• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • TrollHelga

lycklig mamma: Du är förlåten för den sena ankomsten i butiken! (lätt för mig att säga eftersom det antagligen inte var i min butik) men så länge man kommer innan kl 21 eller 22 eller när man nu stänger o visar att man skyndar sig så är det ok:)
    Sen så skulle jag bara tänka"det var en hungrig bebis"! Nä skämt åsido så tänker man inte så mycket på vad folk handlar om det inte är extrema fall! Om tex en person på 200kg kommer in o handlar 5 chipspåsar o 10 liter cola så kan jag tyvärr inte låta bli att tycka lite synd om den personen o för dennes del hoppas att inte allt är till honom/henne! Å som en gång då det var en kund som köpte en massa toapapper så höll jag på att kläcka ur mig:
    -o här ska hem o skitas! *skrattar*
    Men lyckades hålla tyst...

• Laire

Hade en person som handlade uppemot hundra burkar av mig en gång, det anda jag tänkte på var att det skulle ta tid (eftersom de kostar olika)...

Vid stängning har vi sådan tur att vi har en säkerhetvakt från Securitas som stänger och avvisar alla, och de har mer respekt än "vanliga" anställda.

Angående att vilja få lägre pris för att det var den sista, har en historia som forfarande gör mig arg... Jga går från fikarummet (som ligger vid byggen), då kommer det fram två personer och undrar om de inte kan få köpa en verktygslåda för halvapriset (700 billigare), för den var sist och "säkert öppnad", de på byggen så nej. När vi stänger går jag en annan väg till fikarummet, och vad står då på en gavel? Jo fullt med sådana verktygslådor (och de gick itne att missa). Elakt att försöka blåsa en sådär...

• helena20

Håller med trollhelga angående stora personer som är in o handlar chips,läsk o.s.v. Har en stammis som är in varje dag. Väger nog närmare 150 iallafall o varje dag är det en stor påse chips, några paket kakor, ett paket 2 kg glass,chokladsås o läsk på det. Ibland är han in flera ggr om dan o "fyller på sitt förråd"... Man försöker att inte tänka på det men ofta är det segt o sitta i kassan o tankarna far iväg..=P

• YvonneM

I förra veckan så kom det in en kund på lagret och ville ha en tröja billigare, för att den var lite smutsig. Jag sade att 10% kan vi dra av i kassan. Hon ser lite missnöjd ut men går sin väg. Min kollega som stod brevid hela tiden går ner för att sätta sej i kassan, och vad händer, jo denna dam kommer till henne och säger att hon blivit lovad 50% avdrag!!!! Den gubben går dock inte hem men då vill hon inte ha den längre.

Vi sänker priset väldigt lite pga smuts eller trasigt ytteremballage, tyvärr skulle många sätta i system att riva sönder kartongen och be att få billigare, eller dra tröjan lite på golvet för att få den jättebilligt...

• Lycklig Mamma

Trollhelga
    Ha ha, om du hade sagt sådär till mig så skulle jag bara garva Här ska det hem och skitas... jo man tackar...

sundsvallstjej
    100 burkar? Oh hjälp

YvonneM
    Finns det verkligen folk som drar kläderna i golvet för att få plagget billigare?

• fipa2

lycklig mamma, det finns folk som går in till provrummet och provar kläder som sedan blir smutsiga av deras egen foundation. du vet sånadär äckliga beigea fläckar runt kragen. sen går de till kasan och vill ha nedsatt pris på varan, för att den är smutsig.

• Laire

Lycklig mamma --> Ja det var mycket mat, man fick en tröja om man köpte ett visst antal och hon ville ha flera... Hennes man tyckte dock hon var pinsam

• Grenadjären

Fipa
    Sådana kunder har vi gott om. Ofta är det läppstigt på kläderna och sånt vill kunderna ha mycket rabatt för, men sånt går bort i tvätten. Det vet man ju av egen erfarenhet

• Deathstar

När jag sitter i kassan så brukar inte jag heller tänka på vad folk köper om inte det är en massa "ovanliga" grejer då förstås. Då brukar jag tänka att "undra vad dom ska hem och äta för spännande mat"

• Snurrig

Vi har ett sådant system att när vi lämnar rabatt till kunder så skickar vi med en lapp, där det står datuum det gäller, vilken vara, rabatt + vem som har lämnat den. Och skulle det vara så att det inte skickas med en lapp, så ringer vi alltid till berörd säljare eller st.bc när det tjafsas om priser.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan