" med att de är kupade? Jag kanske är trög som inte förstår men så är det i alla fall.

Jag tänker förresten att det måste nästan vara sämst för Benjamin att sitta/halvligga i mitt knä. Han ligger ju jätte"korvigt" och ibland ganska lång tid om han har somnat och jag inte har orkat lägga honom.

Jag kanske väntar lite till innan jag börjar använda sittdelen, eftersom Benjamin är nöjd i liggdelen fortfarande är det ju ingen panik. Vi kanske testar sittdelen någon gång.

Nu har jag beställt ett likadant solskydd som Knytetsmamma har. Jag ser verkligen fram emot att få det och slippa hålla på att krångla med parasoll/diverse skynken.

Jag kan ses både nästa vecka och veckan därpå. Jag tycker bara att det är trevligt att åka hemifrån och hitta på något. Jag har inga planer alls för nästa vecka så om det är någon som vill ses är det bara att bestämma en dag och tid.

Nu ska jag passa på att göra något innan B vaknar efter sin fm-tupplur.

• Javli

Här kommer en liten hälsning från oss!
    Det är bara bra och det är så mysigt att läsa om era små som utvecklas!

Tänk att Linnea snart blir tre månader, de senaste veckorna har det verkligen hänt massor. Hon är lättare att avleda och trösta om hon blir ledsen, en annan stor skillnad är också att hon är mer nöjd att ligga på filten eller i babygym en längre stund. För bara någon vecka sedan skulle det bäras ständigt och underhållas, så det är verkligen stor skillnad.

Vi har nog tänkt att använda sittdelen tills hon har mera stöd för huvudet iaf, provade att sätta henne i den förra veckan och den kändes så stor. Linnea är ju rätt liten och väger bara lite över 5 kilo så hon får nog hållas med liggdelen en stund till.

Hur har era små det med sömnen, finns det några mönster?
    Vi märker att Linnea ofta vaknar sju och somnar om vid nio, sover ett längre pass kring lunch och ett kortare på eftermiddagen. Oftast är hon trött kring sju eller åtta. Hoppas detta håller i sig framöver också, hon sover bättre på natten med och häromdagen som hon sin första natt från 19-07 med undantag för 2 st. nappinstopp.

Vi ses gärna nästa vecka för en fika. Den 9 ska vi ta sprutorna och då stannar vi nog hemma resten av dagen om lillan skulle få feber eller så.

• KnytetsMamma

Nu är Frida och jag hemma igen efter dagens bröllop, det har gått väldigt bra men i kyrkan var hon inte speciellt nöjd så hon och jag fick vandra runt på kyrkogården under vigseln. Men sen sov hon i sjalen HELA middagen, vaknade till precis innan tårtan serverades och då fick hon lite mat och somnade sen i sjalen igen. Jag tyckte sen att det var lagom att gå hem så jag och Frida promenerade hem och Daniel stannade en stund till. När vi kom hem fick Frida en slurp till och somnade sen om direkt, skönt. Jag har alltså fått en liten lugn stund här för mig själv, ätit lite och ska strax lägga mig. Frida lär väl tyvärr inte ta sovmorgon imorgon som vi andra skulle behöva så jag ska passa på att lägga mig snart. Men bröllopet var väldigt fint och trevligt, god mat och trevligt sällskap.

Franed, Jag tycker picknick låter bra och vecka 33 tror jag att jag kan alla dagar, ska på efterkontroll på kvinnohälsan den 15 men tror det var på förmiddagen. Vi får hoppas på att det fina vädret stannar kvar, idag har det ju varit underbart väder. Annars kan jag ses nästa vecka också Javli och Sandraf.

Nej, ska ta och lägga mig nu tror jag. God natt 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012