• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Smultronbubbla, jo, det är logiskt, om man använder lite av sin tankeverklsamhet och vill ta lite hänsyn till kassörskans redan utslitna axlar och händer, och har du ännu inte fått något krossat utan att kassörskan har flyttat på varorna så kan jag inte se det på ett annat sätt än att du lägger upp varorna rätt.

Princess Sparkle, håller helt med dig, är en kassörska otrevlig finns det ingen mening med att vara trevlig tillbaka, tycker också att det är ruttet med sura kassörskor och är det så att vi har en dålig dag så ska ju inte det gå ut över kunderna, såvida inte kunden gjort något fel.

Mollie, men har du inte förstått att kunderna inte bryr sig om hur mycket vi sliter ut våra axlar och andra kroppsdelar, bara de slipper tänka? Vi är mindre viktiga än att de ska motionerna hjärncellerna eller "Ve o fasa" måste plocka upp mynten du lagt i skålen.

• Laire

Fast med självscanning fattar jag inte varför folk blir så sura när de ska kollas. Det är ju ett av villkoren man skrivit under på, tack och lov har jag bara varit kunden bakom i kön och sluppit att bli skälld på. En tant kastade upp alla varor på bandet, skitarg var hon. Vissa varor missade, då fick hon gå runt och hämta dem.. *skadeglad*

• Molnet

sundsvallstjej haha alltid ska det vara nåt. Jag jobbar ju också inom servicebranschen och är rejält less på gnällmänniskor som alltid och oavsett vad de gör och inte gör, har rätt. Och jag som jobbar gör inget rätt nånsin. Håhåjaja, jag säger då det. Tur man har arbetskamrater att kräkas ut gallan med, med jämna mellanrum.

• Mell

Men alltså, jag tror visst att kunderna (iaf de flesta) bryr sig om kassörskorna och att de inte ska behöva slita ut sig, men om man aldrig har blivit uppmärksammad på problemet är det heller inte säkert att man själv har reflekterat över det...

Har det aldrig slagit er att bara för att vissa saker är logiska och självklara för er så är de inte det för andra? Och de människorna kanske tycker att andra saker är självklara, som ni aldrig har tänkt på...

• kengru

Mell, hur ofta handlar en människa? Vi säger att en kvinna på 40 århandlar ca 2 gånger i veckan sedan hon var 20, borde inte hon under den tiden ha fått lite inblick i vad man ska och inte ska göra?

• Molnet

Mell, jag håller med, de flesta av mina kunder fattar när jag förklarar hur saker och ting funkar, som lugnande medel, när de har börjat härja.

• Mell

kengru: men om ingen nånsin berättar för en hur man borde göra, hur ska man då veta? hur många gånger har du förklarat för dina kunder att de bör lägga de tunga sakerna först för att du ska slippa få ont i axlarna av att plocka undan de ömtåliga varorna? jag har handlat regelbundet i 5 år nu, och ALDRIG har kassörskan påpekat det, trots att jag säkert gjort fel varje gång... om någon hade sagt det till mig hade jag ju kommit på problemet, och tänk på hur jag lade upp varorna i framtiden, för att kassörskan inte skulle behöva sträcka sig i onödan...

• kengru

Mell, behöver du verkligen att någon ska säga det till dig? Ser du inte hur kassörskan lägger undan dina mjukare varor?

• Malin1976

Har inte läst de 77 sidorna men känner av TS...

Hjälp! Varför byter du inte yrke om vi kunder är så hemska??
    Alla kanske inte vet hur det fungerar när man drar kortet själv...
    En del kanske har dålig syn och inte kan läsa vad som står....
    Usch, ska det vara service det att personalen sitter och spyr galla över kunderna....

Håller dock med om dom som bygger berg av varorna, i långa loppet går det fortare för kassörskan att slå in varorna och man skonar dess kropp.

• Mell

kengru: jo, visst ser jag det, men jag har aldrig tänkt på att det inte är bra för kassörskans axlar och händer, jag har bara sett det som en sak som de gör helt enkelt, att det är så det fungerar!

Så ja, jag hade uppskattat att kassörskan hade påpekat det så att jag hade slippa göra saker som inte var bra för kassörskornas arbetsmiljö. Uppenbarligen har jag inte kommit på det själv iaf. Som jag sa tidigare, man kan inte tänka på allt, och jag är säker på att det finns massor av saker som jag tar för självklart som du aldrig har uppmärksammat...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan