• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Malin1976, Jag arbetar hellre medan jag söker ett jobb jag vill ha än går arbetslös.
    Vad gäller att alla inte vet hur de ska dra kortet så finns det bilder som visar hur det ska gåt till, och vad gäller det du skriver om att man kanske inte ser så bra, då är det väl bara att skaffa glasögon.
    Och det är inte service att spy galla över kunderna, det är mänskligt om du ser vad man får utstå dagligen.

• kengru

Mell, antagligen är det så, men nu vet du.

• Mell

kengru: ja, nu vet jag, och kanske får du en bättre arbetsmiljö om du berättar för fler av dina kunder hur det ligger till istället för att krossa deras varor som hämnd för att de inte har uppmärksammat att de gör fel... :)

• Malin1976

kengru: En del har bara läsglasögon och har bara dom liggandes hemma.

• Isfjord

"När jag handlar så brukar jag i kundvagnen se till att de tyngre varorna är underst så att de inte krossar grönsaker och bröd och sådant."

Varför inte lägga tungt längst bak och lätt längst fram i vagnen. I stället för att packa i två lager. Man plockar i varje fall inte tungt först och lätt sist i butiken.

• Isfjord

Två saker jag aldrig förstått.

Kundkorgarna är ofta skitiga och kladdiga. Förekommer det att de diskas?

Alla hjulen är svängbara på kundvagnarna. Det gör dem omöjliga att styra. Varför inte montera fasta hjul fram? Vagnen skulle både bli billigare att tillverka och lättare att manövrera.

• Laire

På min arbetsplats var det fullt med lappar om streckkoder, varuberg etc. Det hjälpte inte.

Min pojkvänns mamma har jag ptarat mycket om hur ont man får, hon lägger fortfarande bara upp det.

Hade en tant som lade alla varor alldeles vid kanten på bandet (mot sig) så varorna fastnade, jag sade till men det hjälpte bara en gång - nästa gång hon kom gjorde hon samma sak.

Och ber man någon lägga alla varor som man ska , då blir kunder oftast sura för att man klagar på dem och anklagar dem för att göra fel! Kunden har tyvärr alltid rätt, som kassörska och som en butik har man inte mycket att sätta emot eftersom kunderna tar sina pengar och handlar någon annanstans om någon trampar dem på tårna. Om nu ni som skrivit här kan ta kritiken, bra för er! Men påpekar man det i allmänhet till någon kund blir de sura.

Och oftast så verkar de inte tänka alls när de lägger upp varorna, utan bara öser upp (speciellt barnfamiljer) för att komma hem så snart som möjligt.

• Laire

Det är väl ändå bäst att isåfall ha fasta hjup bak.

Dock så backar man oftast med vagnar och gör u-svängar (jag gör det ofta iallafall), och rörligheten minskas om man har fasta hjul någonstans.

• Isfjord

Låsta hjul bak skulle också vara bättre än vad de är idag. Men ska du med handkraft vrida en tungt lastad vagn är svängbara hjul bak och låsta fram smidigast. Oavsett om du kör frammåt eller drar bakåt.
    Bakhjulsstyrning är mycket smidig i trånga utrymmen, men livsfarlig i hög fart. Kör truck någon gång, och du märker hur smidigt det är med bakhjulsstyrning i trånga utrummen.
    Med styrning på framhjulen skulle du få använda mer muskler och kroppsvikt än vad du idag får använda med fyrhjulsstyrningen.

• mama80

Carro W; jag tar inte åt mig för jag lämnar nästan ALLTID tillbaka växeln i handen, först mynten sedan sedlarna, annars halkar bara mynten av sedlarna, därefter frågar jag alltid om de vill ha kvittot. De få gånger jag lägger växeln på disken är när kunden springer iväg för att de glömt något eller liknande... Jag sitter ju inte vid något rullband så jag har inte någon skål att lägga pengarna i.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan