• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Tiingeling

Jobbar i samma arbete som du å håller helt med dig....
    Människor tror att man är mindre kunnig....

-det är två frallor i påsen!!!

Jag svarar- jo jag ser det!

Å det här med varor som krossas, lägg dem i rätt ordning. tyngst och icke ömtåligt först!!!

Inte sås vårt!!

• ming

Tingeling-> Fast om jag köper frallor i en påse så brukar jag ofta säga hur många det är, just för att underlätta för kassören, så de slipper ta sin tid och räkna.

• Laire

Med att packa varor i vagnen, lägg ömtåliga saker i fronten och de andra mot styret. Mjukbröd krossas inte av att en chipspåse läggs ovanpå t ex.

Då har man de tunga varorna lätt till hands i kassan. Samt, så behöver man inte ta upp alla åtta mjölk - bara man säger hur många det är. Det underlättar mycket om alla skulle göra så.

• mama80

Så står man där och håller fram handen för att ta emot pengarna kunden ska betala och vad händer, jo i 9 fall av 10 lägger kunden helt sonika allt bredvid handen på disken... VARFÖR??? Varför kan jag inte få alla pengarna i min hand som jag så snällt håller fram, nej då ska jag stå och skrapa ihop allt en gång till aaaahhhhh

• Princess Sparkle

Själv är jag sjukt trött på alla surkärringar som sitter i kassorna. Jag är själv en exemplarisk kund som lägger tyngre varor först, alla en och en med stäckkoden åt rätt håll. Hälsar och drar mitt kort sjläv och börjar packa i tid och står framför kassörskan när jag ska betala om det är kontant.

Det jag blir mest sur över är alla kassörskor som inte hälsar. Trots att jag hälsar själv glatt och trevligt.

Nu för tiden brukar jag faktiskt inte fortsätta vara trevlig om inte kassörskan är det. Och så sölar jag och krånglar extra bara för att jävlas. *skrattar rått*

Men igår när jag handlade satt en riktigt trevlig ung tjej i kassan. Gissa om jag blev förvånad!

• Carro W

mama80

för att de flesta kassörskor inte ger pengar tillbaks direkt i handen utan envisas med att först lägga kvittot på "brickan", sen sedlarna och till sist mynten ovanpå som kronan på verket.

• Laire

Har nästan aldrig varit med om det, och då småhandlar jag jätteofta Själv har jag mer än en gång hållt fram kvittot i tio sekunder medan kunden håller på med plånboken eller så, drar man tillbaka handen så ser de ju chockade ut

• Mollie

Det här med att lägga pengarna brevid... Jag sträcker alltid fram handen när jag ska ta emot, men när kunden ska ha tillbaka så sträcker jag bara fram om jag NÅR fram, annars lägger jag den i den lilla skålen, så att säga.
    Varför? Jo för att Företagshälsovården har sagt det! Vi ska inte behöva sträcka på oss femhundrafemtielva gånger om dagen, kunden kan faktiskt sträcka fram handen EN gång om dagen utan att bli arbetsskadad! Man kan inte stå med handen vid sin kropp och tra att man får tillbaka pengarna i den, så kanske man måste sträcka sig över bandet och "in till mig" för att få dem i handen.

Jag tycker att det är sunt för nuft...

• Lycka80

Irriterande är när kunden tar och packar alla sina varor när dom ska betala, då får man sitta och vänta och det blir bara längre kö..

Blev jätte glad igår när en kund kom fram och bad om ursäkt för att han varit så otrevlig och arg, var inte mitt fel. Utan han hade en dålig dag..

• Molnet

Tacka vet jag de nya manickerna som man drar streckkoderna själv medan man shoppar och så betalar man på slutet. Superenkelt och så slipper man sura miner och långa köer ! Synd bara att de finns i så få butiker.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan