• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Grenadjären

Cornelia2
    Jag vet inte var du handlar ngnstans, men jag kan ju se det hela ur min synvinkel. Jag jobbar i en butik som är nästan 3000kvm stor. Vi säljer inte bara kläder utan en massa annat också. Jag ansvarar för herravdelningen, kollegorna på dam, barn, tyg und zu weiter!
    Hur ska jag kunna ha koll på vilka varor som kommer när hur och var på t ex tygavd? Och om en viss 10-kronorsartikel är slut så kan ju omöjligt jag svara på det heller om när den kommer tillbaks, detta i en så stor butik som vår med ett så brett sortiment. I största möjligaste mån försöker jag naturligtvis ta reda på det om jag anser att jag har tid och att inte 20 andra kunder får vänta för att en kund frågar en sådan sak. För man får väga det lite så också.
    När sådana som du kommer och fräser åt mig när jag står i kassan att jag ska kunna detta utantill, så tackar jag för mig, önskar dig en trevlig dag och välkommen åter och vänder mig mot nästa kund för att hjälpa henne eller honom med sådant jag kan hjälpa till med.

• Mollie

Isfjord, tack för infon, det där visste jag inte! Ska föra detta vidare till chefen!

• Lycklig Mamma

Vad skulle alla snobbiga studenter (nu menar jag de som så otrevliga som Grenadjären skrev, inte ALLA studenter ) göra om just Ni inte hade valt att arbeta i butik? Om alla bara la av? Jag blir så arg. Fy sjutton. Att folk har mage att vara så elaka.

• Lycklig Mamma

Måste bara tillägga att jag INTE hackar på studenter i mitt inlägg nyss Det var bara ett ex, för att Grenadjären berättade om en elak sådan. Fy skäms på alla som har mage att vara oförskämda mot butikspersonal - all personal jag träffar är alltid hur trevliga som helst och villiga att hjälpa till! *bugar mig*

• Grenadjären

Lycklig Mamma
    Jo, man har ju faktist tänkt så...

Ska väl passa på att tala om att jag faktist har många trevliga studentkunder med. Då vi säljer tyg och sytillbehör så har vi lyckats etablera oss rätt väl faktist..många studenter kommer på höstkanten och köper mängder med sytråd, textillim och lag-lappar för att pryda sina overaller. Samt att jag själv faktist lyckades sälja 50 st snorgröna skjortor en gång, och lika många bajsbruna t-shirts som de skulle ha ngt tryck på....
    Så visst är det tur att vi finns, och tur att de finns med förvisso

• helena20

Ming: Har korten på kortsidorna mellan kassorna så fritt o plocka själv...annars hade det ju varit svårt ja,som du skrev=)

Mollie: Är nöjd med skåpen, inte lika mkt plockande med cigaretter m.m tycker jag men jobbigt när dom krånglar,korten fastnar o.s.v, spec när det är mkt folk o lite personal i kassan. Somrarna är jobbiga när det kommer en massa turister(jobbar i Rättvik...classic car week, big lake run m.m.), är så mkt tyskar o danskar o.s.v o få dom att förstå, inte alltid det lättaste men det funkar=) Saknar då inte att ha ciggen ovanför kassorna.

• Mollie

helena, har ni haft dem länge? vad jobbar du på för typ av butik?

Har sluppit att få någon som talar utrikiska..., men bara tanken på att behöva förklara på nått annat språk än svenska får mig att fysa! *totalt språk-befriad*

• Lycklig Mamma

En fråga till Er kassabiträden: vad tänker Ni om en mamma som köper 20 burkar barnmat? Är hon lat och bekväm då? (apropå att tänka saker om folk när de handlar en viss vara)

• helena20

Mollie:
    Jobbar på Ica. Haft skåpen lite över 2 år. Blev en väldans fart på chefen att försöka hitta en säkrare lösning efter att det i flera affärer runt omkring varit stölder av just ciggaretter. Är precis som du, språkbefriad, brukar vara snäll o skicka kunderna till någon av de andra som sitter i kassan,vilket dom inte blir så glada över men..=) Vilken affär jobbar du på??

• helena20

Lycklig mamma: Tänker inte så mycket på det, mer än att dom väl vi se till att det finns mat hemma. Finns mkt småbyar runt omkring o för vissa är det en bra bit att åka o handla så många handlar nog för att ha slippa åka varje dag.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan