Kallisto skrev 2012-01-12 21:27:09 följande:
Usch, är lite ledsen idag. En jobbarkompis frågade hur långt jag var gången, när jag svarade 10+2 svarade hon "då närmar du dig de kritiska veckorna då". Jag protesterade såklart och sa att de flesta missfallen sker innan vecka 8 och att vi hade sett hjärtat osv. Men hennes missfall (hon har haft 3) de kom minsann mellan v. 11 och v.13, basta.
Fan, jag vet ju att det kan hända, men mår inte bättre för att hon är tvungen att påpeka risken!
Skit i henne! När jag nojade under min förra graviditet och ringde till min BM och grät över min oro sa hon med världens lugnaste röst att:
"
De flesta missfall som sker innan v 12 sker i v 9, då viktiga saker i barnets hjärna börjar utvecklas snabbt. Efter v 9 blir risken mindre och mindre, v 12 är ingen magisk gräns då allt försvinner sådär pang bom. Det är då statistiken planar ut till nästan ingenting. Veckan misstolkas lite."
Jag är ju inte själv någon BM, men jag tycker att det verkar rimligt. Att chansen till MF går ner lite i taget och att den i vecka 12 nästan är helt borta. Inte att allt bara försvinner med en dag.
Och har man som du sett lill-hjärtat är väl chansen att allt går helt strålande bra skyhög :)
Kram på dig!