• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Mammis me Tindra

whiiho! jag har sagt upp mig så jag slipper alla dryga kunder nu
    Jag jobbade iofs bara 4 ggr, men det räckte för mig!

• Lyra

Jaa, är det nåt man får när man jobbar i butik så är det människoförakt! Som tur var kommer det i rusher och går över, och man vet ju att man inte ska dra alla över en kam, men en del kunder alltså... Varför finns dessa människor som tror/anser att bara för att man jobbar i en kassa eller bakom en disk så är man inte vatten värd, man kan behandlas hur som helst? Jag verkligen *hatar* uttrycket "kunden har alltid rätt". Visst ska man ge bra - och rättvis - service, men det betyder inte att man är en slav som underdånigt ska finna sig i vad som helst. Och det här med att läsa skyltar och instruktioner är verkligen svårt för folk. för att inte tala om hur svårt det är att inse att man inte är en robot som kan typ läsa streckkoder med ögonen, trolla fram varor som inte finns längre (det är inte mitt fel att en bok inte finns i tryck!!) och betjäna 10 personer samtidigt, för att inte tala om att man lynchas om man råkar ta fel på vems tur det var att få hjälp... Puh, den här tråden fick verkligen igång mig

• Laire

Ja, en hel del kunder verkar inte tro att det är människor som jobbar i butik...

Så hatar jag uttrycket "var har du gömt...?" som många surar fram, bara för att kunden inte hittar en vara behöver man 1. Inte vara otrevlig. 2. Utgå från att det är den personens "fel" att kunden inte hittade varan direkt.

Fast man står inte längst ner på stegen, telemarketingförsäljare har det värre. Även om många är totalt socialt inkompetenta (pga dålig utbildning på företaget) och har svårt att ta ett nej så ska man inte skrika på dem eller berätta hur värdelösa de är.

Vi människor kanske måste få utöva makt mot någon?

• Cuthalion

Förstår inte varför Ni tror att "Var har Ni gömt . . ." nödvändigtvis behöver betyda att kunden anser att det är just Ni som har gjort något fel. Det kan likväl vara ett försök att skämta även om tonfallet kanske inte är det bästa.

• Laire

Oftast är det "du" man säger, till mig iallafall. Oftast män över 60, som inte låter trevliga...

• Moonis

Måste bara ge min åsikt om att lägga streckkoderna rätt. Står man i en lång kö där alla suckar, barn skriker o e otåliga mm., så e streckkoderna det sista man tänker på att lägga rätt. Då försöker man ju skynda upp varaorna så kön inte blir ännu längre.
    Kan ju tänka er alla sura miner man hade fått (säkert från kassörskan oxå) om man stått o letat streckkoder på varje vara, snacka om köbildning.

E det inte mycket folk så kan man ju göra det men annars så hittar ju kassörskan dom snabbare av vana o förhindrar förhoppningsvis kö o sura miner

• smultronbubbla

Mell

"Men alltså, jag tror visst att kunderna (iaf de flesta) bryr sig om kassörskorna och att de inte ska behöva slita ut sig, men om man aldrig har blivit uppmärksammad på problemet är det heller inte säkert att man själv har reflekterat över det...

Har det aldrig slagit er att bara för att vissa saker är logiska och självklara för er så är de inte det för andra? Och de människorna kanske tycker att andra saker är självklara, som ni aldrig har tänkt på..."

Bra skrivet!

Antar att du är allvetare Kengru?

• Lyra

"aldrig har blivit uppmärksammad på problemet " - det finns väl inte an kasa som inte har en lapp eller skylt som ber kunderna att lägga varorna med streckkoden mot sig?

• Buggis

Heheheh!
    Får mig att osökt tänka på förr om åren när jag jobbade på Vivo i Stockholm. Då var det en dryg kund som sa nåt i stil med "jag har lagt den här pinnen mellan varorna, för jag vill ha separata kvitton. Fast det kanske du förstod?" Varpå jag svarar att "jaaa, det förstod jag, man får ju inte vara dum, då kanske man måste jobba i kassan på vivo!"
    Kan ju säga att den kunden inte handlade frivilligt i min kassa efter det!

• Arga Klara

Moonis: Står man i en lång kö där alla suckar, barn skriker o e otåliga mm., så e streckkoderna det sista man tänker på att lägga rätt. Då försöker man ju skynda upp varaorna så kön inte blir ännu längre.

Det tar -betydligt- längre tid att scanna alla varor om de ligger i "bredd" på bandet, huller om buller, varor på påsarna, alla grönsaker i en hög! Har man bråttom - lägg varorna på rad.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan