• Anonym (blä)

Att sova i en smutsig säng..

Jag förstår inte hur man kan ligga i sängen och äta diverse saker, som ex chips. Hela sängen blir ju helt neräcklad och flottig. Är man så lat att man inte orkar sitta upp och äta i tex soffan? Och folk som aldrig duschar innan de går och lägger sig får ju en vidrig säng att sova i. Hur kan man vilja sova i en smutsig säng? 

• Svar på tråden Att sova i en smutsig säng..
  • Kimona

Vi har ju sängen som soffa men vi har ju ett soffbord :P

• trädis
    Anonym (Frk Lagom) skrev 2011-12-09 21:04:40 följande:
    Alla är vi olika, men så mkt kan jag säga som att om mitt barn kom hem från dagis och luktade "unket" så skulle jag byta dagis, för då måste det ju vara nåt fel på luften där. Tycker personligen inte att små barn ska dusch varje dag, de blir bara torra. Har en bekant som duschar sina barn efter dagis, men så är dom sjuka jämnt oxå.
    Anonym (5 ggr i veckan) skrev 2011-12-09 20:10:58 följande:
    Haha min sambo blir ibland ap sur när han ser att jag igen tvättat sängkläderna enligt honom tvättar jag lakarna för oftast men,men så är jag jag måste ha rent och fint hos mig.
    Man somnar likom Bums när man har nybäddat/tvättad säng.
    Och jag äter aldrig i sängen.
    Tvättar lakarna 5 ggr och då mån-tis-ons-tos-fre-lör-sön
    Jag svettas inte men min sambo gör det när han jobbar på bygge ''urk'' hahaha    
    Min son duschar, badar eller åtminstone tvättar händer, fötter och rumpa varje kväll. han är varken torr i huden eller sjuk. Vi har vabbat två gånger med honom totalt och han är 3½ år.
    skulle ohygieniskt vara = friskare?
    världens lyckligaste mamma
  • andsjo90

Pedanter? :P
    Jag byter max en gång i månaden om jag inte vet att det verkligen behövs innan tillexempel vid sjukdom och liknande..
    Duschar dock varje kväll innan sängen och äter absolut inte i den. Vem gillar att sova på smulor?! ;)

• Magnux

Ännu värre -  det finns folk som har hund i sängen!

• Anonym (Frk Lagom)
    trädis skrev 2011-12-09 22:02:04 följande:
    Min son duschar, badar eller åtminstone tvättar händer, fötter och rumpa varje kväll. han är varken torr i huden eller sjuk. Vi har vabbat två gånger med honom totalt och han är 3½ år.
    skulle ohygieniskt vara = friskare?

Nej det säger jag inte. Men jag tror inte att man måste duscha sitt barn varje dag för att hålla det friskt. Sen tycker jag det är självklart att man tvättar rumpan varje dag på blöjbarn. Men att göra det och tvätta händer och fötter varje dag tycker jag är helt naturligt, att däremot duscha sitt barn varje dag för att barnen skulle vara smutsigt om det inte gjordes, eller för att man ska bli av med baciller genom att duscha, tycker jag är överdrivet.
  • Anonym (urk!)
    http://www.medeca.se/kvalsterallergi/bok/om-saengkvalster

Sängkvalster tillhör spindelsläktet och är mikroskopiskt små. De två vanligaste i Sverige är Dermatophagoides pteronyssinus (förkortas Der p) och Dermatophagoides farinae (Der f). De har åtta ben som är försedda med sugkoppar och hullingar. De är därför väl anpassade till och tar sig lätt fram i madrasser, stoppningar i möbler, mattor etc. De är överlevnadskonstnärer och tål stora variationer i sin livsmiljö när det gäller fukt, värme och föda.

Sängkvalster är primitiva djur som saknar lungor och andas direkt genom huden. De kan inte dricka utan tar upp och avger vatten direkt genom huden och är helt beroende av omgivningens fukt för att kunna upprätthålla en tillräcklig vattenbalans. Trots detta består de till 75 procent av vatten.

De saknar ögon och är fotofoba, d.v.s. de behöver mörker för att överleva.

De äter av allt som de stöter på i sin mikromiljö, till exempel i madrassen, och den viktigaste födan är hudrester från människor. Människan avger några gram hudflagor i madrassen varje natt, och det räcker för att föda miljoner sängkvalster.

Fukt, värme och mörker behövs för att de skall överleva och föröka sig. De kan överleva vid låg fuktighet eller temperatur men de förökar sig inte. I mycket kalla eller torra miljöer dör de.

Normalt är livstiden ett par månader, kortare eller längre beroende på fukt och temperatur. Under sin livstid lägger honan 30–100 ägg. Om tillgången på fukt, värme och mat är god kan ett sängkvalsterpar mångfaldigas till flera miljoner djur på ett år.

Vid torka och låg temperatur slår sängkvalster sig samman och skyddar varandra för att några ska överleva.

• Anonym (soffa)

Mitt ex ligger i soffan och sover!! (har barnen berättat)
    Det är dryga 3år sen vi separerade, yammi så mysigt det måste vara när dom sitter där och tittar på tvn :O URK!!

• EmmAhh

Ähh.. jag duschar helst på mornarna och skulle varken orka eller hinna med en extra dusch varje kväll. Äta i sängen gör jag inte regelbundet, men visst händer det... blir det för smuligt är det ju bara att byta lakan.

• Anonym

Jag duschar på kvällarna. Var tredje dag.

• Inima

Hur fan kan man ha sex i en säng, svett, slidsekret och sperma kan ju hamna i den.
    Fyyy fan va äckligt.

Obs ironi.    

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
Svar på tråden Att sova i en smutsig säng..