• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Laire

Och när man väl börjat med vanan att lägga streckkoderna rätt så minns man var de sitter, fiffigt va?

Så kan man ha koll på det redan när man lägger i varorna i vagnen, så går det ännu lättare. Menar inte att man ska memorera det, utan kanske lägga alla saker som går med streckkoden uppåt så ser man det då man lägger upp den på bandet.

• Mell

Lyra: om du syftar på det jag skrev så handlade det om vilken ordning man lade upp varorna på bandet, och det har jag aldrig sett nån skylt eller lapp om i affärerna! :)

smultronbubbla: tack! :)

• ming

Fast å andra sidan så säger ju ren förnuft att man helt enkelt lägger tunga varor först, just för att inte krossa tomaterna, vindruvorna, kexen, brödet, eller vad man nu kan ha lagt upp först.
    Det bör inte behöva förklaras, det är så självklart.

• Laire

Ming --> Det tror inte jag på, jag tror att lätta varor flyger till sidan av bandet av sig själva med sina änglavingar som Gud som jobbat som kassörska innan hon blev befodrad fixat

• Mell

ming: om du tittar några inlägg bakåt i tråden så har jag försökt förklara att något som är självklart för en behöver inte vara självklart för någon annan, om man aldrig har tänkt på det på det sättet...

men det kanske är så att kassörskor är fullkomliga i resten av livet oxå och har koll på allt som alla andra tycker är självklart!

• mama80

I helgen kom det in en farbror (gubbe) och frågade min kollega om vi (bensinstation) hade mat... ja, svarade hon glatt, vad menar du för någon? Till historien hör också att han hade en hundmatskål i handen. -Ja, mat!!! Varpå hon igen frågar leende -Vad menar du för mat? Nu börjar det afattbara, gubben börjar skrika och domdera, e du helt jvla dum i huvet, vet du inte vad mat e för nåt,du e ju helt malplacerad på detta jobbet, helt jvla dum i huvet, och så fortsätter han...

Jag är ju då den som vill att alla kunder ska gå nöjda ut ur affären så jag rycker in och frågar om jag kan hjälpa honom, förklarar vad vi har för mat, korv, hamburgare eller om han kanske vill ha något ur frysen och ta hem och värma??? Ja då vände han in igen och ville ha hamburgare... Han ska precis betala till min kollega när det kommer in en annan kund, till denne vänder han sig till och börjar skrika igen, Stick härifrån, du e ju helt.....ja samma visa igen. Kunden blir livrädd och springer ut till sin bil och kör iväg, då säger gubben, oj han kände nog inte igen mig, jag känner ju honom...

Jag och min kollega står bara och gapar, gubben betalar, handlar lite fler saker, önskar oss en jättetrevlig kväll och går nynnandes ut!!!

Eeehhh, i butiken stod två levande ???? kvar

• Laire

Nä, men lite logik måste man ha, och eftersom man inte lägger brödet under mjölken i påsen så måste man ha reflekterat över att mjölken de facto kan krossa brödet. Varför skulle man då inte fatta att samma sak gäller både i påsen som på bandet?

• ming

Mell-> Jag förstår att man som kund inte alls skulle förstå att det medför arbetsskador för kassören, men jag tycker ju att det är självklart att man låter bli att lägga ömtåliga saker först, redan efter de första mosade tomaterna.
    Jag tycker inte att det är något som bara är självklart för kassören, utan det bör även vara självklart för kunden. Lika självklart som att använda reflex när det är mörkt (tyvärr gör inte alla det heller).

• Mell

ming:
    men jag har aldrig tänkt på vilken ordning som jag lägger upp sakerna och jag har aldrig fått något krossat, därför har jag inte tänkt på det... så enkelt är det... och då kämpar jag ändå alltid med att göra saker så bra som möjligt, så det beror inte på att jag är ovanligt puckad eller inte förstår bättre - jag har helt enkelt aldrig sett på det som ett problem...

men hur som helst - man kan ju som lärare tycka att det är självklart att föräldrar uppfostrar sina barn, men det verkar inte heller vara självklart för alla... alla har vi något som vi stör oss på, men jag tycker även att man borde försöka ha förståelse för andras sätt att agera och tänka på att det inte är av illvilja de gör saker - de kanske bara inte har tänkt på det på samma sak som man själv gjort...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan