• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Sandraf, jag har hört talas om det också och tycker det låter roligt. Det jag har sett information om är att det ska vara i Trädgårdsföreningen typ måndagar och onsdagar kl.13.30 med start i slutet av augusti nån gång. Jag är sugen, ska på efterkontroll 15 augusti och hoppas då på att få klartecken att träna mer än promenader. Det skulle vara kul att prova på det i alla fall. Ska se om jag hittar sidan igen där jag såg informationen.

Härligt med barn som sover så länge på nätterna, här har det varit mat varannan timme från klockan 22 till kl.07 men jag är ganska pigg ändå med tanke på att Frida sov till kl.7 och inte vaknade lite efter kl.5 :) 

Nästa vecka när vi är hos mamma och pappa ska vi testa att försöka hålla Frida vaken och vara nöjd lite längre på kvällen, hon sover ju oftast mycket på kvällen (och mindre på dagen) och det är kanske det som gör att hon vaknar så tidigt. Igår sov hon t ex från ca kl.19, vi väckte henne 21.30 för att ta på pyjamas, ny blöja och äta lite och sen somnade hon om direkt och sov sen alltså till klockan 7 i morse, visserligen med mat varannan timme. Men om vi skulle kunna hålla henne vaken lite mer på kvällen skulle hon kanske sova lite längre på morgonen. Värt ett försök i alla fall och nästa vecka är vi ju 4 vuxna som kan "roa" henne.

Nu ska jag och Frida gå ut en sväng.
    Ha det bra!! 

• Lilla a76 385

Jag vill hänga med på mama boot camp verkar kul och enkelt då barnet är med.. Eller... Det kanske inte fingerar alls om de inte vill

Någon speciell dag ni tänker.. Mig skulle passa onsdag bäst då måndagar kan vara en bra helgförlängare i Örebro för mig
    Men man kanske vill/ kan gå båda när man provat..
    Har ni anmält er!??

• Lilla a76 385

Jag skickade en anmälan om intresse på onsdagar (men att måndagar fungerar oxå) anm var inte bindande stod de på sidan
    Lika bra att göra något direkt annars glömmer jag bort de

Nu ska min lilla skrikhals få mat...
    Hon sov i natt igen 8 timmar nästan, så att sova fram till 6 verkar vara hennes grej just nu.. Men hon är mycket hungrig sen under fm... Men men

• KnytetsMamma

Jag skickade också in anmälan, skrev dock inte vilka dagar utan skrev bara att jag är intresserad av att testa så får vi se om det funkar praktiskt sen att ha med Frida.

Nu är Daniel ute och går med Frida i sjalen så jag är ensam hemma för första gången sen Frida föddes, känns väldigt märkligt men skönt också, jag har rätt stort behov av "egen tid" och det får man ju inte direkt mycket av när man har småbarn. Ska försöka utnyttja mamma och pappa lite nästa vecka i sommarstugan, de vill ju gärna umgås med sitt lilla barnbarn så då kan jag nog få mycket egen tid.

Ser fram emot när Frida börjar sova som många av barnen i den här tråden (inte Elvin då Franed), tänk vad skönt med barn som sover så många timmar i sträck!!! Även om jag får ligga i sängen många timmar på natten blir ju sömnen väldigt upphackad av matpauserna, jag försöker att inte vakna till för mycket men behöver ju ändå vakna lite grann för att se till att Frida hittar bröstet och kan äta. Jaja, sova kan man göra i sitt nästa liv :) 

• Lilla a76 385

Jag har blivit faster i natt till en underbar Tess!!!!! Känner åter endel av glädjen man fick själv när man för dryga två månader befann sig i samma situation.. Allt har gått bra, men det blev långt och jobbigt... (det verkar ligga i fam att gå över dryga två veckor )

Samtidigt har jag ytterligare en natt fått sova hela natten till 7... Kan man efter 4nätter våga hoppas att trenden håller i sig??
    Nu ligger hon här bredvid o sussar gott med full mage. Underbara lilla ting

Var på efterkontroll och fått godkänt nu är det full fart framåt då...(om jag orkar )
    Lite kul att det var -10kg från inskrivningsvikten utan att jag behövt tänka.. om detta fortsätter så blir det gravid/amma/"bantning" för mig haha.... Det var inte det man trodde när man begav sig in i denna period av livet. Kanske ska satsa på en till snart då ;-P

Nu ska jag vila lite till....
    Kram i solskenet!!

• KnytetsMamma

GÄÄÄÄÄÄSP, här är en som är väldigt trött idag. Frida var klarvaken mellan kl.2 och kl.4, då blev jag så less på det att jag stoppade ner henne i sjalen och gick ut, gick ca 20 minuter och trodde att hon sov djupt, vände hemåt och när jag var nästan hemma slog hon upp sina pigga ögon igen. Fick ta en sväng till men även på vaknade hon när vi kom hem. Försökte ändå sätta mig i fåtöljen med sjalen på och fick väl blunda ca 5 minuter innan Frida protesterade. Gick in och la oss i sängen och efter lite knorrande somnade hon till slut med bröstvårtan i munnen, då var väl klockan närmare halv sex...sen vaknade hon igen kl.7 och var pigg. Nu sitter hon dock i babysittern och gäspar stort så jag ska försöka få henne att sova nu och så hoppas jag att jag kan vila lite samtidigt. Känns ändå som att det kan bli en LÅNG dag, mannen ska spela squash efter jobbet och är hemma först närmare kl.19. Men då får han ta Frida så jag får vila lite.

Grattis till att ha blivit faster Lilla_a, är det för första gången eller har du fler syskonbarn?

Nej, dags att ta hand om lillan innan hon blir gnällig av trötthet.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• sandraf

Grattis Lilla A! Jag har en gravid kompis på besök och jag blir påmind om hur mysigt det var när jag kände Benjamin sparka inne i magen. Annars föredrar jag nog att inte var gravid. :) vad skönt att du gick igenom besiktningen också. :) Amning verkar vara en rikigt bra bantningskur men eftersom jag gick upp en hel del kilon har jag "bara" lyckats komma tillbaka till inskrivningsvikten dvs. 18 kilo minus.

Just nu är vi och turistar lite vid Bergs slussar. Vädret är helt underbart här men hemma var det riktigt kallt idag. Jag hoppas på att kunna få någr fler fräknar inför hösten och vintern.

Nu ska jag gå och köpa en glass!

Ha en bra dag!

• Lilla a76 385

Har en slappardag i regnet... Fortsatt sovit gott på nätterna och Ester leker i babygymet vaken tid eller så tittar och pratar hon med gardinerna i sovrummet
    Nu sover hon gott på min arm- under sin filt- innan lunchen ska serveras..

Förstår efter telefonsamtal med min bror att jag (å troligen alla vi) är lyckligt lottad. De var på bb i 15 timmar, efter att ha haft värkar i 10 timmar hemma. Flickebarnet och föräldrarna mår bra, men hon vägrar ta bröstet och suga. Öppnar inte munnen tillräckligt och skriker bara... Ett dygn med försök varje timme och sköterskor som kommer för assistans ger ingen ro och kan känna den sorg och maktlöshet de känner nu.. Mycket tårar är det tydligen, från både mamma och dotter.. De har efter 10ml urpumpad råmjölk, idag nu fått gå på ersättning.. Bodde jag närmare skulle jag åka dit å mata (det är så jag känner med tanke på all mat jag fryser in...)
    De skulle tydligen få åka hem, bara hon tar flaska nu, vilket kan hjälpa dem att få sova/vila lite.. Har ju inte varit sömn gör dem på två dygn alls..
    Tydligen får man sen någon medicin som stoppar mjölken när man inte ska amma..
    Hoppas de blir glada och pigga snart..

Ser fram emot helgen då Anders börjar sina 5 veckor semester... Hoppas på vädret då oxå.

Vi ska försöka ta oss iväg till fotograf för att få in en bild i tidningen.. Anders släkt väntar på de

Nehe.. Nu matdags..

• KnytetsMamma

Hej hej,
    idag har vi haft en bättre natt, "bara" mat ca 3 gånger och vi sov från kl.22 till kl.6.30 så idag känner jag mig rätt pigg faktiskt, skönt. Har precis varit och klippt mig, en kompis var med och tog hand om Frida och det gick galant den timmen det tog för mig att bli klippt, Frida somnade t om i knät på min kompis och det händer typ ALDRIG annars. Väldigt skönt att vara nyklippt och nu ska jag försöka få i mig lite lunch, försöker söva Frida i sjalen samtidigt, det går väl hyfsat, får resa mig upp ungefär varannan minut för att gunga lite upp och ner men snart ska hon nog ha fallit i sömn.

Låter jobbigt för din bror Lilla_a, hoppas flickan tar flaskan så de får vila lite och hon får vara mätt och nöjd. Man ska nog vara riktigt glad och tacksam att amningen funkar även om man kanske tycker att det är lite jobbigt emellanåt. 

Jag har börjat samla lite mjölk i såna där mjölkuppsamlare så ska vi testa ifall Frida vill ta flaskan ikväll. Om Daniel ska kunna vara hemma 1 dag/vecka under hösten krävs det ju att det funkar att ge henne mat i flaskan. Om det funkar med detta jag har samlat upp ska jag försöka mig på pumpen, får kanske prova lite under semestern när vi är 2 hemma.

Vad härligt att det klarnade upp nu, kanske blir en liten promenad i eftermiddag då, Frida sover alltid bättre i sjalen om det gungar lite.

Ha en fortsatt skön onsdag allihopa!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012