• Anonym (blä)

Att sova i en smutsig säng..

Jag förstår inte hur man kan ligga i sängen och äta diverse saker, som ex chips. Hela sängen blir ju helt neräcklad och flottig. Är man så lat att man inte orkar sitta upp och äta i tex soffan? Och folk som aldrig duschar innan de går och lägger sig får ju en vidrig säng att sova i. Hur kan man vilja sova i en smutsig säng? 

• Svar på tråden Att sova i en smutsig säng..
  • Anonym (Miljön)
    Zixi skrev 2011-12-09 23:57:13 följande:
    Apropå smutsiga lakan och blöta fläckar??? Vad är det för tema på den kursen?
    hahahaha
  • Anonym
    Anonym (blä) skrev 2011-12-09 13:43:33 följande:
    Men om man inte duschar innan man går och lägger sig så blir ju sängen smutsig, om man ex har jobbat hela dagen, man svettas ju hela tiden även om det inte känns. Man kanske har hårspray i håret eller någon parfym. Det ligger man ju och gnuggar in i sängen när man sover.
    Men.....då är det ju bättre att du sover i badkaret, för som du säger så svettas man ju hela tiden utan att man märker det, tänk, då blir det ju äckel i sängen iallafall...
    kan du ha hårspray i håret så är det väl inte äckligare om det nu kommer sängen? Vilket jag aldrig märkt...
    Eller är det så att du aldrig tvättar sängkläderna? Är det därför du är så rädd för vad som eventuellt hamnar i sängen..?
  • Anonym

Haha , jag har problem med minsta LILLA smula i sängen. Ibland hoppar mina katter upp i sängen och för med sig smulor och då kan jag inte sova. Har varit så för mig i flera år , jag upplever det som väldigt jobbigt.. Jag kan sitta i 20 min och rensa smulor, får knappt någon ro till att somna. Min sambo tycker att jag överdriver , han struntar i om det är smulor på hans sida... 

• Anonym (Chipsen)
    Black roses skrev 2011-12-09 23:53:15 följande:
    Jag ar val lite pedant da, det baddas rent senast var 7de dag, jag tvattar sjalvaste kuddarna och tacken samt madrassskydd med jamna mellanrum, minst 4 ggr/ar.. Anda tillats den dar udda chipspasen/godispasen eller nattmackan i sangen.. Bade for mig och maken samt barnen.. HATAR smulor i sangen sa vi fixar det genom att nar man ater sa ar man inte nerbaddad... Maken har lite extra forman, for det ar inte alltid sa enkelt for honom att kliva ur sangen och ga ner for trappen till vardagsrummet for att sitta i soffan nar han ater.. (Parapleg, rullstolsburen.. ) Hellre att jag baddar rent en gang extra, an att tvinga honom springa i trappen om jag uttrycker mig sa..
    vad är parapleg?
  • Anonym (Chipsen)
    Zixi skrev 2011-12-09 23:57:13 följande:
    Apropå smutsiga lakan och blöta fläckar??? Vad är det för tema på den kursen?

Ha ha, ja visst, kanske blev lite fel, men okej.

Jag Pm dig

• SallyBlixten

Ha, ha! Jag sitter gosigt inbäddad i sängen med ett glas vin och chips! Vi skulle kolla film men maken somnade...

Tänk vilken tur att TS och jag inte delar säng, på småtimmarna kommer minstingen över och sen äter vi frukost i sängen och  kollar adventskalendern i  morgon. Vi trivs såå bra med detta!

Ps. Har vi tur kommer katten och gör oss sällskap  

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • HäckHäxan
    Anonym (urk!) skrev 2011-12-09 22:20:05 följande:
    www.medeca.se/kvalsterallergi/bok/om-saengkva...

Sängkvalster tillhör spindelsläktet och är mikroskopiskt små. De två vanligaste i Sverige är Dermatophagoides pteronyssinus (förkortas Der p) och Dermatophagoides farinae (Der f). De har åtta ben som är försedda med sugkoppar och hullingar. De är därför väl anpassade till och tar sig lätt fram i madrasser, stoppningar i möbler, mattor etc. De är överlevnadskonstnärer och tål stora variationer i sin livsmiljö när det gäller fukt, värme och föda.

Sängkvalster är primitiva djur som saknar lungor och andas direkt genom huden. De kan inte dricka utan tar upp och avger vatten direkt genom huden och är helt beroende av omgivningens fukt för att kunna upprätthålla en tillräcklig vattenbalans. Trots detta består de till 75 procent av vatten.

De saknar ögon och är fotofoba, d.v.s. de behöver mörker för att överleva.

De äter av allt som de stöter på i sin mikromiljö, till exempel i madrassen, och den viktigaste födan är hudrester från människor. Människan avger några gram hudflagor i madrassen varje natt, och det räcker för att föda miljoner sängkvalster.

Fukt, värme och mörker behövs för att de skall överleva och föröka sig. De kan överleva vid låg fuktighet eller temperatur men de förökar sig inte. I mycket kalla eller torra miljöer dör de.

Normalt är livstiden ett par månader, kortare eller längre beroende på fukt och temperatur. Under sin livstid lägger honan 30–100 ägg. Om tillgången på fukt, värme och mat är god kan ett sängkvalsterpar mångfaldigas till flera miljoner djur på ett år.

Vid torka och låg temperatur slår sängkvalster sig samman och skyddar varandra för att några ska överleva.

Jag såg något program för några år sen om kvalster, att om man inte tvättar sängkläderna, kuddar madrass och sånt så dör kvalster inom tre månader, då de inte kan leva i en miljö full med sin egna avföring. Min pappa som inte är en känslig man alls, såg samma program, han slängde alla kuddar och täcken dagen efter och köpte nya. För hör och häpna, han tyckte det var så äckligt att sova i en säng full med kvalsterskit att han hellre hade den full med levande kvalster
    Som Hells Angels, fast på riktigt.
  • Black roses
    Anonym (Chipsen) skrev 2011-12-10 00:40:02 följande:
    vad är parapleg?
    Kort och gott forlamad fran midjan och nerat efter en olycka som krossade en kota i nedre delan av ryggen... (Para= 2, pleg,= paralysering) Tetrapleg ar en hogre skada, da star tetra for 4, pleg for paralysering..
  • Anonym (Chipsen)
    Visste ni om att när det luktar "svett" så är det, mycket förenklat, små små små djur som sitter på din kropp och fiser och det är det som luktar. Så nu vet ni det med
  • Black roses
    Anonym (Chipsen) skrev 2011-12-10 00:53:01 följande:
    Visste ni om att när det luktar "svett" så är det, mycket förenklat, små små små djur som sitter på din kropp och fiser och det är det som luktar. Så nu vet ni det med
    Skrattar.. Niiice
Svar på tråden Att sova i en smutsig säng..